דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מה שמגיע

מה שמגיע / כל מה שצריך לדעת על זכויות נשים פרודות

נשים בתהליכי פרידה מוצאות עצמן לא פעם בסכנת הידרדרות כלכלית | אך גם אם הגירושים עדיין לא סופיים, המדינה מעניקה סיוע שעשוי להתברר כחשוב במיוחד | הפרטים המלאים - בתוך הכתבה | בשיתוף עמותת "ידיד"

אם ותינוקת. למצולמות אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90
אם ותינוקת. למצולמות אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90
נעה בק
צרו קשר עם המערכת:

נשים המצויות בהליכי פרידה מבן זוגן, מוצאות את עצמן לעיתים קרובות בחוסר ודאות קשה מבחינה כלכלית, פס"ד מזונות טרם ניתן, ובחלק מהמקרים הן נותרות לשאת לבדן בכלכלת משק הבית והילדים.

היותה של האישה פרודה לא מקנה לה זכאויות של אישה גרושה באופן אוטומטי. המחוקק דורש מהאישה נקיטת צעדים אקטיביים לפרק זמן ממושך יחסית (לרוב כשנתיים), על מנת להוכיח את "רצינות" הליכי הפרידה. הדבר יוצר לא פעם חסם מהותי במיצוי הזכויות, ואפשר שאף  מאלץ נשים להישאר בתוך קשרי נישואין שהן מבקשות להיחלץ מהם. לפיכך, חשוב להכיר את הזכאויות הסוציאליות העומדות לנשים המצויות בהליכי פרידה, טרם קבלת פסק דין למזונות.

הרבנות הראשית לישראל. צילום: פלאש 90.
הרבנות הראשית לישראל. צילום: פלאש 90.

חשוב לציין שלנשים שנמצאות במקלט בשל אלימות, קיימות זכויות נוספות אחרות וספציפיות למצבן, ראו כאן לפירוט סל השירותים לנשים נפגעות אלימות.

הצעד הראשון

אישה המבקשת  להתחיל בהליך פרידה בבית משפט לענייני משפחה או בבית דין רבני, זכאית לקבל ייצוג של עו"ד מהאגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים המותנה במבחן הכנסות (במסגרתו נבחנים גובה ההכנסות ושווי הרכוש שאינו דירת מגורים), מבלי שייבחנו ההכנסות של בן הזוג.

אם האישה לא עומדת בקריטריונים הקבועים במבחן ההכנסות היא תוכל לפנות למחלקות המשפטיות של ארגונים כמו ויצו ונעמת, המספקים שירותים משפטיים באמצעות עורכות דין שעובדות איתם בעלויות נמוכות יחסית, או לפנות לקבלת ייצוג משפטי.

זכויות בביטוח לאומי

אישה שנפרדה מבעלה ועדיין לא קיבלה פס"ד גירושין ו/או מזונות, ושאין לה הכנסות משלה או שהכנסותיה נמוכות מאד, יכולה להגיש תביעה לקבלת קצבת הבטחת הכנסה או השלמת הכנסה מהמוסד לביטוח לאומי.

עמדה לשירות עצמי בביטוח לאומי (צילום: יאיר ויטמן)
עמדה לשירות עצמי בביטוח לאומי (צילום: יאיר ויטמן)

חשוב לציין, כי קבלת הקצבה מותנית במבחן מיצוי כושר השתכרות ובהתייצבותה בלשכת התעסוקה. יחד עם זאת, נשים המגדלות ילד/ה מתחת לגיל שנתיים, תהיינה פטורות מהתייצבות בלשכת התעסוקה.

הזכאות תיבחן בנפרד מבן זוג טרם קבלת פסק דין המזונות, אם האישה לא חיה עם בן זוגה תחת קורת גג אחת במשך 30 ימים רצופים, בן זוגה לא מכלכל אותה והיא תבעה ממנו מזונות.

מתי נבחנת הזכאות לקבלת קצבת הבטחת או השלמת הכנסה בנפרד מבן הזוג לפני שהוגשה תביעת מזונות?

  • אם בן זוגה של האישה הפרודה נכה וקצבת הנכות היא הכנסתו היחידה
  • אם האישה הפרודה חיה בנפרד מבן זוגה כ-12 חודשים והוא לא מכלכל אותה
  • אם האישה הפרודה לא תובעת מזונות מחשש לפגיעה גופנית
  • אם בן הזוג נמצא במעצר או מאסר למעלה מ-30 ימים

זכויות בדיור

אם האישה הפרודה חיה בשכירות, ייתכן שהיא תהיה זכאית לסיוע ממשרד הבינוי והשיכון בנושא דיור. כך, היא תהיה זכאית לדיור ציבורי אם היא אם לשלושה ילדים ומעלה, היא פעלה כשנתיים להשתחרר מהליך הנישואין או שיש לה אישור מהרבנות שהיא עגונה, והיא מתקיימת מקצבת הבטחת הכנסה כשנתיים או קצבת השלמת הכנסה כשנה או מקצבת נכות צמיתה מלאה (75% אי כושר עבודה).

עם זאת, אם עצמאית שלא מתקיימת מקצבת הבטחת הכנסה או השלמת הכנסה, לא זכאית על פי הנהלים לדיור ציבורי. לפירוט אפשרויות שעומדות במצב זה, ראו פירוט כאן.

בנוסף, האישה הפרודה תוכל להיות זכאית לסיוע בשכר דירה אם כלל הכנסותיה לא עולות על 9,851 שקלים(ברוטו) והיא מתגוררת בנפרד מבן הזוג כשנתיים במהלכן פעלה להשתחרר מקשר הנישואין או אם יש בידה אישור מהרבנות שהיא עגונה.

האישה תוכל להיות זכאית לסיוע בשכר דירה אם חיה בנפרד מבן זוגה לתקופה קצרה משנתיים בשלושה מקרים. במקרה הראשון, אם האישה היא עולה חדשה בנמצאת בארץ בין שנה לשנתיים, ובן זוגה לא שוהה בארץ. במקרה השני, אם האישה היא נפגעת אלימות וסיימה שהות במקלט לנשים מוכות או בדירת מעבר. אם לא שהתה במקלט לנשים מוכות או בדירת מעבר, עליה להמציא אישור ממחלקה לשירותים חברתיים המטפלת בה שהיא זכאית לשהות למקלט לנשים מוכות, אך אינה יכולה לעשות זאת מסיבות שאינן תלויות בה והיא זקוקה להגנה ולמגורים נפרדים. המקרה השלישי המקנה זכאות לסיוע בשכר דירה, הוא אם האישה הוציאה צו הרחקה או הגנה, ולא יכולה להישאר בביתה מפאת סכנה הנשקפת לחייה.

אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
אישה במקלט לנשים מוכות, ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

מה קורה אם אישה נפרדה מבן זוגה, לא עונה לקריטריונים הנ"ל והיא זקוקה לסיוע מיידי בדיור? במקרה כזה, מומלץ לפנות לוועדת החריגים של משרד הבינוי והשיכון, להמציא מסמכים על מצב כלכלי וסוציאלי ולבקש זכאות לסיוע בדיור ציבורי או בשכר דירה לפנים משורת הדין.

המצב הנורמטיבי הקיים גורם לכך שנשים המבקשות לסיים קשרי נישואין, מוצאות עצמן תחת סכנה להתדרדרות כלכלית מהירה. הקושי הכלכלי הנכרך בקשיים הרבים המאפיינים הליכי פרידה, יכול למנוע מנשים לצאת לדרך חדשה. לכן, חשוב להכיר היטב את זכויותיך, לעמוד עליהן ולהגיש בקשות חריגות במידת הצורך.


עו"ד נעה בק מנהלת את מרכז הזכויות של "ידיד" ברמת גן וגוש דן.

לקבלת סיוע במיצוי זכויות לנשים בהליכי גירושין או לאחר קבלת הגט ניתן לפנות באמצעות הקו החם 1-700-500-313  – חשוב לציין כי "ידיד" לא עוסקת בהליכי הגירושין עצמם אלא רק במיצוי ומימוש הזכויות הכלכליות הנגזרות מהתהליך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!