דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חלב

הקרב על החלב / בג"ץ דחה לפברואר את ההכרעה בבקשת תנובה להעלאת מחירים

זאת בהתאם לבקשת היועץ המשפטי לממשלה | הדחייה תאפשר לממשלה להשלים את הרפורמה השנויה במחלוקת בענף, צפויה להוריד את התשלום לרפתנים ובכך לסייע לתנובה | ועד הרפתנים, המתנגד לרפורמה, ביקש להצטרף לתיק

חלב בסופרמרקט (נתי שוחט  פלאש90)
חלב בסופרמרקט (נתי שוחט פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בהתאם לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, דחו שופטי בג"ץ לפברואר 2019 את ההכרעה בעתירת תנובה. לחייב את הממשלה להעלות את מחיר מוצרי החלב המפוקחים לפברואר 2019. בכך, אפשר בג"ץ לממשלה להשלים את יישום הרפורמה ברפתות, שאמורה להוריד את מחיר המטרה אותו משלמות המחלבות לרפתנים. אחרי הדיון הבוקר הגישו נציגי ועד הרפתנים, המתנגדים לרפורמה, בקשה להצטרף לתיק במעמד של ידיד בית המשפט.

הדיון שהתקיים היום בבג"ץ בעתירתה של תנובה שדרשה לחייב את שר האוצר לחתום על צו להעלאת המחירים של מוצרי החלב המפוקחים ב-3.4%, משך הרבה תשומת לב. זאת על רקע המאמצים הרבים של שר האוצר למנוע את גל ההתייקרויות הצפוי במשק.

שופטי בג"ץ מני מזוז, עוזי פוגלמן וחנן מלצר, קיבלו ביומיים האחרונים את עמדותיהם של היועץ המשפטי לממשלה ושל שרי האוצר והחקלאות, כמו גם את הפרוטוקולים של ועדת המחירים. בכל אלה ראו השופטים שינוי של הנסיבות בהם נתנו לתנובה צו על תנאי בתחילת ההליך. השופטים ביטלו את הצו ואפשרו למדינה דחייה נוספת לפני שיחייבו אותה להעלות את מחירי המוצרים המפוקחים, בהתאם להמלצות ועדת המחירים.

על אף החלטתם מתחו השופטים ביקורת על משיכת הזמן על ידי המדינה. השופט מזוז אמר בדיון כי "גם אם יתקבל הטיעון שלכם הוא יחייב בחינה ברורה בזמן. אולי אפשר להצדיק דחייה בסדר רגיל כאשר זה מתוחם בזמן מראש. אי אפשר להשאיר את התהליך הזה תלוי ועומד. אנו לא יודעים לאן זה יתגלגל, והתהליך יכול להימשך גם ל-2020".

השופט פוגלמן הוסיף כי "אם בתחילת פברואר מתברר שזה לא קורה (הורדת מחיר המטרה, ע.כ) אז תאושר החלטת ועדת המחירים. כי אחרת אנו נמצאים במשיכה אין סופית. פברואר זה כמעט שנה מאז החלטת ועדת המחירים".

כך למעשה נאלצת תנובה, שטענה בעת הגשת הבג"ץ להפסדים של מאות מליוני שקלים מתחילת 2017, להמשיך ולספוג את סירוב שר האוצר ושר החקלאות לחתום על עליית המחירים לפחות עד פברואר. בהחלטתם מאפשרים השופטים לשר האוצר לרשום ניצחון קטן בקרב נוסף נגד גל ההתייקרויות, זאת לאחר שהבוקר פרסמה אסם כי בעקבות השיחות עם האוצר החליטה החברה לדחות את ייקור של מוצריה.

את העתירה הגישה תנובה ביולי האחרון, אחרי ששר האוצר משה כחלון סירב לחתום על המלצות ועדת המחירים מחודש מרץ להעלות את מחירי החלב המפוקחים ב-3.4%. בתנובה טענו כי מחיר המטרה אותו משלמת החברה לרפתנים עלה ומאז ינואר 2017 ועד להגשת הבג"ץ החברה ספגה הפסדים של כ-150 מיליון שקלים. החברה פנתה לבג"ץ לאחר שניסיונות ההדברות שלה עם שר האוצר כשלו.

מחברת תנובה נמסר בתגובה כי "המדינה היא זו שקובעת את מחיר החלב בישראל כשם שהיא קובעת את מחיר הדלק, החשמל והמים. בשנתיים האחרונות העלתה המדינה את מחיר החלב הגולמי אותו מחויבות המחלבות לרכוש על פי חוק בכ-10% בממוצע. כפי שהמדינה לקחה על עצמה לטפל במחיר החשמל, אנו מצפים ומקווים שתצליח להוריד את מחיר החלב הגולמי בכ-21 אגורות, כפי שהציגה בעמדתה בבג"ץ. כאשר מחיר החלב הגולמי ירד בשיעור דומה לעלייתו בשנתיים האחרונות, תנובה תוריד את מחירי מוצרי החלב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!