דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קונדנסט

קונדנסט במחלוקת / שומרי הבית הפגינו מול העובדים המניחים תשתית לקליטת הקונדנסט

שני מפגינים עוכבו לחקירה במסגרת ההפגנות | אחת המפגינות ל'דבר ראשון': "המצפון שלי לא יכול להיות שקט כשעושים עבודות בניה של דבר מסוכן וללכת לעבודה כאילו כלום לא קרה"

הפגנת שומרי הבית מול העבודות על מיכל הקונדנסט: שני מפגינים עוכבו (צילום: שומרי הבית)
הפגנת שומרי הבית מול העבודות על מיכל הקונדנסט: שני מפגינים עוכבו (צילום: שומרי הבית)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בארגון שומרי הבית הפגין היום (שני) בצמוד לעובדים המניחים את התשתיות לקליטת הקונדנסט באיזור תחנת הכח חגית, לפחות 2 פעילים עוכבו הבוקר לחקירה. העבודות נמשכות כסדרן, אך מטרת המחאה היא לקנות זמן בעבור הסיכוי לשנות את הכיוון של הממשלה. עם זאת, כאשר החשמל מתייקר, נראה שמתווספת עוד סיבה לממשלה לשאוף להקדים את חיבור לוויתן ככל האפשר.

בארגון "שומרי הבית" מפגינים זה היום השני בצמוד לקבלנים ועובדיהם המניחים את התשתיות לצנרת הקונדנסט הנדרשת כחלק מפיתוח מאגר הגז "לוויתן", בצילום הוידאו שהעלה הארגון לפייסבוק נראים הפעילים נצמדים לדחפורים ומתעמתים עם העובדים תוך שהם מכנים אותם "בריונים". יש לציין כי עבודות התשתית נעשות כחוק, בשטחים שהופקעו כחוק עם היתר עבודה.

לפי תכנית הפיתוח, הגז יישאב במאגר בלב ים ויועבר לאסדת טיפול שתמוקם כ-10 ק"מ מול חוף דור. על גבי האסדה ינוקה הגז הטבעי ויופרד ממנו הקונדנסט – נוזלי הגז – שהרכבם דומים לבנזין, אך הם מעט קלים יותר. הם מיועדים להיות מוזרמים לחוף בצינור נפרד שיתחבר למיכל אחסון בחירום במתחם הסמוך לתחנת הכח חגית "חגית" ובשגרה הם מיועדים להישלח בצנרת נוספת לבז"ן.

ב"שומרי הבית" מבקשים להחליף את תכנית הפיתוח לחלוטין, כך שהגז יזוקק מעל הבאר, במרחק 120 ק"מ, ואילו אז הקונדנסט יאוחסן בלב ים ויימכר למיכליות, ללא צנרת שתוביל אותו לחוף.

אישור תכנית הפיתוח הקיימת התקבל עוד ב-2016, והיא מתקדמת בכמה גזרות במקביל – חלקי האסדה בדרכם לארץ מטקסס והתשתיות בחוף מפותחות, כמו גם הנחת הצנרת בתוך הים.

אסנת פבזנר, תושבת כרכור, פעילה בארגון "שומרי הבית" מינואר השנה שוחחה עם "דבר ראשון" : "אנחנו פה כי העבודות של הנחת התשתית לצינור הקונדנסט ממשיכה. האדמות שעובדים עליהם כרגע הופקעו לטובת העניין ואנחנו רוצים לעכב את העבודות. אנחנו עומדים במקום שמותר לנו, מעבר לתוואי של היתר העבודה. אחד המפגינים עוכב בגין חשד לתקיפה ובבוקר עוכב גם פעיל אחר בטענה להשגת גבול. אנחנו עומדים בקו שלנו, סמוך לעומדים שהם מניחים באדמה. אנחנו רוצים לעכב אותם כמה שיותר. חשוב לי להגיד שהמצפון שלי לא יכול להיות שקט כשעושים עבודות בניה של דבר מסוכן כמו הדבר הזה, וללכת לעבודה שלי כאילו כלום לא קורה".

אתמול טענו המפגינים כי למאבקם יש גם דרישת תיקון להזזת המיכל עצמו לתוך אתר "חגית", מתוך חשש שהיקף הפקעת השטח הגדול סולל את הדרך להקמת שטחי תעשיה פטרוכימית ולא רק מיכל איחסון שיופעל רק בחירום. ככל הנראה חברת נובל אנרג'י אינה הגורם שמתעקש על הפקעת שטח נרחב בעבור מיכל החירום, אלא דווקא גורמי התכנון של המדינה.

החזית משפטית

נגד ההפקעת האדמות בהן נעשות העבודות, הוגשה עתירה לבג"ץ ע"י אגודה שיתופית בת שלמה ביחד עם קיבוץ נחשולים. קיבוץ מעגן מיכאל הצטרף כמשיב יחד אתם. הדיון בבג"ץ נקבע ל- 6.3,  ולפני שבוע הוגשה בקשת הקדמה שטרם נענתה. בטענה ל"הליך לא תקין" בהיתר העבודה, הוגשה עתירה מנהלית ע"י אגודה שיתופית בת שלמה, שתידון בבבית המשפט המחוזי חיפה ב- 1.1.

עתירה נוספת של מועצות אזוריות מגידו ויקנעם, ואגודת שיתופית בת שלמה כנגד התכנית הניטור הסביבתי של איזור מיכל החירום, אשר תידון בבית המשפט המחוזי חיפה ב-10 לפברואר. עד כה נדחו או נמחקו ביוזמת העותרים 5 עתירות ביחס להיבטים שונים של תכנית הפיתוח. עתירה אחת הובילה ליוזמה ממשלתית לתכנון תכנית המתאר 37 ח' ועתירה נוספת הובילה לתיקונים שלא סותרים את תכנית הפיתוח של המאגר.

בממשלה יעדיפו להקדים את חיבור המאגר עד כמה שאפשר

הבהלה באחזה במשרד האוצר בכדי לנסות למתן את עליות המחירים במשק או לבטל אותן קשורה בעקיפין לפיתוח לוויתן. ככל שיוקדם הפיתוח לוויתן יתווספו שתי אפשרויות שעשויות להוזיל במעט את החשמל. הראשונה היא החלפת רכש הLNG  – הגז הטבעי הנוזלי שרוכשת חבתר החשמל בכדי לגבות את הזרמת הגז ממאגר "תמר". יבוא גז נוזלי הינו כיום יקר משמעותית מרכז גז טבעי ממאגר מקומי, וחלק ממנו הולך לאיבוד בשל אידוי על גבי האניה המגזזת, המאחסנת אותו. האפשרות השניה היא צמצום קטן בשימוש בפחם, בזכות האפשרות לנצל יותר תחנות כח מונעות בגז, אשר כיום לא מנוצלות בשל הקיבולת המוגבלת של אספקת הגז ממאגר "תמר". לחברת החשמל יש גם תכניות להקטין את רכש הגז במסגרת החוזה עם מאר "תמר" ולנהל מו"מ חדש על שארית הגז הדרושה לה ב2019, כאשר גם שם החיבור של "לוויתן" עשוי לחתוך במעט את המחיר. גם כשלא מדובר בסכומים רבי משקל, עצם קיומם צפוי לחזק את הנחישות של הממשלה, הקיימת ממילא, להמשיך במתכונת הפיתוח תוך מינימום דחיות ואף להקדימה ככל שניתן. עם זאת, לאחרונה דחה המשרד להגנת הסביבה את בקשת היתר הפליטה של אסדת "לוויתן" ותבע מנובל אנרג'י להגיש בקשה מתוקנת, עם נתונים מדוייקים יותר.

משותפות לווייתן נמסר בתגובה:

שותפות לווייתן ממשיכה לקדם את פרויקט לווייתן כדי לעמוד ביעד  של הזרמת הגז מהמאגר לפני סוף שנת 2019.

העבודות להקמת מתקן באזור תחנת הכח "חגית" מתקדמות בהתאם לתכנית המתאר הארצית 37ח, בכפוף לקבלת כל ההיתרים הדרושים ובתיאום עם כל הרשויות הממשלתיות הרלבנטיות. אנו מחויבים להמשיך בקיום קשר רציף עם הקהילה המקומית וצמצום התשתית היבשתית.

גז טבעי מלווייתן יאפשר לממשלת ישראל לעמוד ביעדי צמצום השימוש בפחם כדלק לייצור חשמל ויסייע לשיפור איכות האוויר והבריאות של כלל אזרחי המדינה. יצויין כי העבודות בשטח נמשכות כסדרן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!