דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פסיקת הטיפים

מהפכת הטיפים / בעקבות פסיקת הטיפים: כ-1,000 מלצרים ומלצריות פנו להסתדרות תוך שבועיים

בין הפונים: 70 פניות קבוצתיות של מלצרים ממסעדות במרכז הארץ ומעסיקים שמעוניינים להסדיר את הנושא | על פי הפסיקה, נחשבים טיפים לשכר המזכה במלוא הזכויות הסוציאליות

מלצרית במסעדה (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט  פלאש 90)
מלצרית במסעדה (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בתחילת חודש ינואר נכנסה לתוקף פסיקת הטיפים, ועד כה כ-1,000 מלצרים ומלצריות בענף המסעדנות פנו לארגון המלצרים של ההסתדרות והסתדרות הנוער העובד והלומד, על מנת לקבל הכוונה וסיוע במימוש זכויותיהם, כך נמסר מההסתדרות. על פי הפסיקה כל כספי הטיפים המשולמים על ידי הלקוחות, נחשבים לשכר המשולם על ידי המעסיק ומזכה במלוא הזכויות הסוציאליות.

מההסתדרות נמסר כי רוב פניות העובדים עסקו בחוזי ההעסקה החדשים שעליהם התבקשו לחתום, תוך בדיקה לגבי עמידתם של החוזים בתנאי הפסיקה.  בין הפניות לארגון המלצרים, התקבלו כ-70 פניות קבוצתיות של מלצרים ממסעדות מובילות בארץ, וכן פניות של מספר מעסיקים בענף שביקשו סיוע מההסתדרות בהסדרה הולמת וביישום הנושא.

מלצרים, קבלו טיפ ענק:מגיע לכם יותר! רוצים לדעת מה הזכויות שלכם? הקליקו כאן – https://bit.ly/2QgQYg7ההסתדרות והסתדרות הנוער העובד והלומד כאן בשבילכם!

Posted by ‎Histadrut – ההסתדרות החדשה‎ on Tuesday, January 1, 2019

מרבית הפניות שהתקבלו במוקד הסיוע שפתח ארגון המלצרים, הגיעו בעקבות מהלך פרסומי שיזמה והובילה ההסתדרות ברשתות החברתיות וברדיו, על מנת לעורר מודעות ולהנגיש לציבור המלצרים והמלצריות מידע מקיף ועדכני על הפסיקה החדשה והשלכותיה על זכויות העובדים.

סרטון ההסברה בנושא שהושק על ידי ההסתדרות והסתדרות הנוער והלומד בפייסבוק, באינסטגרם וביוטיוב, רשם עד כה אלפי שיתופים, למעלה מ-1.6 מיליון צפיות ביוטיוב ולמעלה מ-770 אלף צפיות בפייסבוק. זאת ועוד, בשבועיים האחרונים בלבד, נרשמו למעלה מ-10 אלף כניסות למוקדי הפניות השונים של ארגון המלצרים. הארגון אף ערך את מבצע "טיפ למלצרים", במסגרתו כ-80 מדריכי הנוער העובד והלומד הסתובבו בכ-30 מוקדים ברחבי הארץ, בהם בנהריה, נתניה, ירושלים, אשקלון, רחובות וטבריה, וכן בקמפוסים באוניברסיטאות, על מנת להעלות את המודעות לזכויות המלצרים בעבודה.

בארגון מלווים את המלצרים בשלבי הטמעת המהלך, בין היתר באמצעות בדיקת חוזים שהמעסיקים דרשו מהמלצרים לחתום עליהם. בהסתדרות ובהסתדרות הנוער העובד והלומד מעריכים כי גל נוסף של פניות לארגון המלצרים צפוי בתחילת פברואר, עם קבלת תלושי השכר של ינואר.

מלצר. למצולם אין קשר לכתבה (ארכיון. צילום: מנדי הכטמן/ פלאש90 )
מלצר. למצולם אין קשר לכתבה (ארכיון. צילום: מנדי הכטמן/ פלאש90 )

פסק הדין קובע כי יש לראות בטיפים הניתנים לנותני שירות בענף המסעדנות הכנסה של המסעדה, המשמשת לתשלום שכר לעובדי שרשרת השירות בלבד, וכי יש לראות בהכנסותיהם של עובדים אלו מהטיפ שכר עבודה לכל דבר ועניין, בין אם ניתנו למלצר ישירות או עברו דרך קופת המסעדה – ובלא תלות ברישומם בספרי המסעדה.

השופט פליטמן קבע כי היות ועל פי המצג כלפי הלקוחות והנוהג המקובל – כספי הטיפ מיועדים לתשלום שכר עובדי השירות בלבד, ועל אף שהמעסיק מחויב להפריש גם בגינם הפרשות חובה וזכויות סוציאליות, הוא אינו רשאי לנכות אותם מכספי הטיפ, אלא אם עובדיו יסכימו לכך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!