דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

בשכונה / יציאת אמריקה: הצבא האמריקאי החל בהסגת כוחותיו מסוריה

בהתאם להצהרת נשיא ארה"ב, החל הצבא בנסיגה מסוריה, גם אם לא מלאה בשלב זה | המהלך זכה לביקורת מבית ומחוץ, ובשלב זה קשה לדעת מה מתכנן טראמפ, בשטח ובמאבק על התודעה | הטורקים נערכים למלחמה בכורדים והרוסים מבססים עצמם כשוטר האזורי

כוחות צבא ארה"ב בסוריה (AP Photo via APTV)
כוחות צבא ארה"ב בסוריה (AP Photo via APTV)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בהתאם להצהרות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, החלה היום (שישי) ארה"ב בנסיגת כוחותיה מסוריה.

הקואליציה נגד דאע"ש הודיעה היום באופן רשמי כי צבא ארצות הברית החל להוציא כוחות מסוריה, הצבא האמריקני החל בימים האחרונים להוציא ציוד צבאי מסוריה. לנסיגה אין תאריך סיום ולא ברור אם היא נסיגה מלאה. חלק משמעותי בצמרת האמריקאית, לרבות שר החוץ פומפיאו והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון הביעו התנגדות לנסיגה. פומפיאו הצהיר אתמול כי "החיילים חוזרים הבייתה, אך ארה"ב נשארת מחוייבת למאבק כנגד דאע"ש וטרור מוסלמי קיצוני. אנו מצפים משותפינו לעשות יותר בדרך לשם". הנסיגה הוכרזה ע"י דובר הקואליצה נגד דאע"ש, קולונל שון ראיין מארה"ב. ראיין הודיע על הנסיגה תוך שהוא מדגיש שאין בכוונתו להתייחס ל"לוחות זמנים, מיקומי כוחות ותנועותיהם".

הכורדים בסוריה מודאגים מאוד מהאפשרות של הנסיגה האמריקאית, בשל כוונותיה של טורקיה להשתלט על חלקים מסוריה ובכך להחליש את השאיפות הכורדיות לכינון טריטוריה עצמאית כמדינה של ממש, או כמדינה השותפה בפדרציה עתידית בסוריה.

הסנטור הרפובליקני לינזי גראהם, אשר התנגד בחריפות לנסיגה עד כה, אמר בסוף דצמבר כי 'אני חושב שאנחנו בעמדת המתנה בה אנו מעריכים מחדש מה היא הדרך הטובה ביותר להשיג את מטרותיו של הנשיא להביא אחרים לשלם יותר ולעשות יותר', ובכך רמז לכך שנסיגת ארה"ב איננה נסיגה מלאה מכל עמדותיה בסוריה, ואילו בעמדות מהן תתבצע נסיגה עשויים להיכנס כוחות צבאיים ערביים אחרים, מבעלי בריתה של ארה"ב.

הנסיגה משתקפת כמעין פשרה בין עמדות נציות, הפופולאריות בעיקר בקרב הרפובליקנים, המעוניינות במעורבות צבאית אמריקאית בסוריה לא רק כנגד דאע"ש, אלא גם כמשקל נגד להשפעה הרוסית. לעומתם, הנשיא טראמפ נוטה להצהיר נטיות בדלנית, "קודם כל אמריקה", לפיה הצבת חיילים אמריקאים במזרח התיכון הוא שירות בעבור בעלי בריתה של ארה"ב שיש לצמצם אותו לדרוש מהן לשאת באחריות צבאית גדולה יותר, כאשר המחויבות האמריקאית נמשכת באמצעים עקיפים יותר כמו גיבוי אווירי וחימוש, ופחות באמצעות "מגפיים על הקרקע".

רוסיה על תקן השוטר העולמי

דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה הדגישה כי מוסקבה מבינה שארה”ב מתכוונת לחזור בה מרעיון הסגת כוחותיה מסוריה. היא ציינה במהלך מסיבת עיתונאים שכינסה היום כי אין לוושינגטון אסטרטגיה ברורה לסגת מסוריה ואם צעד זה אכן יבוצע, הרי הדבר יהיה לחיובי. זכרובה הדגישה מחדש את הצורך של העברת האזורים מהם נסוגים הכוחות האמריקאים, לשליטת צבא אסד.

נשיא רוסיה פוטין צופה במצעד חיילים בבסיס חיל האוויר הרוסי הסוריה ביחד עם נשיא סוריה אסד ושר ההגני הרוסי סויגו 11 בדצמבר (צילום: Alexander Zemlianichenko/pool photo via AP)
נשיא רוסיה פוטין צופה במצעד חיילים בבסיס חיל האוויר הרוסי הסוריה ביחד עם נשיא סוריה אסד ושר ההגני הרוסי סויגו 11 בדצמבר (צילום: Alexander Zemlianichenko/pool photo via AP)

זכרובה בירכה על הדיאלוג בין הכורדים עם המשטר הסורי. על פי התפיסה הרוסית, חשובה ההבחנה בין כוחות צבאיים לגיטימיים לבלתי לגיטימיים בסוריה. לשיטת הרוסים משטר אסד, המייצג אוכלוסיה סורית מקורית ובעלי בריתו, רשאי להחזיק בכוחות חמושים, וכך גם הכורדים – כאוכלוסייה ילידית מקורית – רשאים להיכלל בהגדרה זו, אם משטר אסד יסכים לכך. הכוחות האיראניים והרוסים לגיטימיים בשיטה זו, כי נכנסו לסוריה בהסכמת משטר אסד. לעומת זאת, הכוחות האמריקאיים, הטורקיים, הערביים והמורדים הסונים לגווניהם בסוריה, הם כוחות בלתי לגיטימיים, ללא קשר לשאלה האם הם ארגוני טרור או כוחות פולשים של מדינות לגיטימיות.

במהלך מסיבת העיתונאים סקרה זכרובה התערבויות צבאיות רבות של ארה"ב ובעלות בריתה בשם החוק הבינלאומי ושמירה על זכויות האדם, תוך הפרתם למעשה, דוגמת עיראק, האיטי, קובה, והפצצות הגרעיניות שהוטלו על יפן לקראת סוף מלחמת העולם השניה., וכן את הגינויים מהאו"ם להתקפות האמריקאיות בגרנדה ובלוב בשנות ה-80. "אינני מצטטת מן ההיסטוריה משום שאנו אוהבים היסטוריה. אנו מאוד אוהבים היסטוריה, אלא שהדברים נאמרו משום שאנו שומעים האשמות תכופות שארצנו מבצעת את מה שמאשימינו עושים בעצמם". עוד סיפרה זכרובה על מעורבותה של רוסיה בהסדרת המעבר של סיוע הומניטרי, ולהפרות ההסכמים לגבי האיזורים האמורים להיות בשביתת נשק בסוריה, בין המורדים הסוריים לבין משטר אסד.

בשנים האחרונות, הכריזה רוסיה לפחות פעמיים על נסיגה של כוחותיה מסוריה, כאשר למעשה נסיגה שכזו כלל לא התבצעה, או שהתבצעה במידה קטנה מאוד.

הטורקים נערכים למבצע צבאי נגד הכורדים

בטורקיה מוחים קשות כנגד העמדה האמריקאית, לפיה יש להגן על הישגי הכורדים ומיליציית ה-YPG. לפי סוכנות רויטרס, למרות שטורקיה וארה"ב חברות שתיהן בברית נאט"ו, ומעוניינות בנסיגה של 2,000 חיילי ארה"ב אשר מוצבים באופן רשמי בסוריה, הן במחלוקת קשה לגבי ההגנה שארה"ב סיפקה עד כה למיליציות הכורדיות בסוריה, אותם טורקיה רואה כשלוחה של מפלגת הפועלים הכורדית, הנחשבת בטורקיה וגם באו"ם לארגון טרור, הנאבק בטורקיה כבר כ-30 שנה.

היועץ לביטחון לאומי האמריקאי ג'ון בולטון, הכריז השבוע כי אל לטורקיה לפגוע בכורדים לאחר הנסיגה, אמירה שכונתה כ'שגיאה קשה' בידי נשיא טורקיה ארדואן. התמיכה האמריקאית בכורדים, כחלק מהמאבק בדעא"ש נתפסת בטורקיה כבגידה בטורקים. הכורדים עצמם פנו למשטר אסד ולרוסים בבקשה להגנה מפני שאיפותיה הצבאיות של טורקיה בסוריה. שר ההגנה הטורקי הכריז היום על הכוונה לצאת למבצעים צבאיים כנגד המיליציות הכורדיות, הנתמכות על ידי ארה"ב בסוריה. השר הולוסי אקר, סקר את הכוחות הטורקיים הנערכים על הגבול הסורי, והודיע כי גם באיזור העיר מנביג' וגם ממזרח לנהר הפרת צפוי להתקיים מבצע צבאי טורקי. "אנו מתכננים זאת וההיערכות נמשכת למבצע נמשכת באופן רציף ובמלוא העוצמה". ביום חמישי הממשלה הטורקית הודיעה כי מבצע צבאי טורקי בסוריה איננו תלוי במימוש הנסיגה האמריקאית.

הרוסים סקפטיים

אין להוציא מכלל אפשרות שגם ההודעות לתקשורת של ארה"ב מהוות קודם כל מענה לצרכים תקשורתיים ופוליטיים של הנשיא וממשלו, כאשר המצב הצבאי הממשי בסוריה וההחלטות לגביו אינן מתפרסמות בפומבי ומבוצעות תוך האפלה תקשורתית.

לפי סוכנות הידיעות הסורית SANA, הדוברת בשם משרד החוץ הרוסי מריה זכרובה הדגישה כי מוסקבה מבינה שארה”ב מתכוונת לחזור בה מרעיון הסגת כוחותיה מסוריה. היא ציינה במהלך מסיבת עיתונאים שכינסה היום (ו') כי אין לוושינגטון אסטרטגיה ברורה לסגת מסוריה ואם צעד זה אכן יבוצע, הרי הדבר יהיה לחיובי. זכרובה הדגישה מחדש את הצורך של העברת האזורים מהם נסוגים הכוחות האמרקניים, לשליטת צבא אסד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!