דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאבוס

לועגים לרש / עשירי כל העולם התאחדו: יבכו בדאבוס על אי השוויון שיצרו במו ידיהם

במהלך מושלם של ניכוס השיח הציבורי ועיקור רוח המחאה, תדון האליטה הכלכלית של העולם, האחראית על חוסר הביטחון התעסוקתי והשכר הנמוך - ב"אלו שנשארו מאחור", ובדרכים לסייע להם | פרשנות

עובד ניקיון מנקה את אולם הכנסים בדאבוס לקראת כנס הכלכלה העולמי , ינואר 2018(AP Photo/Michel Euler)
עובד ניקיון מנקה את אולם הכנסים בדאבוס לקראת כנס הכלכלה העולמי , ינואר 2018(AP Photo/Michel Euler)
יונתן קירשנבאום

היום יחל הכנס שנתי בדאבוס, אלו מגיעים מדי שנה כ-2,500 מנהיגים, אנשי עסקים ונציגי ההון בינלאומי הגדול – האליטה הגלובלית. הכנס, המתקיים בכפר נופש בין ההרים המושלגים של האלפים השוויצריים, יעסוק השנה בנושא שנקרא על ידי המארגנים "גלובליזציה 4.0".

בכנס ישוחחו הנוכחים על הדרכים להתמודד עם תוצאות המדיניות הכלכלית, מדיניות שהם עצמם הנהיגו בעשרות השנים האחרונות. אי שוויון, שכר נמוך וחוסר בטחון תעסוקתי יהיו חלק מנושאי השיחה שעל הפרק בימים הקרובים. על אף ההתלהבות של התקשורת, אין לצפות לפריצת דרך מאותם האנשים שהרוויחו יותר מכולם, מאותם התהליכים הכלכליים אותם הם טוענים לנסות ולתקן.

הצמיחה לא "חלחלה" מהעשירונים העליונים אל התחתונים, אלא נוצרה על ידי מאות אלפי אנשים שקמו מידי בוקר לעבודה. (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
הצמיחה לא "חלחלה" מהעשירונים העליונים אל התחתונים, אלא נוצרה על ידי מאות אלפי אנשים שקמו מידי בוקר לעבודה. (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

הכנס הוא מפגש שנתי של ארגון ה-WEF (הפורום הכלכלי העולמי), אשר מתכנס בכל שנה בסוף ינואר. באופן מסורתי, מגיעים לכנס מנהיגי מדינות מכ-100 מדינות, שישוחחו בחשיבות יתר עם כ-1,500 מהנציגים של 1,000 החברות והתאגידים הבינלאומיים הגדולים ביותר בעולם. עפ"י הארגון, מטרת הכנס הוא "לשפר את העולם ע"י עידוד עסקים, פוליטיקאים, אקדמאים, ומנהיגים חברתיים שונים לעצב את החברה העולמית, המקומית והעסקית".

נשיא העשירים ישאר בבית

באופן אירוני, מספר מנהיגים יעדרו השנה מהמפגש – כולם בעקבות המצב הפוליטי הרעוע במדינתם. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ החליט בימים האחרונים להימנע מהפגיעה התדמיתית שהיתה נגרמת מהופעה מול העשירים ביותר בעולם, בזמן שבבית הוא מנהל את השבתת הממשל הארוכה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב – כל זאת בשם בניית חומה על גבול מקסיקו. תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה תיעדר בגלל חוסר היכולת להעביר את תכנית הברקזיט ועמנואל מקרון נשיא צרפת ייעדר בעקבות מחאת "האפודים הצהובים". ההופעה מול האליטה הכלכלית של העולם, לא תיטיב עם מי שהוכתר בצרפת כ"נשיא העשירים".

כל אלו נחשבות לתופעות חברתיות שעלו כתגובה להפקרה של אזרחי המערב אחרי עשורים של ליברליזציה, קיצוץ תקציבי והפרטות – מה שאנשי דאבוס קוראים לו "גלובליזציה". קלאוס שוואב, בעל ההון הגרמני ומקים הפורום המארגן של הוועידה התייחס ל"בעיות שעולות מהגלובליזציה", ואמר: "הגלובליזציה מייצרת מנצחים ומפסידים, וייצרנו הרבה מנצחים בשלושים השנים האחרונות. אבל עכשיו צריכים להתייחס למי שנשאר מאחור".

אנשי 'האפודים הצהובים' במחאה על עליית מחיר הדלק בצרפת (AP Photo/Bob Edme)
אנשי 'האפודים הצהובים' במחאה על עליית מחיר הדלק בצרפת (AP Photo/Bob Edme)

מדובר בהתבטאות מופרכת, בלשון המעטה. שוואב טוען כי מטרת הוועידה השנה היא לעבוד לטובת יצירת "צורה חדשה של גולבליזציה" שתיטיב עם כולם, גם עם העשירים ביותר, וגם עם העניים ביותר בעולם. אלא שהטענה הזו, כמו כל טענה לפיה מטרת הועידה היא קידום טובתם של מרבית אזרחי העולם, היא הזויה.

מעט מגוחך לדמיין את שוואב מוביל מאבק לטובת חלוקה צודקת יותר של המשאבים העולמיים, אחרי עשורים של מאבק דווקא לטובת יצירת מערכת כלכלית שמפקירה חלקים עצומים מאוכלוסיית העולם. שוואב, כמו מרבית בעלי ההון שישתתפו בוועידה, דחפו בעשורים האחרונים להסרת רגולציה על השווקים העולמיים, מה שיצר מערכת כלכלית עולמית בלתי יציבה ונתונה תדיר למשברים. אותם אנשים הרוצים עכשיו לסייע למוחלשים, הם אלו שהעלו על נס את השוק הפרטי ודחפו ממשלות למכור נכסים במחירי רצפה ולהפריט את שירותיהן (שנמכרו כמובן לאותם בעלי הון), ודרשו קיצוצי מיסים לעשירים ביותר במקביל למשטר קיצוצים תקציביים אכזריים שפגעו בעניים ביותר.

השקר של התעסוקה המלאה

אפשר להניח שמסדרונות אולמות הכנסים בדאבוס יהיו מלאים בשיחות על ה"צורך הדחוף בעשייה", והמשתתפים ישבו במספר הרצאות הנוגעות באי שוויון, עוני וחוסר שביעות רצון מהמשטר הכלכלי שאותם יצרו בעשורים האחרונים. הם יכירו בכך ששכר העובדים בארה"ב נשאר כמעט קפוא מאז שנות התשעים, וכי מיליונים במערב חיים היום בחוסר ביטחון כלכלי. זאת על אף העובדה שהאבטלה בכל רחבי המערב היא בשפל. ניתן לומר ש"בזכות" אותה אליטה כלכלית, מדינות המערב נהנות מתעסוקה מלאה של משרות גרועות, עם שכר נמוך ובלי תנאים סוציאליים, וללא רשת ביטחון מטעם המדינה.

נשאלת השאלה, האם סביר להניח שאותה האליטה, שהרוויחה כל כך הרבה מאותה המדיניות שבעקבותיה רמות אי השוויון היום מגיעות לאותן הרמות של שנות העשרים, יסכימו לוותר על כוחם ולקרוא דווקא לפיקוח על תנועות הון, מיסוי הון והשקעה גדולה יותר בכלכלה הריאלית? קשה לדמיין את אותה האליטה שמתכנסת פעם בשנה בדאבוס מחליטה, בעקבות הוועידה, להפוך את עורה ולקרוא דווקא להגדלת ההוצאה הממשלתית. אולי יקראו בעלי ההון להפסקת הפגיעה המתמשכת בזכויות העובדים בדגש על החוקים שפוגעים ביכולתם של איגודי העובדים להיאבק על תנאי עבודה אנושיים, שלא לדבר על עליות שכר כלשהן?

בימים הקרובים האליטה העולמית תתהדר בהומניות שלה, וברצון הטוב שיעלה משיחות על אי השוויון העולמי. יתכן שאותה האליטה תסכים, במוקדם או במאוחר, לוויתורים כאלו ואחרים למול ההתנגדות הגוברת לסדר הכלכלי אותו הם מובילים. אלא שוויתורים כאלו, אם יעשו, יהיו אסטרטגיים לחלוטין – במטרה להרגיע רוחות מרד כשאלו יעלו. למול המילים המפייסות של שוואב, יש לזכור שככל הנראה, שינוי בסדר הכלכלי חברתי לטובת אלו ש"נשארו מאחור" לדבריו, לא יגיע מדאבוס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!