דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בענף הבניין

תאונות בענף הבניין / הדרישה: פתיחת חקירה גם בפציעה בינונית בתאונות עבודה

כך צפויים הארגונים לדרוש בדיון על עתירה שהגישו לבג"צ | מתשובת המדינה עולה כי בשנת 2018 נפתחו 30 תיקים בגין גרימת מוות ברשלנות בענף הבניין

תאונת עבודה בבאר שבע (צילום: איתן תיעוד מבצעי מד"א).
תאונת עבודה בבאר שבע (צילום: איתן תיעוד מבצעי מד"א).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ב-2018 נפתחו 30 תיקים בגין עבירות של גרימת מוות ברשלנות באתרי הבניה. 10 מתוכם הועברו כבר לפרקליטות להחלטה בדבר הגשת כתב אישום; שבעה מהם מצויים עדיין בשלבי חקירה ו-12 ממתינים לחוות דעתו של מפקח משרד העבודה. תיק אחד נסגר על ידי הפרקליטות בהיעדר ראיות – כך עולה מתשובת המדינה לעתירת הארגונים קו לעובד ומען בנושא. 

בדיון שיתקיים היום (שני) צפויים הארגונים להמשיך ולדרוש את חקירתן הפלילית של כלל התאונות בהן נפצעו עובדים באורח קשה ובינוני. חשוב להבין, כי משמעות המונח 'פציעה בינונית' היא פצוע שאמנם לא נשקפת סכנה לחייו – אך כזה שעשויה להיגרם לו נכות לצמיתות בשל פציעתו. כך לדוגמה, פצוע עם פגיעת גפיים וסכנת קטיעה, עשוי להיחשב כפצוע בינוני.

פועלי בניין (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: ליאור מזרחי / פלאש90).
פועלי בניין (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: ליאור מזרחי / פלאש90).

כיום מחייב החוק סגירת אתרים בהם ארעה תאונה קטלנית או כזו בה הפצוע הוגדר כ'קשה' בלבד. לטענת הארגונים, תאונות בהן נפצע עובד באורח בינוני נוטות ליפול בין הכיסאות. על פי הנתונים שנאספו בארגונים, לצד 38 עובדי בניין שנהרגו ב-2018, נפצעו לפחות 44 עובדים באורח קשה ו-126 באורח בינוני. נזכיר כי על פי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נכון לשנים 2015-2011 רק ב-22% מהתאונות הקשות והקטלניות בענף הבניה שדווחו למשטרה נפתחה חקירה פלילית, ומחצית החקירות נגנזו ולא הבשילו לכדי כתב אישום.

העתירה שהוגשה ביוני האחרון, תבעה בין היתר את הקמתה המידית של יחידת החקירות המשטרתית לתחום תאונות העבודה – יחידה שאכן הוקמה ערב השנה החדשה, תחת השם פל"ס וכחלק מיחידת החקירות לפשיעה כלכלית להב 433. בתגובת המדינה לעתירה ציינה כי היחידה החלה כבר את פעולתה, וכי כיום משמשת רפ"ק יעל אהרונוביץ' כממלאת מקום מפקדת היחידה האמונה עליה.

המדינה התייחסה גם לסוגיות נוספות שהופיעו בעתירה וציינה כי על רקע איום ההסתדרות בשביתה עקב ריבוי התאונות, התחייבה המדינה לאיושם של 60 תקנים נוספים במינהל הבטיחות בתוך שנתיים וכי נעשה מאמץ לשפר את שכר המפקחים במטרה לקדם את איוש המשרות. לצד זאת ציינה את החקיקה שבוצעה לאחר הסכם הבטיחות – חוק עוזרי בטיחות באתרי הבניה, העסקת מנופאים בהעסקה ישירה או חברות ייעודיות, ותקנות הפיגומים.

כמו כן ציינה כי בימים אלה מגבש משרד העבודה והרווחה נוהל לניתוב פעולות האכיפה למסלול המינהלי או הפלילי לגבי הפרות בטיחות שונות המתגלות במהלך פעולות הפיקוח באתרי הבניה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!