דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

מירוץ החימוש / לעשות את אמריקה גדולה שוב: ארה"ב בדרך לגל של התחמשות גרעינית

לאחר 32 שנים בהן חתומות ארה"ב ורוסיה על הסכם אי התחמשות גרעינית, נראה כי חלקה של ארה"ב בהסכם יסתיים בסוף השבוע הקרוב | הנשיא טראמפ טוען כי נדחף למהלך, בשל חוסר התחייבות של הרוסים בנידון | ארה"ב בהנהגת טראמפ כבר החלה לייצר נשק גרעיני מוחלש, אך מדובר בעליית מדרגה

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא רוסיה פוטין. 16 ביולי 2018 (AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא רוסיה פוטין. 16 ביולי 2018 (AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
אוריאל לוי

ארה"ב צפויה לפרוש מחרתיים (שבת) מהסכם אי התחמשות גרעינית, עליו חתמה מול בריה"מ לפני 32 שנים. ההסכם נחשב כאבן ראשה עבור הביטחון העולמי, ואחד מסמליה של סוף המלחמה הקרה. זאת לאחר שרוסיה וארה"ב כשלו בניסיון של הרגע האחרון לגשר על הפערים ביניהן בנוגע לטענות ארה"ב כי רוסיה מפרה את ההסכם. "לצערי, לא נרשמה התקדמות", אמר היום (חמישי) סגן שר החוץ של רוסיה, סרגיי ריבקוב, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרוסית RIA.

ההסכם, משנת 1987, שמסייע לביטחון ארה"ב ובנות בריתה באירופה ובמזרח הרחוק, אוסר על המעצמות להחזיק, לייצר או לנסות טילי שיוט בטווח של 300-3,400 מייל. "רוסיה הפרה את ההסכם. הם מפרים אותו במשך שנים", אמר הנשיא ארה"ב דונלד טראמפ לאחר שהודיע כי יפרוש מההסכם באוקטובר האחרון. "אנחנו לא הולכים לתת להם להפר הסכם ולייצר נשק ולא לעשות זאת בעצמנו". כבר בהצהרתו הראשונה על כוונתו לפרוש מההסכם הותיר טראמפ לרוסיה הזדמנות לתקן את דרכה באומרו: "נהיה חייבים לפתח כלי נשק כאלה, אלא אם רוסיה תבוא אלינו וסין תבוא אלינו והן יגידו 'בוא נהיה באמת חכמים ושאף אחד מאיתנו לא יפתח כלי נשק כאלה' אבל אם רוסיה מייצרת נשק וסין מייצרת נשק ואנחנו דבקים בהסכם, זה לא מקובל". מאז נערך מו"מ בנוגע לפרישתה של ארה"ב מההסכם, והיום הודיעה רוסיה כי המו"מ כשל.

קצין בצבא רוסיה מציג את טיל השיוט החדש 9M729 שיכול לשאת ראש נפץ גרעיני. 23 בינואר 2019 (AP Photo/Pavel Golovkin)
קצין בצבא רוסיה מציג את טיל השיוט החדש 9M729 שיכול לשאת ראש נפץ גרעיני. 23 בינואר 2019 (AP Photo/Pavel Golovkin)

במו"מ שנערך על ידי סגן שר החוץ הרוסי ואנדרה תומפסון, תת-שר האנרגיה של ארצות הברית, בשולי פסגת מעצמות הגרעין בבייג'ינג, דרשה וושינגטון ממוסקבה להשמיד או להשבית את מערכת הטילים נובטור 9M729, או SSC-8 כפי שהוא מכונה על ידי נאט"ו – אשר לטענת וושינגטון מפרה את ההסכם.

"ככל שאנו מבינים, הצעד הבא מגיע, השלב הבא מתחיל, השלב שבו ארצות הברית מפסיקה לעמוד בהתחייבויותיה תחת INF, שסביר להניח יקרה בסוף השבוע הקרוב", אמר היום סגן שר החוץ הרוסי.

מירוץ חימוש

לדברי טראמפ, ההסכם מנע מארה"ב לייצר נשק חדש, אולם ארה"ב תתחיל לפתח נשק שכזה במידה ורוסיה וסין לא יסכימו שלא להחזיק או לפתח נשק חדש. סין, שגם אליה התייחס טראמפ בהאשמות, כרגע איננה צד בהסכם כלל.

הפרישה המסתמנת, שעשויה להוביל למרוץ חימוש חדש בין המעצמות, מגיעה אחרי שארצות הברית החלה לייצר נשק גרעיני מוחלש, בהתאם לאסטרטגיה החדשה של הנשיא דונלד טראמפ. המנהל לביטחון הגרעיני הלאומי הודיע כי הוא החל בייצור הנשק במתקן פנטקס בטקסס, בהוראת טראמפ. כלי הנשק החדש, W76-2, הוא שדרוג של ראשי הקרב טרידנט. הטילים הראשונים אמורים להיות מוכנים עד לסוף ספטמבר.

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא רוסיה פוטין בפסגת ועידת G-20. 30 נובמבר 2018 (Photo by Mikhail Svetlov/Getty Images)
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא רוסיה פוטין בפסגת ועידת G-20. 30 נובמבר 2018 (Photo by Mikhail Svetlov/Getty Images)

הממשל טוען כי ייצור נשק גרעיני מוחלש יוביל לצמצום הסבירות לפריצת מלחמה גרעינית, מאחר שאויביה של ארצות הברית, בראשן רוסיה, לא יחשבו שהיא לא תגיב לכל תקיפה גרעינית מוגבלת, בגלל ארסנל אמריקאי עוצמתי מדי שיגרום לכמות נפגעים עצומה בקרב האזרחים. אחרים סבורים כי זהו תרחיש אופטימי מדי, שמניח שלא יהיו חישובים מוטעים בצד האמריקני, במיוחד תחת הנהגתו של טראמפ הלא צפוי.

מזכיר ההגנה ג'יימס מאטיס הציע בעבר כי הממשל צריך להמליץ על פיתוח טיל שיוט שניתן לשגר מן הים, והוספתו לארסנל הנשק הגרעיני של ארה"ב, כדי לתת לארה"ב נקודת לחץ במטרה לשכנע את הרוסים לחזור להסכם. משרד החוץ הרוסי אמר בפברואר השנה כי המדינה תשקול להשתמש בנשק גרעיני רק בתגובה למתקפה גרעינית, מתקפה בנשק לא קונבנציונלי אחר או מתקפה שיש בה כדי לסכן את הישרדות האומה הרוסית. "אנחנו זולגים אט אט למצב של מלחמה קרה, כפי שהיה בתום עידן ברית המועצות, עם השלכות דומות, אולם כעת זה יהיה יותר גרוע משום שפוטין משתייך לדור שלא ידע מלחמה. אנשים אלה לא מפחדים ממלחמה כמו אנשים בעידן ברז'נייב", אמר דמיטרי אורשקין, חוקר עצמאי המתמחה בפוליטיקה הרוסית. "הם חושבים שאם יאיימו על המערב כמו שצריך, הם יפחדו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!