דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

זוהי אמריקה / שבוע שני להשבתת הממשל הפדרלי: חילופי האשמות ללא פתרון קונקרטי

כ-420 אלף עובדי ממשל עובדים ללא תשלום וכ-380 אלף נאלצים להישאר בבית, בעקבות ההשבתה שנכנסת לשבוע השני | המלצת הממשל לעובדיו: לבקש מהמלווים הפחתה בתשלום החודשי | בינתיים, לא מתנהל מו"מ על הפסקת ההשבתה

בניין הקונגרס האמריקני בוושינגטון (תמונה מתוך ויקימדיה)
בניין הקונגרס האמריקני בוושינגטון (תמונה מתוך ויקימדיה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשל הפדרלי של ארה"ב נכנס לשבוע שני של השבתה, ולפי סוכנות הידיעות איי.פי, כ-420 אלף עובדי ממשל מתייצבים לעבודה ללא שכר, בעוד כ-380 אלף נאלצים להישאר בבית. סיבת ההשבתה היא שתקציב ארה"ב לא אושר בסאנט ובבית הנבחרים – שבינואר יעבור לשליטת המפלגה הדמוקרטית – בגלל התעקשות הנשיא דונלד טראמפ על תקציב של חמישה מיליארד דולרים לבניית החומה בגבול עם מקסיקו. זוהי ההשבתה השלישית בכהונתו בת השנתיים של טראמפ כנשיא. בעבר, עובדי ממשל קיבלו שכר בדיעבד על תקופות ההשבתה, אך פרינלסרים העובדים בשירות הממשלה לא צפויים לקבל כל פיצוי.

אתר הבנייה של חומת גבול ארה״ב-מקסיקו (צילום: John Gibbins/The San Diego Union-Tribune via AP, Pool).
אתר הבנייה של חומת גבול ארה״ב-מקסיקו (צילום: John Gibbins/The San Diego Union-Tribune via AP, Pool).

המלצות למצב החדש: תבקשו יפה

לפי סוכנות הידיעות, הממשל פרסם לעובדיו המלצות כיצד לנהוג בתקופה זו, בה הם לא מקבלים שכר. ביסודן, לעובדים מומלץ לבקש מבעלי הדירות, הבנקים או המלווים האחרים שלהם להסתפק לתקופה זמנית בתשלומים מופחתים, עד שבעיית ההשבתה תיפטר.

ההשבתה עצמה יוצרת כאוס גדול ברחבי ארה"ב, כשחלק מהפארקים הלאומיים סגורים, בעוד אחרים פתוחים בשל תקצוב מדינתי או מתרומות. כ-14 אלף מעובדי הסוכנות להגנת הסביבה (הEPA) מושבתים, כולל עובדים המפקחים על סכנות לחיי אדם. גם חקלאים רבים, שנפגעו ממלחמת הסחר שמוביל הנשיא, הכוללת העלאת מכסים בין סין לארה"ב, לא בטוחים אם יקבלו את תשלומי הפיצוי המגיעים להם לאחר אמצע ינואר.

האם מערכת הרווחה תיפגע ?

כ-40 מליון אמריקאים נעזרים ב"תלושי מזון" שמעניק להם הממשל הפדרלי כסיוע תזונתי. תוכניות אלו ימשיכו לתפקד כרגיל גם בינואר, ותכניות ארוחות בבתי הספר מובטחות גם עד פברואר. עם זאת, התקצוב הפדרלי לתכניות לנשים בהריון, ולתכניות מזון בשמורות הילידים האמריקאים נקטע, כך על פי איי.פי.

חילופי האשמות ללא פתרון קונקרטי

במפלגה הרפובליקנית האשימו את הדמוקרטים בנטישת שולחן המשא ומתן לגבי סיום ההשבתה והגעה להסכמות על התקציב. הנשיא טראמפ ביטל את חופשתו בפלורידה בשל המצב, אך במפלגה הדמוקרטית לא נוטים להתפשר בשלב זה.

"לא נממן את החומה הלא מוסרית, הלא אפקטיבית והיקרה של טראמפ", אמר דרו האמיל, דוברה של ננסי פלוסי, מי שתהפוך בחודש הבא ליו"ר בית הנבחרים מטעם המפלגה הדמוקרטית. במפלגה חוששים מתרגילים מצידו של טראמפ ולא מוכנים להסכים לשום פשרה שהנשיא עצמו לא הודיע באופן פומבי כי הוא תומך בה.

ננסי פלוסי (AP Photo/Jacquelyn Martin)
ננסי פלוסי (AP Photo/Jacquelyn Martin)

היגיון בשיגעון

המחלוקת בין ממשל טראמפ למפלגה הדמוקרטית ביחס להשבתה נוגעת לא רק לוויכוח על החומה, אלא גם בהשבתה עצמה. מצד הדמוקרטים, ההשבתה יוצרת נזק גדול אך מצד ממשל טראמפ, היא עשויה להיות בעלת תועלת. חלק מהתומכים שמימנו את הקמפיין של טראמפ עשויים להיות מעוניינים בה מפני שמבחינה אידאולוגית הן מעוניינים בפירוק הממשל הפדרלי מכוחו. טראמפ ביטא גישה כזו בעצמו, בציוץ מאוד מפלג לפני יומיים, בו שאל "האם הדמוקרטים מבינים שרוב אלו שלא מקבלים כעת תשלום הם דמוקרטים ?"

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1078260814157701121

לכן, ייתכן שההתנהגות של הנשיא טראמפ, שנחשבת לעיתים לכאוטית, הפכפכה ונעשית בשליפות מהמותן, כן מתכנסת בסופו של דבר לרעיון סדור, לפיו יש להחליש את הממשל עצמו באופנים ישירים ועקיפים כאחד. פעולה כזו מחלישה את ארה"ב כמדינה, אך מחזקת בתוכה גופים חזקים כמו בעלי הון פרטיים, שמרבית האזרחים זקוקים לסוכנויות הממשל ולממסד הדמוקרטי בכדי לרסן את כוחם הכלכלי והפוליטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!