דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שירלי אוחנה

ראיון 'דבר ספורט' / כוכבת אס"א ת"א בכדורגל, שירלי אוחנה: "יש משהו מיוחד בחדר הלבשה ישראלי"

אוחנה, שמשחקת מקצועי מילדות, עברה בין קבוצות, ומטפחת קרירה לצד אמהות ועבודה נוספת | "אנשים צריכים להבין שהרמה עלתה ולראות כדורגל נשים זה מותח, זה מעניין", היא מספרת בגאווה

שירלי אוחנה, שחקנית כדורגל מקבוצת אסא ת''א (התאחדות הכדורגל)
שירלי אוחנה, שחקנית כדורגל מקבוצת אסא ת''א (התאחדות הכדורגל)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שתי הקבוצות הטובות בליגת הנשים בכדורגל, אס"א ת"א ומ.ס קרית גת, ייפגשו הערב(חמישי) למשחק העונה. לאחר 10 משחקים, שתי הקבוצות חולקות את המקום הראשון בליגה, עם 23 נקודות לכל אחת. שתי הקבוצות מציגות מגמות שנות בכדורגל הנשים בארץ; האלופה בשנתיים האחרונות מ.ס קרית גת בנויה סביב סגל ישראלי צעיר מחוזק במספר שחקניות זרות; ואילו אס"א ת"א בנויה על סגל ישראלי וותיק ואיכותי מחוזקת בשחקנית זרה אחת בלבד.

לקראת המשחק שוחחנו עם אחת הכוכבות הגדולות של הכדורגל הישראלי, שחקנית ההתקפה של אס"א ת"א שירלי אוחנה. אוחנה, אחת השחקניות הוותיקות ביותר בליגה ומכונת שערים בלתי נגמרת, זכתה ברצף בין 2007-10 בתואר מלכת השערים, כולל עונת שיא של 56 שערים בעונת 2008/9, בהפרש של 23 שערים מסגניתה סילבי ז'אן, כאשר בעונה האחרונה הן חלקו את התואר במשותף. 

שירלי אוחנה, שחקנית כדורגל מקבוצת אסא ת"א (מושיק אושרי)
שירלי אוחנה, שחקנית כדורגל מקבוצת אסא ת"א (מושיק אושרי)

אוחנה בת ה-35, התחילה את הקריירה המקצוענית שלה לפני 21 שנה במכבי חיפה המיתולוגית, עברה למכבי חולון ששלטה לאורך שנים ארוכות בליגת הנשים עם זכייה ב-7 דבלים רצופים, קפצה לעונה במכבי חדרה, נדדה לעונה באס"א ת"א ובשנה שעברה כיכבה במחזיקת הגביע מ.כ רמת השרון. השנה היא בחרה לחזור לאס"א ת"א, ולחבור לסגל ישראלי מרשים עם לא מעט מהכוכבות הגדולות של הליגה בשנים האחרונות.

בגיל 14 כבר בחיפה

אוחנה גדלה בשכונת קרית משה בטבריה, וגילתה את אהבתה לכדורגל כבר בגיל 5. אביה היה משחק בליגה למקומות עבודה, והיה לוקח אותה איתו למשחקים "כדי שיהיה לאמא שלי קצת שקט". בגיל 12 החלה לשחק כדורגל בקבוצה בליגת המתנ"סים של טבריה. לאחר שנתיים מוצלחות בליגה, היא צדה את עיניו של מאמן מכבי חיפה שהזמין אותה למבחנים בקבוצת הפאר שהקיימה את מחלקת הנשים וחיפשה לצרף אליה את השחקניות הכישרוניות ביותר ברחבי צפון הארץ.

בגיל 14 בלבד, כאשר כדורגל הנשים בארץ התחיל להתגבש ולהתארגן, החלה אחת החלוצות הקטלניות של הכדורגל הישראלי את צעדיה הראשונים, "לא היה בהתחלה נערות, היה ישר לבוגרות, וגם היו מחוזות, מחוז צפון, מרכז, דרום. אח"כ זה הפך לליגה ממש, עם כל השמות הכי גדולים מכבי חיפה, מכבי ת"א, הפועל ת"א ובית"ר ירושלים. כל השמות הכי גדולים שיש היום בליגת העל בכדורגל גברים. מאז ועד היום 21 שנה אני משחקת כדורגל".

קבוצת אסא ת"א (מושיק אושרי)
קבוצת אסא ת"א (מושיק אושרי)

בניגוד להורים רבים, אביה של שירלי עודד את בתו הקטנה לשחק כדורגל, במה שנחשב לפני עשרים שנה לדבר יוצא דופן. למשחק שסומן באופן מובהק כ"גברי" בלבד. למזלה, אביה היה ההפך המוחלט ובחר לעזור לאוחנה לקבל את המעטפת הטובה ביותר שהורים יכולים לתת, כדי לעזור לה להגשים את חלומה ולהפוך לשחקנית ברמות הגבוהות ביותר" הייתי בת 14. אבי היה לוקח אותי הלוך חזור ארבע פעמים בשבוע לחיפה וטבריה, מלווה אותי לכל האימונים ולכל המשחקים. ברור שאם הוא לא היה לוקח אותי על הגב שלו, זה לא היה קורה. ואחרי שנתיים של נסיעות, מכבי חיפה השכירו לי ולסיוון פחימה דירה, ופשוט עברנו בגיל 16 לקריות כדי לשחק במכבי חיפה".

בשנים הראשונות של כדורגל הנשים בישראל בין השנים 1998-2003, כל הקבוצות הגדולות הקימו מחלקות נשים שהתחרו בניהן בליגת הנשים הבכירה. מועדוני על כמו מכבי חיפה, מכבי ת"א, הפועל ת"א ובית"ר ירושלים הביאו את אנשי המקצוע הטובים ביותר, ויצרו תנאים לפריחתה הראשונית של ליגת הנשים הישראלית. המעבר של נערה צעירה בת -14 לאחד הקבוצות האהודות ביותר בישראל, היא קפיצת מדרגה שלא קיימת היום ונשמעת כאירוע עבר נוסטלגי וכמעט דמיוני. "ילדה קטנה בת 14 מהפריפריה, מגיעה לקבוצת מכבי חיפה. מועדון ברמות מאוד מאוד גבוהות, וזה לא משנה שזה רק ליגת נשים. תמיד היה הכל מהכל, כל שנה לקחו אותנו לטורניר לחו"ל, את ליגת האלופות חוויתי בזמנו עוד במכבי חיפה. באמת הכל מהכל, ואחרי חמש שנים לצערי היא התפרקה".

כדורגלנית, אשת קרירה ואמא

מכבי חיפה אכן סגרה את מועדון הנשים שלה לאחר 5 שנים נפלאות. הסיבה המרכזית לסגירת מחלקות הנשים של המועדונים הבכירים בארץ היתה יבוש תקציבי של כדורגל הנשים ע"י ההתאחדות הכדורגל. כתם היסטורי, ששינה לחלוטין את התפתחות כדורגל הנשים בישראל, שהתחיל בצמיחה אדירה, חשיפה לתקשורת ויצירת עניין על בסיס היריבויות המוכרות וההיסטוריות בכדורגל הישראלי, ורק בשנתיים האחרונות עושה צעדים חשובים בדרכה חזרה לגדול ולהתפתח.

שירלי אוחנה, שחקנית כדורגל מקבוצת אסא ת"א (מושיק אושרי)
שירלי אוחנה, שחקנית כדורגל מקבוצת אסא ת"א (מושיק אושרי)

במקביל לקריירת הכדורגל מגדלת אוחנה ילדה עם בת זוגה, ועובדת בדואר לפרנסתה. השילוב מעורר השראה בין אימהות במשרה מלאה, קריירה מקצועית וקריירת כדורגל מצריך המון השקעה וכוח רצון להצליח לעשות הכל על הצד הטוב ביותר. "יש לי בת זוג מאוד תומכת וזה נורא עוזר, עדיין אני אמא לכל דבר. היא עוזרת לי לסיים את הקריירה בכבוד ולהשקיע את כל מה שצריך כדי להצליח. זה מאוד עוזר, אבל עדיין הסדר יום שלי הוא לקום לעבודה, לקחת אותה לבית ספר, ללכת לעבודה, להוציא אותה מבית הספר, לעבוד במטבח, לבשל, לאכול איתן ביחד, לנוח חצי שעה ולצאת לאימון. בגלל שאני גרה בקרית אתא זאת נסיעה מאוד ארוכה, זאת אומרת שאני חוזרת הביתה בשעה 23:00 -23:30 כל יום, לא פשוט. אבל כדי להתפרנס בכבוד ולא להחסיר כלום לא מהילדה ולא מהאישה, צריך לעבוד גם בבוקר".

במהלך הקיץ בחרה אוחנה לעבור ממחזיקת הגביע מ.כ רמת השרון לאס"א ת"א. אוחנה התחברה למטרות של אס"א לחזור ולזכות בכל התארים, לאחר מספר שנים חלשות יחסית ולשאיפה של הקמת חדר הלבשה בעל צביון ישראלי חזק, בניגוד למגמה שהתפתחה בשנה האחרונה הכוללת הבאת חמישה זרות לכמעט כל קבוצה בליגה. "אני לא אהיה בשום קבוצה שהמטרות שלה הן לא ללכת הכי רחוק. אני בטח, לא בגילי כרגע אבוא כדי להעביר עוד איזה עונה. נכון כל הקבוצות האחרות משופעות בזרות ולנו יש רק אחת. אבל יש בנו משהו ישראלי מאוד מאוד חזק מבחינת חדר ההלבשה והאיכות של הישראליות שנבחרו. על אף הכל אנחנו הולכות על כל התארים, למרות שאנחנו רק עם זרה אחת, אבל עם ישראליות ברמה הכי גבוהה שיש. אני הייתי בשני חדרי הלבשה. גם בחדר הלבשה של זרות וגם בחדר הלבשה היו של 90 אחוז ישראלי, יש משהו מיוחד בחדר הלבשה ישראלי ולא יעזור. כל אחת נותנת את החיים שלה בשביל החברה ואני מקווה ומאמינה שזה יעזור".

שירלי אוחנה, שחקנית כדורגל מקבוצת אסא ת"א (התאחדות הכדורגל)
שירלי אוחנה, שחקנית כדורגל מקבוצת אסא ת"א (התאחדות הכדורגל)

 

ליגה חזקה במיוחד

בשנים האחרונות בהן התרגלנו לליגה של שתי קבוצות שחזקות בכמה רמות מעל שאר הליגה, מפרקות את כל הקבוצות ומתחרות במפגשים הישירים בניהן על תואר האליפות. השנה הליגה שוויונית מתמיד, עם מירוץ לאליפות בין חמש קבוצות, שכל אחת מהן יכולה לנצח את יריבותיה בכל יום נתון. "זאת ליגה מאוד חזקה השנה, לא זכור ליגה כל כך חזקה בשנים האחרונות. אחת מפסידה לשניה, אבל מנצחת זאת שהפסידה לה, משהו באמת וזה כיף גדול, כיף גדול. שנים שיחקתי בליגה שרק שני משחקים כל העונה היית בהתרגשות, כל שאר ידעת שאתה בא לנצח ורק שאלת את עצמך כמה. השנה אין תענוג יותר גדול מזה, אני מתרגשת מכל משחק בצורה הרבה יותר גדולה מי מה שהתרגשתי שנים אחורה. אין כמו לקום בבוקר לדעת שיש לך משחק, להכין את עצמך בצורה הכי טובה כל השבוע. כי אתה גם מעלה את הרמה של עצמך, גם אם היריב שנותן לך פייט טוב וגם השחקניות שמסביבך הן ברמה הרבה יותר גבוהה. אנשים צריכים להבין שהרמה עלתה ולראות כדורגל נשים זה מותח, זה מעניין. פעם היו תוצאות של משחקים בכדוריד ,זה כבר לא קורה היום, הרמה מאוד הצטמצמה בין הקבוצות שבפסגה לבין הקבוצות שנלחמות על הירידה".

אס"א ת"א חוזרת למאבקי האליפות לאחר שלוש שנים בהן איבדה את האליפות למ.כ. רמת השרון ומ.ס. קרית גת. בעזרת חדר הלבשה חזק וחיבור מיוחד של הכוכבות הוותיקות שירלי אוחנה, ורד כהן, מור אפרים, שי שדה, אושרת עיני ואופל סופר, לצד שחקניות צעירות מבטיחות השוערת עמית כהן, ליה ברקאי, נעם אכטל והכוכבת העולה של הכדורגל הישראלי, טליה זומר. מאז תחילת העונה, אס"א משחקת כדורגל התקפי שמח ומשוחרר. בחלון העברות של החורף החליטו במועדון להתחזק באחת משחקניות הרכש המרשימות אי פעם בכדורגל הישראלי, שחקנית הרכב נבחרת שוויץ רחל רינסט. ניצחון הערב על מ.ס קרית גת יכול להיות עוד צעד חשוב בדרך לזכייה באליפות ועוד תואר לארון הבלתי נגמר של שירלי אוחנה, הכוכבת הוותיקה ואחת שחקניות ההתקפה המרשימות של הכדורגל הישראלי ב-20 שנה האחרונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!