דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שחיתות

המדד עולה / מדד השחיתות העולמי: ישראל ירדה שני מקומות

דורגה במקום ה-34, מתוך 180 מדינות, לעומת המקום ה-32 ב-2017, שמבטא עלייה ברמת השחיתות | בקרב 35 מדינות ה-OECD, ישראל מדורגת במקום ה-23, מעט מעל השליש התחתון, אך ללא שינוי מהדו"ח הקודם

הפגנה נגד השחיתות השלטונית בשדרות רוטשילד, תל-אביב, 30/12/17 (צילום: אלעד מדן).
הפגנה נגד השחיתות השלטונית בשדרות רוטשילד, תל-אביב, 30/12/17 (צילום: אלעד מדן).
יונתן קירשנבאום

ישראל נמצאת במקום ה-34 מתוך 180 מדינות במדד השחיתות העולמית כך עולה מהדו"ח השנתי של ארגון Transparency International שהתפרסם היום (שלישי). עם ציון של 61 מתוך 100, דרגה אחת מעל פולין ואחת מתחת לבוטסואנה. ב-2017 הגיעה ישראל למקום ה-32, מה שמבטא עלייה ברמת השחיתות על פי המדד.

בקרב 35 מדינות ה-OECD, ישראל מדורגת במקום ה-23 – מעט מעל השליש התחתון, – ללא שינוי מן השנה שעברה. מתחתיה מדורגות מדינות כמו צ'כיה, יוון, ספרדו, מקסיקו וטורקיה. המדינה בעלת הציון הגבוה ביותר- דנמרק, זכתה ב-88 נקודות. לעומת זאת סומליה שדורגה במקום האחרון זכתה לציון של 10 נקודות.

הציון שניתן על ידי ארגון מורכב למעשה משילוב של ציונים שמחלקים 12 ארגונים בינלאומיים נפרדים. הארגונים בוחנים את על ידי סקרים של בכירי המגזרים הציבוריים באותן המדינות, יחד עם אקדמאים ובכירי עסקים, את מידת הקלות שבה ניתן להשפיע על החלטות ציבוריות על ידי "קניית החלטות". בישראל הפרויקט מנוהל על ידי עמותת בת של הארגון בשם "שקיפות בינלאומית ישראל".

ארה"ב זכתה לציון נמוך בארבע נקודות מהשנה שעברה, ובציון הנמוך ביותר בשבע השנים האחרונות, וכותבי הדו"ח טוענים שמדובר ב"איום למערכת שומרי הסף במדינה, יחד עם שחיקת הנורמות האתיות בדרגים הגבוהים ביותר".

בהשוואה למדינות המזרח התיכון ישראל נמצאת במקום גבוה, אבל לא הגבוה ביותר. מעל ישראל מדורגות איחוד האמירויות הערביות עם ציון של 70, וקטאר עם ציון של 62. ממוצע הציונים של מדינות המזרח התיכון הוא 39, נמוך משמעותית מזה של ישראל. כותבי הדו"ח מציינים לשבח את המפגינים בירדן שהובילו מחאה חברתית שהובילה לקריסת הממשלה והחלפתה. עם זאת, שווה לציין שמקור המחאה – הלוואה מקרן המטבע ודרישת הקרן לקצץ בסובסידיות על מזון – לא בוטלה גם לאחר החלפת הממשלה.

יו"ר עמותת שקיפות בינלאומית ישראל, השופטת בדימוס נילי ארד ומנכ"לית העמותה חלי עולמי אמרו בתגובה לפרסום כי "על כולנו כאחד לעמוד על משמר עצמאות שומרי הסף ותקשורת חופשית שהם מתשתיות קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. זו חובתנו האזרחית והמוסרית לנהוג בהקפדה מתמדת על הערכים והנורמות של שקיפות, יושרה ואחריות אישית בהגנה על רשויות אכיפת החוק, על עצמאות מערכת המשפט ועל תקשורת חופשית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!