דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לבנון

בארץ הארזים / למרות אזהרות ארה"ב ואירופה: ממשלה חדשה הוקמה בלבנון - בשיתוף חיזבאללה

תשעה חודשים לאחר הבחירות הוקמה ממשלה חדשה בלבנון בה חיזבאללה, שהגדיל את כוחו בפרלמנט, יחזיק ב-3 משרדים ממשלתיים, כולל משרד הבריאות שנחשב לאחד המשרדים החזקים | בממשלה החדשה יכהנו לראשונה ארבע שרות

ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי ומנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה (צילום ארכיון:Hassan Ibrahim/pool)
ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי ומנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה (צילום ארכיון:Hassan Ibrahim/pool)
אוריאל לוי

תשעה חודשים לאחר הבחירות הכלליות שהתקיימו בלבנון הוקמה אמש (חמישי) ממשלה חדשה בה החיזבאללה מחזיק בשלושה משרדים, חרף הלחץ מצד ארה"ב ואירופה. מזכיר הממשלה החדש הכריז על הרכבת הממשלה, המונה שלושים שרים, בתום מפגש בארמון הנשיאות בבעבדא בו השתתפו נשיא לבנון מישל עוון, ראש הממשלה סעד אל-חרירי ויו"ר הפרלמנט נביה ברי. ההודעה לוותה בחגיגות ברחבי הבירה ביירות, שכללו התקהלות ברחובות וזיקוקי דינור.

חיזבאללה הגדיל את כוחו בממשלה החדשה וקיבל את משרד הבריאות שנחשב לאחד המשרדים החזקים בממשלה ובעל התקציב השני בגודלו בממשלת לבנון. בעבר התנגד אל-חרירי לתת את השליטה עליו לחיזבאללה מחשש שהסנקציות שהוטלו על הארגון יופנו נגד מערכת הבריאות הלבנונית כולה. שר הבריאות הנכנס הוא ג'אמיל ג'בק המקורב לנסראללה ושימש בעבר כרופאו האישי. בנוסף, ויתר הארגון על משרד התעשייה בו החזיק בממשלה הקודמת וזכה במקומו במשרד החקלאות ושמר על משרד הצעירים והספורט בו החזיק גם בעבר. בנוסף לכך, משרד האוצר נותר בידיו של עלי חסאן חליל, שאמנם משתייך למפלגת אמל השיעית וכיהן כשר אוצר גם בממשלה הקודמת, אך גם הוא נחשב מקורב לחיזבאללה. גם שר החוץ, ג'בראן בסיל, נחשב כמקורב לחיזבאללה.

הלבנונים צריכים לדעת שהפתרון למצב הכלכלי הוא בפיתוח. לא נתפשר על כך. נגן על הכלכלה של לבנון ונשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית כדי לקדם את הכלכלה שלנו

הכוח הנשי

לממשלה החדשה ימונו לראשונה ארבע שרות, שקיבלו את משרד הפנים והעיירות, משרד האנרגיה והמים, משרד החברה והכלכלה, ומשרד הפיתוח המנהלי. זמן קצר לאחר ההכרזה הודיע אל-חרירי במסיבת עיתונאים שישיבת הממשלה הראשונה תיערך בשבת הקרובה.

"אנחנו ניצבים בפני אתגרים רבים, כלכליים, מנהליים, פנימיים, וכן איומים מצד האויב הישראלי בגבול", אמר אמש אל-חרירי. "הלבנונים צריכים לדעת שהפתרון למצב הכלכלי הוא בפיתוח. לא נתפשר על כך. נגן על הכלכלה של לבנון ונשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית כדי לקדם את הכלכלה שלנו".

מפגין מניף את דגל לבנון בהפגנה נגד השחיתות ואוזלת היד של הפוליטיקאים. 22 בנובמבר 20148 (AP Photo/Hussein Malla)
מפגין מניף את דגל לבנון בהפגנה נגד השחיתות ואוזלת היד של הפוליטיקאים. 22 בנובמבר 20148 (AP Photo/Hussein Malla)

הבחירות, שהתקיימו בחודש מאי האחרון, היו הראשונות שנערכו בלבנון מזה תשע שנים והן היו קרב ישיר בין מחנהו של ראש הממשלה אל-חרירי, בן טיפוחיה של סעודיה, לבין המחנה של חיזבאללה, בן טיפוחיה של איראן. מאז הבחירות לא הצליח אל-חרירי להגיע להסכמה על הרכבת ממשלה חדשה והמשבר הכלכלי במדינה הלך והחריף. פריצת הדרך הגיעה אחרי שפלגים יריבים גיבשו פשרה שתאפשר ייצוג של מחוקקים סונים בגיבוי חיזבאללה השיעי.

חלוקת המושבים בפרלמנט הלבנוני נעשית לפי אזורי בחירה ולפי חלוקה לעדות. לכל עדה מוקצה בפרלמנט מספר מושבים שישקף את משקלה היחסי במדינה. בפרלמנט הלבנוני יש 128 מושבים, והם מתחלקים שווה בשווה בין הנוצרים למוסלמים. המושבים המוקצים למוסלמים מחולקים כך שהסונים מקבלים 27, השיעים 27, הדרוזים שמונה והעלאווים שניים. חלוקה זו נוצרה לאחר שנגמרה מלחמת האזרחים הארוכה ששררה במדינה וזאת במטרה למנוע מכל אחד מהמיעוטים את האפשרות להשתלט על המדינה.

חודשים אחדים לפני הבחירות הודיע אל-חרירי בהכרזה דרמטית מסעודיה על התפטרותו בגלל חתירתם של חיזבאללה ואיראן תחתיו – אך לאחר מכן חזר בו מההתפטרות. אחרי הבחירות, ארצות הברית ואירופה האשימו את חיזבאללה ואמרו שארגון הטרור הוא הגורם שמנע את הרכבתה של הממשלה החדשה. כמה מדינות באירופה אף הרחיקו וטענו כי לא ימשיכו לסייע ללבנון אם חיזבאללה ייכנס לממשלה. במגעים מאחורי הקלעים הבהירו נציגים אמריקאים ואירופאים ללבנונים כי בכל ממשלה חדשה שתורכב, חשוב שלחיזבאללה יהיה תפקיד קטן ככל הניתן, כדי להבטיח שכספי הממשלה לא יזלגו לפעילות טרור של הארגון.

חסן נסראללה, ארכיון (צילום ארכיון: AP)
חסן נסראללה, ארכיון (צילום ארכיון: AP)

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הופיע בטלוויזיה בשבת האחרונה לאחר חודשיים וחצי של שתיקה. בראיון מיוחד שהעניק לערוץ "אל-מיאדין", המזוהה עם חיזבאללה, הכחיש את השמועות על בעיות במצבו הבריאותי. "כל מה שנאמר זה שקר שאין לו בסיס. גופי, מוחי, ליבי ונפשי כולם תקינים", אמר. נסראללה רמז לאפשרות שיש עוד מנהרות טרור שלא התגלו בגבול לבנון, והאשים את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכך שפתח במבצע רק בשל החשדות נגדו. "הוא עלול לעשות בתקופה הקרובה הרבה טעויות כדי להישאר בשלטון ומחוץ לכלא", אמר נסראללה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!