דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דבר השבוע

רשת של סולידריות / מטורקיה ועד קזחסטן: האיגודים מגייסים תמיכה עולמית בקמפיינים ברשת

מפגינה נעצרת ע"י המשטרה הטורקית בהפגנת מחאה על תנאי הבטיחות בהקמת שדה התעופה החדש באיסטנבול. 15 בספטמבר 2018 (AP Photo/Emrah Gurel)
מפגינה נעצרת ע"י המשטרה הטורקית בהפגנת מחאה על תנאי הבטיחות בהקמת שדה התעופה החדש באיסטנבול. 15 בספטמבר 2018 (AP Photo/Emrah Gurel)

לפני שלושה חודשים נעצרו 35 עובדים ופעילי איגוד בטורקיה בהפגנה למען בטיחות בעבודה | אחד הכלים במאבק היה קמפיין אינטרנטי בהשתתפות אלפי פעילים מכל העולם, שהתגייסו ללחוץ על השלטונות במדינה | כך משתמשים איגודי העובדים בגלובליזציה, ויוצרים סולידריות חוצת מדינות ויבשות

יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בתחילת החודש שוחרר לביתו אוזגור קראבולוט, יו"ר האיגוד הפרוגרסיבי של עובדי הבניין בטורקיה, לאחר שלושה חודשי מעצר. קראובולוט נעצר במהלך הפגנה סוערת של עובדי שדה התעופה החדש באיסטנבול, במחאה על תנאי בטיחות ירודים שהביאו למותם של עשרות מהם. איתו נעצרו 35 אזרחים נוספים, חלקם חברי הנהגת האיגוד וחלקם עובדים בבניית שדה התעופה. הם שוחררו בערבות ומשפטם מול שלטונות טורקיה עוד יימשך, אך קראובולוט יוכל בינתיים להמשיך בתפקידיו באיגוד ולהיות נוכח בלידת ביתו.

המעצרים הנרחבים סביב הפגנת עובדי הבניין בטורקיה עוררו מחאה בינלאומית, וארגוני עובדים בינלאומיים נרתמו למאבק לשחרורם של העצורים – שלאחר שלושה חודשים נשא פרי. חלק מההצלחה הזו נזקפת לזכות אופן פעולה ייחודי שהתפתח בעשורים האחרונים – קמפיינים אינטרנטיים גלובליים של איגודי עובדים. במקרה של עובדי שדה התעופה באיסטנבול, קמפיין שהוביל האתר 'לייבורסטארט' הוביל לשליחת כ-8,000 פניות מפעילי ארגוני עובדים ואקטיביסטים מרחבי העולם לשלטונות טורקיה בקריאה לשחרור העצורים, לצד מחאות בטורקיה עצמה. הפעם, הלחץ עבד.

כשהעולם ואיתו שוק העבודה הופכים גלובליים, גם האיגודים המקצועיים נדרשים לחשוב מחוץ לגבולות המדינה בהם הם פועלים. חלק מהמאבקים הבינלאומיים מתאפשרים בזכות איגודים בינלאומיים המהווים קונפדרציות של איגודים ממדינות שונות, אך אחד הכלים העומדים לרשותם הוא פלטפורמות אינטרנטיות כו לייבורסטארט, שמאפשרים גם ליחידים – חברי איגודים, פעילי זכויות אדם ועוד – להיות שותפים לקמפיינים ולהפעיל לח על מעסיקים או ממשלות. הקמפיינים מציבים מטרה ממוקדת – למשל שחרור מנהיג עובדים שנכלא, שיפור תאני העבודה במקום עבודה מסוים ועוד. בדרך כלל הם מכילים נוסח מוכן מראש של פנייה, שניתן לשלוח בלחיצת כפתור לגורמים עליהם מנסים להפעיל לחץ.

מי שייכנס כעת לדף הקמפיינים באתר לייבורסטארט יוכל לראות את הקמפיינים הפעילים באתר כעת – מאינדונזיה ועד קנדה – ואף לקחת בהם חלק. אספנו עבורכם מספר מאבקים שמתרחשים כעת, ואתם יכולים להשפיע ולתרום להם בלחיצת כפתור.

טורקיה: הקמפיין שהצליח לשחרר את מנהיגי איגוד עובדי הבנייה ממעצר

כ-32,000 עובדים באתר הבנייה של שדה התעופה החדש של איסטנבול סובלים מחסור קשה של בריאות ובטיחות תעסוקתית, שעות עבודה מרובות ביותר, דחיית תשלומי משכורות, ומתנאי הלינה והמזון בפרויקט. לפחות 37 עובדים נהרגו ועוד רבים נפצעו בארבע השנים האחרונות.

בהפגנה נגד מוות בעבודה ותנאי העבודה הלא הוגנים, העובדים פתחו בשביתה ב-14-16 בספטמבר. המשטרה הצבאית שהגיעה לדכא את הפעולה הלגיטימית ביחסי עבודה הפעילה כוח מופרז נגדם וכ -600 פועלים נעצרו באלימות. מאות עובדים פוטרו ו-35 עובדים נעצרו ונשלחו למאסר בניהם יו"ר האיגוד הפרוגרסיבי של עובדי הבניין אוזגור קראבולוט ומנהיגי איגוד נוספים.

הפועלים בהקמת שדה התעופה החדש באיסטנבול. אפריל 2018. (AP Photo/Lefteris Pitarakis)
הפועלים בהקמת שדה התעופה החדש באיסטנבול. אפריל 2018. (AP Photo/Lefteris Pitarakis)

בנקודה זו האיגוד הפרוגרסיבי של עובדי הבניין החליט להשתמש בסיוע של סולידאריות בינלאומית. השימוש בסולידאריות בינלאומית בעולם הגלובאלי תופס תאוצה והוא מהווה כלי פעולה אפקטיבי בייחוד במקומות בהם הזירה המדינתית קשה במיוחד עבור העובדים.

האיגוד המקצועי הבינלאומי אינדסטריאול (IndustryAII) והאיגוד המקצועי האירופאי (ETI) הפעילו לחץ בדרכם ושלחו מכתב לנשיא טורקיה ארדואן הקורא לו ולממשלה לשחרר את העצורים ולהוריד את האשמות נגד העובדים, להחזיר את העובדים המפוטרים לעבודה ולהפסיק את המעקב החשאי באתר. מכתב נוסף נשלח להתאחדות מעסיקי הבנייה בטורקיה, בדרישה למשוך את כל התביעות הפליליות והאזרחיות נגד העובדים, להחזיר את העובדים המפוטרים לעבודה ולהבטיח תנאי עבודה בטוחים.

אתר בנייה של שדה התעופה החדש באיסטנבול. 13 בנובמבר 2018 (צילום:Tminaz / Shutterstock.com)
אתר בנייה של שדה התעופה החדש באיסטנבול. 13 בנובמבר 2018 (צילום:Tminaz / Shutterstock.com)

במקביל, אתר לייבורסטארט נכנס לקמפיין אינטרנטי לתמיכה בעובדים הטורקים. לפני חודשיים השיק האתר קמפיין הקורא לשחרורם המיידי של 35 העובדים שבמעצר. 8,800 פעילים מכל העולם תמכו בקמפיין ב-23 שפות שונות. הקמפיין עבד, וב-7.12.2018 נודע כי הפעילים שנעצרו, ואוזגור ביניהם, שוחררו ממעצר. להודעה צורפה הודעת האיגוד: "הדיון הראשון בעניינם של עובדי נמל התעופה החדש באיסנבול, המוחים על תנאי עבודתם ועל מספר מקרי מוות בעבודה בעבודה נערך ב-5 בדצמבר. השימוע נערך בחדר האוכל של בית המשפט מכיוון והאולמות עצמם היו צרים מלהכיל. בית המשפט פסק כי יש לשחרר את העובדים בערבות וכי הדיון הבא יערך ב-20 במרץ 2019."

קנדה: עובדי הדואר דורשים הסכם קיבוצי וזכות לשבות

במשך למעלה משנה מנסים באיגוד עובדי הדואר הקנדי (CUPW) להגיע להסכם קיבוצי שיפתור את בעיות העומק של עובדי הדואר: שיעור מרקיע שחקים של תאונות עבודה, אי-שוויון, שעות עבודה נוספות והעסקת עובדי קבלן. ב-27 בנובמבר, לאחר 5 שבועות של שביתה לסירוגין, חוקקה ממשלת קנדה חוק המחייב את 50,000 עובדי הדואר בקנדה לשוב לעבודה. החוק פוגע אנושות ביכולתם לנהל מו"מ להסכם קיבוצי הוגן שישמור על תנאי עבודתם, ובזכותם לשבות לפי 'כתב הזכויות והחירויות' הקנדי. חברי תנועת הפועלים בקנדה, מגובים בפעילים זכויות נוספים פתחו בשורת הפגנות ומחאות. חלקם נעצרו למשך לילה אחד ושוחררו בערבות. קמפיין הסולידריות איתם שנפתח ב'לייבורסטארט' קורא לשליחת מכתב לממשלת קנדה ומגייס תרומות לקרן הסיוע המשפטי לאותם העצורים.

איראן: המורים דורשים זכויות וחירות

המורים ועובדי החינוך באיראן נתונים לצעדי דיכוי אלימים בעקבות ניסיונם לשמור על זכויותיהם ועל חירותם. לפחות 15 מהם נעצרו ורבים אחרים זומנו ל"חקירה" ע"י שירותי הביטחון באירן בעקבות השתתפותם בשביתה בת יומיים שהוכרזה ע"י המועצה המתאמת של אירגוני המורים (CCITTA). השביתה התקיימה במספר ערים ברחבי אירן ב-13-14 בנובמבר 2018. שביתה דומה, בתאריכים 14-15 באוקטובר 2018, הסתיימה גם היא במעצרי פעילים ושובתים.

המורים דורשים שכר הוגן, חינוך איכותי וחינמי לכל, ואת החופש להתאגד באירגוני מורים חופשיים. המורים דורשים גם את שחרורם של המורים שנעצרו ושמירה על זכויותיהם.

קמפיין סולידריות עם המחנכים האיראנים שנפתח ב'לייבורסטארט' קורא ללחוץ על הרשויות באירן לעצור את רדיפת המורים וארגוניהם העצמאיים.

קזחסטן: האיגודים במדינה דורשים להפסיק את רדיפת מנהיגיהם

פעילי האיגודים המקצועיים העצמאיים בקזחסטן וראשיהם נתונים לדיכוי ולהתקפות אלימות באין מפריע. ב-25.9.18 הוגשו אישומים מפוברקים כנגד ארלן בלטבאי יו"ר איגוד עובדי הדלק והאנרגיה, ארגון המסונף לפדרציית האיגודים המקצועיי העצמאיים ברפובליקה של קזחסטן (KNPRK). בלטבאי, כמנהיגי איגודים עצמאיים לפניו, ניצב בפני כתבי אישום שמקורם בניסיון המדינה לפגוע בפעולתם של האיגודים העצמיים וזאת תוך הפרת אמנה מספר 87 של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO). דימיטרי סנייבסיקי, יו"ר הסניף המקמי של איגוד עובדי הדלק והאנרגיה במחוז קרגנדה הותקף פיזית ונפצע באופן קשה ע"י קבוצת אלמונים.

קמפיין הסולידריות בלייבורסטארט מזמין פעילים מרחבי העולם לקרוא לרשויות הקזחיות להפסיק את צעדי הדיכוי והאלימות המופעלים על פעילי האיגודים המקצועיים ולהפתיח את חופש ההתאגדות ואת ביטחון חברי האיגודים המקצועיים ברחבי הארץ.

תאילנד: עובדי מיצובישי דורשים לעצור את השפלת חברי האיגוד והפגיעה בהסכם הקיבוצי

תאגיד הענק מיצובישי אלקטריק, שותף רשמי של המשחקים האולימפיים והפראלימפיים טוקיו 2020, ביצע השבתת מגן ומנע את כניסת חברי האיגוד במפעל בתאילנד ונקט נגדם באמצעים משפילים ומזלזלים.

עובדי מיצובישי עוברים אימונים משפילים במחנה צבאי כדי "ללמוד משמעת וסדר" (צילום: industriall)
עובדי מיצובישי עוברים אימונים משפילים במחנה צבאי כדי "ללמוד משמעת וסדר" (צילום: industriall)

החברה פיטרה 24 מנהיגים וחברי איגוד מקצועי ומסרבת להחזירם, בנוסף החברה הכריחה אחרים להוקיע את האיגוד ולבטל את חברותם בו. כמו כן, החברה אילצה עובדים שהורחקו להשתתף במחנה בן ארבעה ימים בבסיס צבאי כדי "ללמוד משמעת וסדר" לפני שיוחזרו לעבודה.

למרות ההשפלה המכוונת הזאת, 48 עובדים עדיין לא חזרו למקום העבודה.

מחאה נגד מיצובישי אלקטריק שההתעללה בעובדיה בתאילנד (צילום: industriall)
מחאה נגד מיצובישי אלקטריק שההתעללה בעובדיה בתאילנד (צילום: industriall)

הרקע להתנהלות הזו של מיצובישי היא ניסיון להחליף את ההסכם הקיבוצי בחוזים אישיים, ובניסיון לשבור את האיגוד הפועל במפעל כבר 20 שנה. בלייבור סטארט מזמינים את הפעילים להפעיל לחץ על החברה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!