דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרומת איברים

למען החיים / כרם בן ה-14 נהרג מכדור תועה והוריו החליטו לתרום את איבריו: "זה בא מתוך אמונה"

הנער כרם אלגער היה בחצר השכנים כשנורה בשוגג במהלך תקרית אלימות שהתרחשה בסמוך לביתו שברהט | לאחר שהרופאים קבעו אצלו מוות מוחי, החליטו הוריו לתרום את איבריו, שבהמשך הצילו את חייהם של חמישה בני אדם | טאופיק, אביו של כרם: "אני שמח שאנשים אחרים ימשיכו לחיות בזכותו"

כרם אלגער (תמונה באדיבות המשפחה)
כרם אלגער (תמונה באדיבות המשפחה)
רז רותם
רז רותם
צרו קשר עם המערכת:

כרם אלגער בן ה-14, היה בחצר בית הסמוך לבית הוריו כשנורה למוות מירי תועה במהלך תקרית אלימות המונית בישוב רהט. כרם הגיע לבית החולים סורוקה במצב קשה, ולמרות המאמצים להצילו, נאלצו הרופאים לקבוע אצלו מוות מוחי בשל הפציעה האנושה שספג.

בשעה שכרם שכב בבית החולים בין חיים למוות החליטו הוריו לתרום את איבריו על מנת להציל חיים. אביו של כרם, טאופיק, העובד כנהג משאית סיפר ל'דבר ראשון' על ההחלטה האצילית: "חשבתי על זה ביני לבין עצמי כל הלילה, כי המצב היה מאד קשה, ובבוקר ישבתי עם אשתי, שיתפתי אותה במחשבות שלי ואמרתי לה, תשמעי, אם כרם לא יהיה איתנו אז לפחות נתרום את איבריו ונציל אנשים אחרים, והיא הסכימה מיד, אפילו לא חשבה לרגע. ההחלטה בעצם הגיעה מאיתנו לפני שפנו אלינו. פנינו לבית החולים ואמרנו שאנחנו מוכנים לתרום."

ואכן, בזכות איבריו של כרם ניצלו חייהם של חמישה בני אדם. לבו הושתל בגבר בן 55, ראותיו הושתלו בצעיר בן 36, הכבד שלו הציל גבר בן 58 שהוגדר בסכנת חיים מיידית, הכליה שלו הושתלה בנערה בת 14 וכלייה נוספת ולבלב הושתלו באישה בת 43.

"אשתי ואני, אנחנו אנשים מאמינים, אנחנו מאמינים שצריך להציל בני אדם" הוסיף טאופיק. "כשהתעניינו לגבי העניין ההלכתי, התייעצנו עם שייחים והם אמרו לנו שאין עם זה בעיה ושזה מותר לפי ההלכה."

"הילד שלנו נהרג והלב שלנו נשבר ואין מילים לתאר את הכאב. אנחנו יודעים שיש אנשים שסובלים וכשהבנו שהבן שלנו כבר לא יחזור, החלטנו שלפחות אם אנחנו יכולים לעזור, האיברים שלו יחיו באנשים אחרים. זה בא מתוך אמונה. כששאלו אותי אמרתי שזה לא מעניין, יהודי, ערבי, יהודי זה בנאדם, ערבי זה בנאדם. גם בדת שלכם וגם בדת שלנו כתוב – מי שהציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומי שהרג נפש אחת כאילו הרג עולם. אני שמח שאנשים אחרים ימשיכו לחיות בזכות כרם."

ילד חייכן ונפלא

כרם היה האח הצעיר מבין שבעה אחים. אביו מספר כי המשפחה מקבלת תמיכה מהקהילה ומהמשפחה וכי גם האמונה עוזרת להתמודד. על בנו, שחגג את יום הולדתו ה-14 רק החודש, ב-12 בדצמבר, הוא מספר: "כרם היה ילד חייכן. ילד חבל על הזמן, אין דברים כאלה. לא היה עושה בעיות, שיחק עם האחיינים שלו ואהב אותם. הוא אהב ללבוש בגדים חדשים, אהב לטייל, הוא היה משחק כדורגל, הוא אהב את הדברים שכל הילדים אוהבים, אבל כשזה הבן שלך זה תמיד מיוחד. כל מילה שאני אגיד תהיה לא הוגנת כלפי כרם. הוא פשוט מאד היה ילד נפלא."

תוצאה של הזנחת האוכלוסייה הערבית

בחודש אוגוסט השנה פרסם מבקר המדינה את דו"ח הביקורת העוסק בהתמודדות המשטרה עם החזקת נשק לא חוקי וירי בחברה הערבית. הליקויים העיקריים שעלו מהדו"ח התמקדו בהעדר מספר מספק של תקני חקירות ומודיעין במשטרת ישראל, העדר תיאום ושיתוף פעולה בין גופי הביטחון השונים, ומספר כתבי אישום זעום המוגשים כנגד עבירות ירי ואלימות בחברה הערבית.

נתוני המשטרה הנוגעים לעבירות החזקת נשק לא חוקי וירי בחברה הערבית, הכלולים בדו"ח המבקר, מציירים תמונת מצב עגומה. על פי הנתונים, שיעור המעורבים בעבירות אלימות באוכלוסייה הערבית גבוה פי שניים משיעורם באוכלוסייה הכללית, ובתיקי רצח פי שניים וחצי. תופעות פשיעה בולטות בחברה הערבית כוללות בין היתר החזקת אמצעי לחימה בלתי חוקיים, וריבוי אירועי ירי וחבלה מסכני חיים. כך למשל, בשנים 2016-2014, היה שיעור עבירות הירי בה גבוה פי 17.5 משיעורן באוכלוסייה היהודית.

עוד על פי הדו"ח, מספר קורבנות האלימות בחברה הערבית בשנים 2017-2000, עמד על 1,236 גברים ונשים. בנוסף, על פי נתוני המשטרה, בשנים 2016-2014 נרצחו 30 נשים ערביות, המהוות 42% מכלל הנשים שנרצחו בתקופה זו בארץ. בכך, שיעור הנשים הערביות שנרצחות כפול מחלקן באוכלוסייה. בשנת 2017, 10 נשים ערביות נוספות נהרגו עקב אירועי אלימות.

**

לחתימה על כרטיס אדי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!