דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'נרל מוטורס

המירוץ לתחתית / ג'נרל מוטורס מעבירה את הייצור שלה למקסיקו וחוטפת על הראש מטראמפ ומקנדה

החברה, שב-2008 זכתה לחבילות סיוע ממשלתיות נדיבות, צפוייה לפטר כ-14 אלף עובדים | תשדיר של ארגון העובדים הקנדי בזמן הסופרבול: "אתם אולי שכחתם את הנדיבות שלנו – אנחנו לעולם לא נשכח את תאוות הבצע שלכם"

עובדת בפס הייצור של מפעל ג׳נרל מוטורס בארה״ב (צילום ארכיון: AP Photo/Tony Gutierrez, File).
עובדת בפס הייצור של מפעל ג׳נרל מוטורס בארה״ב (צילום ארכיון: AP Photo/Tony Gutierrez, File).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

תעשיית הרכב העולמית משתנה ויחסי הכוחות משפיעים על העובדים. בנובמבר האחרון הודיעה ענקית הרכב "ג'נרל מוטורס" כי תצמצם את כמות העובדים שלה בכ-15% וב-25% בדרגי הניהול. בסך הכל כ-14,000 עובדים צפויים להיות מפוטרים, זאת עקב ירידה במכירות. החברה מנסה להגיע לחיסכון של 6 מיליארד דולר עד 2020.

פיטורים וסגירת קווי הייצור צפויים להתרחש השבוע בארה"ב ועל-פי ההצהרה מנובמבר ישפיעו על כ-4,000 עובדים. ההחלטה של החברה האמריקאית לסגור בין שניים לחמישה קווי הרכבה בארה"ב ועוד מפעל הרכבה אחד בקנדה ולהעביר את הייצור למקסיקו ולא לסגור את המפעלים במזרח מצליחה לקומם את האיגודים וההרגשה היא של כפיות טובה. להרגשה זו מצטרפת העובדה שג'נרל מוטורס קיבלה חבילת חילוץ מממשלות ארה"ב וקנדה במשבר הכלכלי ב-2008 כשכמעט פשטה רגל ובכל זאת בוחרת לצמצם את כוח העבודה שלה במקום בו המשכורות יקרות יותר. בנוסף, הרכבים שייוצרו במקסיקו יהיו לרוב מיועדים לשוק האמריקאי והקנדי, עובדה שמוסיפה על הכעס.

אתם אולי שכחתם את הנדיבות שלנו – אנחנו לעולם לא נשכח את תאוות הבצע שלכם. אם אתם רוצים למכור כאן, תיבנו כאן

האיגוד המקצועי הקנדי UNIFOR הוא האיגוד המקצועי הגדול בקנדה במגזר הפרטי ומונה כ-315,000 חברים. האיגוד החליט לפתוח חזית והשיק קמפיין כנגד ההתנהלות של ג'נרל מוטורס לאחר שהבטיחה להשאיר את המפעל בעיר אושאווה פתוח בהסכם הקיבוצי מ-2016. על-פי תנאי ההסכם, ג’נרל מוטורס מחויבת לשמור על המפעל פתוח לפחות עד ה-21 בספטמבר 2020, ולאחר מכן לפתוח למשא ומתן את התכניות למפעל.

לפני שבועיים חסמו חברי האיגוד את המטה של ג'נרל מוטורס והשבוע אפילו העלו תשדיר בזמן הפרסומות בסופרבול עם האמירה החזקה בסוף לג’נרל מוטורס: "אתם אולי שכחתם את הנדיבות שלנו – אנחנו לעולם לא נשכח את תאוות הבצע שלכם. אם אתם רוצים למכור כאן, תיבנו כאן".

"עובדים בקנדה לא יסלחו לג'נרל מוטורס אם היא תמשיך עם התוכנית לסגור את מפעל ההרכבה באושאווה ולהרוס את הקהילה הרחבה" אמר ג'רי דיאס, נשיא יוניפור הלאומית לאיגוד המקצועי העולמי אינדסטריאול, אליו הוא גם מסונף. "במשך יותר מ-100 שנה אושאווה בנתה ותמכה בג'נרל מוטורס. הפעולות של היום על-ידי חברי יוניפור מטרתן להעביר את המסר כי ג’נרל מוטורס חייב להפוך את ההחלטה לסגור את המפעל".

בארה"ב התגובות מגיעות דווקא מכיוונו של הנשיא דונלד טראמפ שבסדרת ציוצים בטוויטר הודיע על אכזבתו מהבחירה של ג'נרל מוטורס ועל כפיות הטובה אחרי קבלת מענקים ואיים על הפסקת הסובסידיות שלה. גם בנאומו לאומה תכנן להתייחס לסוגיה זו. גם דו"ח התעסוקה שפורסם ב-1 בפברואר 2019 הראה כי למשק האמריקאי אמנם נוספו יותר מ-300 אלף משרות בחודש שעבר אך בתוך העליה בכמות המשרות, תעשיית הרכב האמריקאית מאטה. יצרניות הרכב הגדולות, כולל ג’נרל מוטורס, פורד ופיאט קרייזלר, עשו קיצוצים משמעותיים בכוח העבודה שלהן בארה"ב ובקנדה בחודשים האחרונים, תוך שהן טוענות שיש עליה בהוצאות בעקבות תעריפי הממשל של טראמפ וירידות ארוכות טווח במכירות.

https://twitter.com/realdonaldtrump/status/1067494680416407552

ההתנהגות של ג'נרל מוטורס מזכירה את סיפור חברת טבע הישראלית. כשטבע החליטה לפטר בישראל עקב צמצום עולמי במכירותיה היו מי שביקרו את החלטת החברה, שמקורה בישראל, כחוסר נאמנות וכפיות טובה. אבל בשוק הקפיטליסטי הגלובאלי הנאמנות איננה לארץ המקור מסתבר ושיקולי יעילות ונאמנות הם קודם כל לרווחים.

התחרות האינטנסיבית בתעשיית הרכב הופכת כל ירידה במכירות של חברה אחת לבעיה ולצרה של אלפי עובדים. הפתרון של ג'נרל מוטורס לצמצם פעילות בארה"ב ובקנדה, למרות שמקורה משם, ולהעביר את הייצור למקסיקו, מסמן מגמה המוכרת גם מתעשיות אחרות כמו הטקסטיל. כשבשנים האחרונות מפעלי הטקסטיל העתיקו את עצמם למזרח וגם בתוכו הם יורדים ממדינה זולה אחת לשניה יש מצב מתמיד של מירוץ לתחתית. אומנם מקומן של תעשיות הרכב הוא יותר יציב והמוצר לא ניתן להשוואה עם חולצה, אבל הגלובאליזציה מאחדת תהליכים והחשש הוא שג'נרל מוטורס עלולה להצית את תחילתו של מירוץ כזה לתחתית גם בתעשיית הרכב.

עובדי טבע אשדוד מפגינים מחוץ למפעל באשדוד, דצמבר 2017 (פלאש90)
עובדי טבע אשדוד מפגינים מחוץ למפעל באשדוד, דצמבר 2017 (פלאש90)

משבר תעשייתי

השבוע גם פורסם כי השתנו יחסי הכוחות בין ענקיות הרכב המובילות וכי המכירות של טויוטה וניסאן נפלו מתחת לאלו של פולקסוואגן. למרות זאת שלושתן מסתמנות המובילות. בשבוע שעבר הצהירה ענקית הרכב טויוטה כי היא מכרה 10.59 מיליון כלי רכב ברחבי העולם בשנה שעברה. זה פחות מה-10.83 מיליון שנמכרו על ידי המתחרה הגרמנית פולקסוואגן. הברית של ניסן-רנו-מיצובישי דיווחה כי המכירות הגלובליות המשולבות שלה עמדו על 10.76 מיליון כלי רכב, עלייה של 1.4% לעומת השנה הקודמת.

המכירות הגלובליות של ניסן מוטורס הסתכמו ב-5.65 מיליון כלי רכב בשנה שעברה, ואילו רנו דרום צרפת, המחזיקה ב-43% מניסן, רשמה מכירות עולמיות של 3.9 מיליון כלי רכב. ניסן מחזיקה ב-34% מהיריבה היפנית הקטנה מיצובישי מוטורס, שמכרה 1.2 מיליון כלי רכב בשנה שעברה. המספרים שפורסמו ביום רביעי מדגישים תחרות אינטנסיבית בקרב יצרניות הרכב. מכירות הרכב של טויוטה בשנה שעברה עלו ב-2% לעומת 2017; בעוד ניסן ירדה בכמעט 3%. מיצובישי קפצה ב-18% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והמכירות של רנו עלו אף הן ב-3%.

ג'נרל מוטורס, מי שהייתה מספר אחד במכירות רכב יותר משבעה עשורים, איבדה את התואר לטויוטה בשנת 2008. המכירות שלה הצטמקו בשנים האחרונות, והחברה שיושבת בדטרויט לא מסתמנת בכלל כמתחרה במרוץ התלת כיווני שנוצר.

מפעל לרכבים נטוש בדטרויט, צפון ארה"ב (צילום: Albert duce, ויקימדיה קומונס).
מפעל לרכבים נטוש בדטרויט, צפון ארה"ב (צילום: Albert duce, ויקימדיה קומונס).

בנוסף לירידת המכירות של ג'נרל מוטורס השוק כולו מתאפיין בחוסר יציבות. ניסן, יצרנית הרכב השנייה בגודלה ביפן, זועזעה על-ידי המעצר בנובמבר של היו"ר לשעבר קרלוס גוסן, שנשלח על ידי רנו ב-1999 להוביל את ניסן לשני עשורים. הטענות נגד גוסן התרכזו סביב התנהגות פיננסית לא נאותה, כגון דיווחים נמוכים יותר מהפיצויים של ניסן, דבר שהביא את ניסן להפסדי השקעות. גוסן מצידו טוען שהוא חף מפשע. מקרה מסוג זה משפיע על רווחי החברה והתנהלותה ויכול להוביל לירידת הכנסות שיובילו לצמצום כוח העבודה.

השיטה רקובה

גם בפולקאווגן משתמשים בפערי השכר כשיטה והחברה הגרמנית מייצרת בסלובקיה שם העובדים טוענים שהם מרוויחים בין 50% ל-70% פחות מעמיתיהם הגרמנים. פערי שכר אלו משקפים את הפערים הגדולים בתוך גוש האירו בין מדינות כמו צרפת, גרמניה והולנד לבין המדינות החלשות יותר, בעיקר אלו במזרח אירופה. מאחורי דרישות העובדים שם בשביתה לפני וחצי עמדה הדרישה לתיקון של עוול ביחס לכלל האיחוד האירופי, ולא ביחס לשוק המקומי.

בכלכלה הגלובלית בה הייצור גלובלי, גם את הבעיות יש לתפוס כגלובליות. המהלך שיוצא לדרך בג’נרל מוטורס של פיטורי אלפי עובדים הוא עוד תמרור אזהרה לתעשיית הרכב לפני שהיא נופלת למירוץ לתחתית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!