דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אי שוויון

מגפת אי-השוויון / דו"ח 'אוקספם': הונם של 26 העשירים בעולם שקול להון של מחצית האנושות

ארגון הצדקה בוחן בכל שנה כמה מיליארדרים שווים בהונם להון הכולל של המחצית הענייה של אוכלוסיית העולם | מהדו"ח שפורסם עולה כי אי השוויון גדל: השנה עמד המספר על 26 בלבד לאחר שבשנה שעברה "נדרשו" 43 ובשנה לפני כן 61

העשירים התעשרו יותר (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
העשירים התעשרו יותר (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
יונתן קירשנבאום

26 האנשים העשירים ביותר בעולם מחזיקים בהון השווה לזה של מחצית האוכלוסייה הענייה בעולם, כך עולה מדו"ח העושר השנתי של ארגון הצדקה אוקספאם שפורסם הבוקר (שני). הדו"ח מתפרסם כל שנה בסמוך למועד ועידת דאבוס ונועד להסב את תשומת הלב הציבורית לנושא אי השוויון העולמי הגובר.

"מחוייבים לשיפור מצב העולם" עובד ניקיון מנקה את אולם הכנסים בדאבוס לקראת כנס הכלכלה העולמי , ינואר 2018(AP Photo/Michel Euler)
"מחוייבים לשיפור מצב העולם" עובד ניקיון מנקה את אולם הכנסים בדאבוס לקראת כנס הכלכלה העולמי , ינואר 2018(AP Photo/Michel Euler)

הדו"ח מאשר את העובדה שגם במהלך שנת 2018 גברו רמות אי השוויון העולמיות. בדומה למגמה בשנים האחרונות, בשנה האחרונה הלך וגדל מספר העניים בעולם, בעוד מספר קטן של מיליארדרים הגדיל את הונו באופן משמעותי. על-פי הדו"ח כ-2,200 מיליארדרים הגדילו השנה את הונם ב-900 מיליארד דולר, או 2.5 מיליארד דולר ביום.

מדובר בעלייה שנתית של 12% בהיקף ההון הנמצא בידי אותם מיליארדרים. זאת לעומת ירידה של 11% בהיקף העושר שנמצא בידי המחצית הענייה יותר של אוכלוסיית העולם. על-פי הדו"ח, ריכוז העושר העולמי בידי פחות ופחות בעלי הון נמצא במגמת החרפה: בעוד שבשנת 2016 61 מיליארדרים החזיקו בעושר שווה לזה של מחצית אוכלוסיית העולם, בשנת 2017 אותו נתון עמד על 43, והשנה זה ירד ל-26 בלבד.

על-פי הדו"ח מדיניות הקיצוצים בתקציבי השירותים הציבוריים היא אחת הסיבות המרכזיות לעלייה ברמות העוני ואי השוויון. הדו"ח מאמץ את המלצתו של הכלכלן הצרפתי המפורסם תומאס פיקטי למס עולמי על ההון שימנע הגדלה בלתי מרוסנת של ההון בידי העשירים ביותר, וינתב חלק מאותו העושר לטובת השקעה גדולה בהרבה בשירותים ציבוריים חינמיים.

ילד הודי בשכונת העוני המרכזית במומבאי (צילום ארכיון: סוכנות AP).
ילד הודי בשכונת העוני המרכזית במומבאי (צילום ארכיון: סוכנות AP).

הדו"ח קורא להטלת מס הון עולמי של 1%, שלטענת הכותבים יביא להכנסה שנתית של 418 מיליארד דולר, ויספיק למימון החינוך של כל ילד בעולם שלא נמצא במסגרת בית ספר, ולספק שירותי בריאות שלהערכת הכותבים ימנעו 3 מיליון מיתות ממחלות קלות.

כך לדוגמא, מראים כותבי הדו"ח כי הונו של ג'ף בזוס, הבעלים של חברת אמזון, גדל ב-112 מיליארד דולר השנה. אחוז אחד מתוך הונו של בזוס שווה לטענת הכותבים לתקציב הבריאות של אתיופיה.

מתיו ספנסר, מנהל הקמפיינים של ארגון אוקספם אמר כי "הדרך שבה הכלכלות שלנו מאורגנות גורמת לכך שהעושר הולך ומתרכז באופן לא הוגן בידיים של מספר קטן של אנשים בעלי כוח, בעוד מיליונים בעולם בקושי מצליחים לשרוד. נשים רבות ברחבי העולם מתות בעקבות מחסור בטיפול רפואי וילדים לא זוכים לחינוך שעשוי לעזור להם לצאת ממעגל העוני. אף אחד לא צריך למות מוקדם או לחיות חיים של בורות רק בגלל שהוא נולד להורים עניים".

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון (צילום: shuttrstock).
ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון (צילום: shuttrstock).

ספנסר קרא להגדלת ההוצאה הממשלתית על שירותים ציבוריים איכותיים, כדרך להיאבק בעוני ובחוסר השוויון בהזדמנויות החיים שבין ילדים עשירים ועניים. "זה לא חייב להיות ככה. יש מספיק עושר בעולם כדי לתת לכולם הזדמנות הוגנת בחיים. ממשלות בכל העולם צריכות לפעול כדי לוודא שמיסים על ההון מאפשרים תקציב להשקעה בשירותים ציבוריים איכותיים וחינמיים שיכולים לשנות לאנשים את החיים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!