דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מוכנות למלחמה

מוכנים למלחמה? / איגוד המובילים מנסה להתריע על מחסור בנהגים וציוד - לפני שיהיה מאוחר

גבי בן הרוש מאיגוד המובילים והמסיעים ראה כבר כמה מלחמות ומבצעים וחוזר ומתריע כי יש מחסור באלפי נהגים - מצב שבתרחיש חירום ישתק את המשק | לדבריו יש פתרון פשוט שמשרד התחבורה לא מיישם | "איך ייתכן שהחמאס בעזה עושים הפקת לקחים אבל אצלנו לא?"

משאית מובילה טנק. ארכיון (צילום: פלאש90)
משאית מובילה טנק. ארכיון (צילום: פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

באיגוד המובילים מתריעים כבר שנים רבות על מחסור גדול בנהגי רכב כבד בשגרה ובייחוד בעת מצב חירום של מבצע צבאי, כמו גם על ציוד מיושן. לחלק מהבעיה פתרון פשוט: הכרה ברישיון הצבאי באזרחות. במשרד התחבורה מבטיחים ליישם, אך בפועל רק חלק קטן מהחיילים מקבלים מידע על כך ואלו שמבקשים זאת באזרחות זוכים לטיפול בלתי יעיל.

"איך ייתכן שהחמאס בעזה עושים הפקת לקחים מהעימות משתכללים וגם החיזבאללה בלבנון, אבל אצלנו לא?", זועק גבי בן הרוש מאיגוד המובילים והמסיעים בישראל. לטענתו, הנושא נגרר כבר שנים רבות בעוד מערך כלי הרכב הכבדים בצבא מתיישן והמחסור בנהגים רק מחמיר.

גבי בן הרוש (תמונה באדיבות המצולם).
גבי בן הרוש (תמונה באדיבות המצולם).

"הופעתי גם בוועדת וינוגרד אחרי מלחמת לבנון השניה ב-2006", אומר בן הרוש. "אני בוגר מלחמת יום כיפור, הייתי בגדוד מובילי טנקים. בגלל שהיה מחסור במובילים ובאספקת תחמושת נהרגו מאות ברמת הגולן ובסיני. לא הגיעה אספקה לכוחות". בחודש אוגוסט האחרון שלח מכתב לשר התחבורה, ישראל כץ, איתו גם נפגש בנושא, ובו הוא מתריע על נהגי צה"ל המשתחררים מהצבא ללא הכרה אזרחית ברישיונם.

"אנחנו מי שצריכים להפעיל את הימ"חים, אני צריך לספק דלק, תחמושת, אספקה והובלת טנקים.. ב'צוק איתן', כשבני גנץ היה רמטכ"ל, ריכזנו שבועיים כוחות בהתלבטות אם להכניס אותם לעזה. הייתה הוראה להביא במהירות טנקים מצאלים לשטחי הכינוס. הרמטכ"ל שאל בערב 'איפה הם?' אמרו לו שהם רצים על זחלים מצאלים. הוא שאל 'למה?' אמרו לו שאין מובילים. לא גבי בן הרוש צריך ללמד את הרמטכ"ל או את הקודקודים. הקצינים מגיעים ל-3 שנים לתפקיד ומעבירים את הבעיה מאחד לשני. תראה כמה שנים מדברים על זה?".

במשרד התחבורה עשו לאחרונה פעולות בנושא ושלחו ל'דבר ראשון' את תגובתם לפיה "משרד התחבורה אישר להמיר רישיונות נהיגה צבאיים בכפוף לתנאים שנקבעו. בפגישה שהתקיימה בין מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אפי רוזן, לראש אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בצה״ל וקצין רפואה ראשי סוכם על מתן הרישיונות לנהגים. כיום צה״ל מזמן את כל הנהגים שהשתחררו ליום בדיקות ובסיומן מספק לכשירים רפואית רישיון נהיגה אזרחי".

משאית מובילה טנק. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
משאית מובילה טנק. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

לפי בן הרוש, מדובר בלעג לרש. "רק החיילים של מרכז הובלה מופנים כראוי להמרת רישיון צבאי לאזרחי. משתחררים מהיחידה הזו רק 100 חיילים בכל שנה. בכל שאר היחידות, שם משרתים רוב הנהגים, לא מכווינים אותם", הוא אומר. "תראה, גם מי שמגיש בקשה ועובר בדיקה רפואית לא מקבל תשובה בזמן. הם מבטיחים תשובה תוך 19 יום, אבל התשובות נגררות ונגררות". לטענתו, המבדקים הרפואיים מתקיימים במקביל במכון בדיקות פרטי ומכון ציבורי, אך יש לקויות גם במערך הזה, ובתקשורת בינו לבין משרד הרישוי.

האלוף בריק לא עסק במערך ההובלה

בן הרוש התייחס גם לדו"ח של נציב קבילות החיילים, האלוף במיל' יצחק בריק, שמתח ביקורת על כשירות הצבא למלחמה, מבלי שעסק בבעיות של מערך התובלה, ובקשר בינו לבין צי הנהגים באזרחות. "ב'עופרת יצוקה' וב'צוק איתן' מגייסים אותנו המובילים וזה משתק את המשק האזרחי. גם נותנים לנו ויזות צבאיות – שזה עבודות יומיות בעבור הצבא, אז המשק האזרחי משותק ב-40%. זה בעצם הופך להיות חזית אחת. גם בשגרה נהגים הם מבוגרים ושחוקים, אז בזמן חירום זה הרבה יותר גרוע", כך לדברי בן הרוש.

תגובת דובר צה״ל: ״לא קיים מחסור בנהגי משא כבד במרכז הובלה, המצבות עומדות על כשירות מלאה ואנו פועלים להעצמת תפקיד הנהגים בכלל היחידות. כיום, כל נהג שעבר את ההכשרה המתאימה ומסיים את שירותו בצה"ל יוצא עם רישיון לנהיגה כבדה התקף גם באזרחות. בעקבות שינויים רבים שנעשו ניתן לראות עליה במוטיבצית החיילים ולא להיפך, בין היתר החיילים המשרתים כנהגים במרכז ההובלה מקבלים יום תמורה בשבוע (יום חופש) וערכה לנהג.

כיום באפשרות חיילים בעלי רישיון צבאי לרכב משא כבד, אשר נהגו בפועל מעל כשנה, לקבל לפני שחרורם רישיון אזרחי מדרגה c בתהליך סדור בצה״ל ובכפוף לאישור כשירות של רופא צבאי מוסמך. חיילים שהשתחררו בשנתיים וחצי האחרונות ולא קיבלו רישיון אזרחי, לגביהם מסוכם בימים אלו הליך אשר במסגרתו יבדקו על חשבון צה״ל על ידי רופאים מוסמכים בחברה חיצונית. במידה וימצאו כשירים, יונפק להם רישיון אזרחי לרכב משא כבד מדרגה c.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!