דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עוני

מעגל העוני / דו"ח חדש של האו"ם קובע: בישראל יותר ילדים עניים מבשאר העולם

הדו"ח השנתי של ארגון העבודה הבינ"ל מראה כי עלייה מעל קו העוני בישראל היא משימה כמעט בלתי אפשרית. הממשלה מפקירה את העניים באופן מוחלט ויחסי לשאר מדינות העולם.

סניף הביטוח הלאומי בחיפה. יום למיצוי זכויות. צילום: אלפא רוטשטיין
סניף הביטוח הלאומי בחיפה. יום למיצוי זכויות. צילום: אלפא רוטשטיין
יניב כרמל

העוני בישראל הוא בשיעור גבוה יחסית למדינות המפותחות, ומטופל באופן לא יעיל על ידי הממשלה; כך עולה מנתוני דו"ח ארגון העבודה הבינלאומי שהתפרסמו בסוף השבוע האחרון.

הדו"ח השנתי המקיף, הנקרא תשקיף עולמי לתעסוקה וחברה לשנת 2016, סוקר 37 מדינות מפותחות ו-31 מדינות מתפתחות, וממצאיו לגבי העוני ברחבי העולם המפותח והמתפתח כאחד, מטרידים ביותר.

מבט מעמיק לתוך הנתונים המוצגים בדו"ח של הארגון, שהוא גם סוכנות רשמית של האו"ם, ובעיקר בחינה השוואתית של הנתונים על ישראל ביחס לשאר המדינות המפותחות הנסקרות בדו"ח, צריך להדיר שינה מעיני מקבלי ההחלטות אצלנו.

הדו"ח של ארגון העבודה הבינלאומי נושא את הכותרת "משנים את העבודה, כדי לשים קץ לעוני", ובמובן מסוים זהו בדיוק המעקש שהנתונים הקשורים לישראל מצביעים עליו: לעניים בישראל קשה, עד בלתי-אפשרי להיחלץ ממעגל העוני, גם לא על ידי שכר מעבודה, ואף לא בהתבסס על קצבאות המדינה.

אם יועברו פחות מ-2% מהתוצר המקומי הגולמי של ישראל לידי כלל משקי הבית העניים בישראל, לא יהיה בישראל עוני. אף לא משק בית עני אחד.

מה נתנה לך המדינה?
המדינה מעניקה הטבות סוציאליות וזכויות חברתיות שמהן נהנים כמעט כל אזרחי המדינה, בלא קשר למצבם הכלכלי. כמעט 100% מהעניים בישראל נהנים מהטבות במימון המדינה, אך גם כ-80% ממי שאינם מוגדרים עניים. הדבר אולי נשמע מוזר, אך למעשה מדובר במצב הנורמטיבי במרבית המדינות המפותחות, כיוון שמרבית ההטבות החברתיות והסוציאליות הן פשוט שירותים שניתנים לאזרחים, בדמות ביטוח לאומי, מימון טיפולי בריאות ועוד.

ישראל בכל זאת חריגה מאוד בשני נתונים, המצביעים על אוזלת ידה של הממשלה: אחוז העניים בה הוא הגבוה במדינות המפותחות שנסקרו בדו"ח ומתקרב ל-30%. חשוב לציין שהדו"ח מגדיר קו עוני בצורה מעט שונה מקו העוני המקובל. משק בית ייחשב לעני, על פי קו העוני של ארגון העבודה העולמי, באם הכנסתו הפנויה היא כ-60% מההכנסה הפנויה החציונית באותה מדינה. בישראל קו העוני הוא "מחמיר" יותר, ועומד על 50% מההכנסה הפנויה, ולכן נהוג לציין מספר נמוך יותר של עניים בישראל. עם זאת, בשתי שיטות המדידה, בישראל שיעור העוני מהגבוהים במדינות המתפתחות. בשיטת המדידה של ארגון העבודה העולמי, שיעור העוני בישראל הוא הגבוה בעולם המפותח.

הקצבאות הניתנות לעניים בישראל, דוגמת הבטחת הכנסה, קצבת ילדים ועוד, הן נמוכות, גם ביחס לעולם, וגם ביחס לשיעור העוני הגבוה הקיים בישראל

שיעור העוני מוצלב בדו"ח עם נתון אחר – כמה מההטבות הסוציאליות הניתנות על ידי המדינה מגיעות ישירות לידי העניים. בעוד שבמרבית המדינות המפותחות ישנו יחס ישיר בין שיעור העוני ובין החלק היחסי של ההטבות הסוציאליות המגיעות ישירות לידי העניים, ישראל מתבלטת לרעה בנתון זה: רק כ-15% מההטבות הסוציאליות של המדינה מגיעות ישירות לידי העניים.

המשמעות של הנתון היא כי הקצבאות הניתנות לעניים בישראל, דוגמת הבטחת הכנסה, הן נמוכות, גם ביחס לעולם, וגם ביחס לשיעור העוני הגבוה הקיים בישראל.

שעור העוני בישראל קרדיט: דבר ראשון.
שעור העוני בישראל קרדיט: דבר ראשון.

יעילות הקצבאות
הדו"ח של ארגון העבודה הבינלאומי בוחן את יעילות הקצבאות (תשלומי העברה) הניתנות על ידי המדינות לאזרחיהן באופן הבא: מהו אחוז משקי הבית העניים שהקצבאות הניתנות להן מעלה אותן אל מעל לקו העוני.

גם במדד זה, ישראל מתבלטת לרעה מבין 37 המדינות המפותחות הנסקרות בדו"ח. קצבאות הניתנות לעניים מאפשרות לפחות מ-15% ממשקי הבית העניים בישראל לעבור את הסף אל מעל לקו העוני. רק ארגנטינה ויפן מציגות נתון נמוך יותר של יעילות הקצבאות בהוצאה מעוני, בעוד שמרבית מדינות העולם המפותח, ובראשן צרפת, דנמרק, בלגיה, שבדיה ואוסטריה, מצליחות למשוך למעלה מ-30% ממשקי הבית אל מעל לקו העוני באמצעות קצבאות.

כ-60% מהזקנים העניים בישראל לפני תשלומי ההעברה, עולים אל מעל לקו העוני באמצעות תשלומים אלו. אך במרבית מדינות העולם המפותח מצליחים להעלות כ-75% מהזקנים העניים אל מעל לקו העוני באמצעות תשלומי ההעברה (ביטוח לאומי ופנסיה, כאמור)

רשת הביטחון הסוציאלית, הכוללת את הביטוח הלאומי והפנסיה, מכוונת מלכתחילה להבטחת תנאי מחייתם של זקנים ולכן מודד הדו"ח את יעילות הקצבאות והיקפן ביחס לזקנים במדינות השונות. ושוב – ישראל מתבלטת, בנתונים מדאיגים.

ראשית, היקף ההוצאה הלאומית, על פי הדו"ח, על ביטוח לאומי ופנסיה לנשים וגברים מעל גיל 65 הוא נמוך יחסית לעולם המפותח; רק מעט למעלה מ-5% מהתוצר המקומי הגולמי, לעומת 14%, לדוגמא, בצרפת ובאוסטריה.

לא זו בלבד שהיקף הקצבאות נמוך יחסית, גם יעילותן בהעלאת נשים וגברים מעל גיל 65 אל מעל לקו העוני, נמוכה יחסית לשאר העולם המפותח. כ-60% מהזקנים העניים בישראל לפני תשלומי ההעברה, עולים אל מעל לקו העוני באמצעות תשלומים אלו. אך במרבית מדינות העולם המפותח מצליחים להעלות כ-75% מהזקנים העניים אל מעל לקו העוני באמצעות תשלומי ההעברה (ביטוח לאומי ופנסיה, כאמור).

יעילות הקצבאות הניתנות ע"י המדינה ביציאה מהעוני קרדיט: דבר ראשון.
יעילות הקצבאות הניתנות ע"י המדינה ביציאה מהעוני קרדיט: דבר ראשון.

מה גודלו של הפער?
הדו"ח של ארגון העבודה הבינלאומי סוקר את הפער בין עשירים לעניים בכל מדינה בדרך נוספת ומעניינת – הדו"ח בודק מהו הסכום הכולל שיש להעביר לכלל משקי הבית העניים על מנת להעלות את כולם אל מעל לקו העוני, ובוחן את גודלו של הסכום הזה ביחס לתוצר המקומי הגולמי של כל מדינה.

זהו נתון דרמטי: אם יועברו פחות מ-2% מהתוצר המקומי הגולמי של ישראל לידי כלל משקי הבית העניים בישראל, לא יהיה כאן עוני. אף לא משק בית עני אחד. התוצר המקומי הגולמי בישראל חצה זה מכבר את רף ה-1,100 מיליארד ש"ח, ולכן אחוז אחד מסך זה הוא בסך הכל 11 מיליארד ש"ח. על מנת לסבר את האוזן, בשנת 2015 הממשלה נמנעה מלהשתמש, מסיבות שאינן ידועות או ברורות בכ-14 מיליארד ש"ח שאושרו בתקציב. נראה כי אילו ביקשה הממשלה למגר את העוני, הרי שהכסף נמצא בהישג ידה.

אגב, לא פחות חשוב ומעניין לבחון סוגיה זו בהקשרה העולמי – לו יועבר פחות מ-1% מהתוצר העולמי הגולמי – לעניי העולם, לא יתקיים עוני כלל בעולם, לרבות העוני הקיצוני בארצות אפריקה ובשאר המדינות הנחשלות.

הרכב העוני
הדו"ח גם מציג תמונה מפולחת של הרכב העוני בישראל, ושוב, בכמה מהמדדים ישראל היא מובילה עולמית, אולם זוהי הובלה מהסוג שלא ניתן להתגאות בו. כ-45% מהעניים בישראל, על פי המדידה של ארגון העבודה הבינלאומי, הם ילדים וילדות. זהו השיעור הגבוה ביותר של ילדים עניים בכל העולם המפותח, ודומה לשיעור במדינות נחשלות כמו עיראק, נפאל, הפיליפינים, פנמה ועוד.

כ-15% ממשקי הבית העניים בישראל הם משקי בית שיש בהם מפרנס/ת או שניים. עם זאת, גם הנתון של אנשים בגיל העבודה שאינם חלק מכוח העבודה הוא גבוה במיוחד בישראל – ועומד על כ-36% ממשקי הבית העניים.

הנתון האחרון, על עניים שאינם משתתפים בכוח העבודה עשוי להעלות את הטענה הישנה על כך שקצבאות הניתנות לעניים מעודדות אותם להישאר מחוץ למעגל העבודה. אולם, טענה זו אינה מתיישבת עם הנתונים האחרים המובאים בדו"ח ארגון העבודה הבינלאומי, על היעילות הנמוכה של הקצבאות בהעלאת משקי בית אל מעל לקו העוני, ועל ההיקף הנמוך מאוד, באופן יחסי לעולם ובאופן יחסי לתוצר המקומי הגולמי של ישראל, של קצבאות הניתנות לעניים.

כ-45% מהעניים בישראל, על פי המדידה של ארגון העבודה הבינלאומי, הם ילדים וילדות.

לכן, ניתן אולי להציע הסבר אחר: זילות העבודה, כלומר – השכר הנמוך והתנאים הסוציאליים הפגומים המוצעים לעובדים המועסקים בתנאי השוק החדשים של עבודה קבלנית וכיו"ב – היא כה חמורה, שאינה מהווה תמריץ מספק על מנת לצאת לעבודה בחלק מהקהילות בישראל.

ולכן השאלה הגדולה שעולה מן הדו"ח של ארגון העבודה הבינלאומי, בהקשר הישראלי, היא האם תדענה הממשלה והחברה הישראלית לקחת את הכותרת של הדו"ח ולהפכה לאתגר הלאומי הבא: לשנות את העבודה בישראל, את תנאיה ואת משכורותיה, על מנת למגר את העוני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!