דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עליה וקליטה

"משימות ציוניות" / תיק אחד פחות לנתניהו: השר לוין הוא ממלא מקום שר העלייה והקליטה

יותר מחודש החזיק ראש הממשלה גם בתיק העלייה והקליטה, עד שבגץ חייב אותו למסור חלק מסמכויות | השר לוין, שכיהן עד כה כשר התיירות, ימלא את מקום השר לצד תפקידו הנוכחי | שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט, הכתיר עצמו כאבא של העלייה מצרפת והגיש אמש תכנית בנושא לממשלה

עולים חדשים (צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ / פלאש 90)
עולים חדשים (צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ / פלאש 90)
דוד טברסקי

כשעה לפני שפקע האולטימטום שהציב, הודיע ראש הממשלה נתניהו כי שר התיירות יריב לוין ימלא את מקום שר העלייה והקליטה, בנוסף על תפקידו כשר התיירות וכשר המקשר בין הממשלה לכנסת. המינוי אמור היה להיות מאושר עוד אמש (ראשון) ע"י משאל טלפוני של שרי הממשלה, אולם לא הסתיים. בתחילת חודש דצמבר הגישו התנועה לאיכות השלטון וחברת הכנסת מהמחנה הציוני לאה פדידה עתירות לבג"ץ, לפיהן על המדינה לדרוש מראש הממשלה, אשר שימש עד אמש כשר העלייה והקליטה, שר הביטחון, שר הבריאות ושר החוץ, להשתחרר מחלק מתפקידיו.

"אנו מברכים על ההצהרה, ומחכים לראות אותה מתממשת במציאות: נמסר מהתנועה לאיכות השלטון. "צר לנו שרק תחת חרבו המתנוססת של הליך משפטי בבג"ץ החליט ראש הממשלה לפעול כפי שהיה חייב לפעול כבר לפני חודש ימים, ולא ברור לנו מדוע יש לחכות חודש נוסף בטרם ימונה שר חוץ. התנועה תמשיך לעקוב על מנת לוודא שרה"מ אכן מוסר את תיקי החוץ והקליטה".

שרת הקליטה סופה לנדבר מקבלת את פניהם של עולים חדשים מהפלאשמורה באתיופיה (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).
שרת הקליטה סופה לנדבר מקבלת את פניהם של עולים חדשים מהפלאשמורה באתיופיה (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).

״אני מודה לראש הממשלה על האמון שנתן בי" מסר לוין אמש. "עידוד העליה וקליטת העולים הן משימות ציוניות ראשונות במעלה, שזוהי זכות לעסוק בהן. אעשה בזמן העומד לרשותי כל שניתן כדי להגביר את תנועת העולים ולשפר את הליכי הקליטה של העולים שכבר נמצאים עמנו בישראל. בד בבד אמשיך לפעול לקידום התיירות כשאנו קובעים בימים אלה שיא היסטורי חדש ומקבלים את התייר הארבעה מליון.״

השר לוין חבר בממשלה מאז הכנסת ה-18. בתחילת כהונתו שימש כנציג ראש הממשלה בוועדת השרים לענייני חקיקה בראשות שרת המשפטים ח"כ איילת שקד. מלבד זאת, מונה באופן זמני לתפקיד השר לביטחון פנים, עד למינויו של גלעד ארדן.

שר התיירות יריב לוין. (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
שר התיירות יריב לוין. (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

התיק של לנדבר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז אמש בישיבת שרי הליכוד שעד השעה 12 בלילה יודיע מי יהיה או תהיה שר/ת הקליטה הבאים  אני צריך להודיע עד 12 בלילה על שר/ת קליטה – ואעשה זאת. ההצבעה על כך תהיה טלפונית" אמר נתניהו. תיק הקליטה מוחזק אצל נתניהו מאז ה-18 לנובמבר, אז פרשו מהממשלה שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, וחברת מפלגתו, שרת הקליטה סופה לנדבר. הפרישה קרתה נוכח אי ההסכמות בין ליברמן לנתניהו עקב המצב הבטחוני ברצועת עזה.

לנדבר כיהנה בתפקיד שרת הקליטה כמעט עשור, עם הפסקה קצרה באמצע כאשר התיק עבר לידי זאב אלקין (הליכוד). במהלך תקופת כהונתה הייתה אמונה על קליטתם של כמעט 100 אלף עולים חדשים שהגיעו לארץ מרוסיה, אוקראינה, צרפת ובלגיה. גל העליה המשמעותי החל בשנת 2013 ושיאו היה ב-2015, כשהסיבות העיקריות לגלי העלייה קשורות למספר הגדל והולך של התקפות טרור ואלימות על רקע אנטישמי בצרפת ובלגיה, המשך המלחמה באוקראינה והמשבר הכלכלי באוקראינה ורוסיה, עם זאת, בשנים האחרונות חלה ירידה במספר העולים שמגיעים לארץ.

שר החינוך נפתלי בנט (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).
שר החינוך נפתלי בנט (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש 90).

שר החינוך והתפוצות נפתלי בנט, שכינה עצמו 'האבא של העלייה מצרפת' הגיש לישיבת הממשלה אמש תוכנית אב לעלייתם של כ-200 אלף עולים מצרפת, המהווים 40% מיהדות צרפת, וזאת בטענה שעם התגברות האירועים האנטישמיים בצרפת יותר יהודים ירצו לעלות. הצעתו של בנט עברה בביקורת נציגי משרד הקליטה ללא השר, בטענה שתוכנית בהיקף גודל שכזה חייבת לעבור תחת ביקורתו ואישורו של משרד העלייה והקליטה. חלק מהמבקרים טענו שהמהלך התאפשר מראש בגלל שהמשרד נוהל ללא שר.

במסגרת הצעת ההחלטה, תאשר הממשלה הקמת צוות משימה לאומי בין משרדי שיגבש תכנית להעלאת יהודים מצרפת ולקליטתם בישראל, אשר תוגש לממשלה בתוך 60 יום. הצוות, בראשו יעמוד לצד בנט ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!