דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

הפריימריז בליכוד / מתפקדי הליכוד הבהירו לנתניהו שהוא לא כל יכול

תוצאות הפריימריז שנערכו בשבוע שעבר מצביעות יותר מהכל על הבגרות והעצמאות של חברי מפלגת השלטון | המיקום הגבוה של סער אדלשטיין וברקת, וההידרדרות של מקורביו, שלחו מסר חד משמעי לראש הממשלה

פריימיריז בליכוד (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90).
פריימיריז בליכוד (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90).
אסנת עקירב
אסנת עקירב
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

תוצאות הפריימריז לרשימת הליכוד לכנסת מעידות בעיקר על בגרות ציבור המתפקדים של המפלגה, שלא הושפע מרשימות ההמלצות וניסיונות הסיכול של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומקורביו כנגד מתמודדים השונים. ואכן, הגעתם של גדעון סער, שנוא נפשו של נתניהו, וניר ברקת לעשירייה הראשונה מהווה תעודת כבוד עבור מתפקדי הליכוד שהרכיבו רשימה מגוונת של ותיקים וחדשים, של מקורבים ואאוטסיידרים.

בכל הנוגע לסוגיית סער, גם אוהדי נתניהו בליכוד הבהירו לו: אינך המנהיג העליון של המפלגה על פיו יישק דבר, והציבו את סער בצמרת הרשימה. סער מצדו, בהתנהלותו הממלכתית והמכובדת, כשבחר לא להיגרר בחודשים האחרונים למסע ההכפשות כנגדו, צבר נקודות נוספות בקרב המתפקדים שהראו לנתניהו כי הם דוחים את האובססיה שהפגין כנגד סער, והוקירו למתמודד תודה על כך שגם לאחר שפרש מהכנסת להפסקה זמנית הוא ידע לכל אורך הדרך לשמור באדיקות על ההדר הבית"רי – זאת בניגוד לפוליטיקאים דוגמת משה כחלון שבחר לעזוב את הליכוד ולהקים מפלגה אחרת.

גדעון סער ובנימין נתניהו (צילום: יוסי זילגר/יונתן זינדל/ פלאש90)
גדעון סער ובנימין נתניהו (צילום: יוסי זילגר/יונתן זינדל/ פלאש90)

בנוסף, צריך לזכור שמי שהעניק לסער את הרוח הגבית החזקה ביותר הוא נתניהו עצמו, שנתן לו מעמד של מתמודד שווה כוחות שקורא תיגר על הנהגתו, ובכך נהנה סער בשבוע האחרון מתקשורת אוהדת במיוחד שהעניקה לו זמן מסך לא מבוטל, ומנגד הציגה ראש הממשלה כעסקן קטנוני.

בדומה לסער, גם ברקת שהגיע לעשירייה הראשונה, מאיים מאוד על נתניהו – במראהו המרשים, בממלכתיות ונועם ההליכות, באנגלית השגורה בפיו ובמיתוגו כאיש עסקים לעילא. בנוסף, הוא הגיע לליכוד עם קבלות כראש עיר מצליח יחסית, לאחר שהפגין יכולות פוליטיות גבוהות מאוד כשידע להתמודד עם סוגיות מורכבות במישור המוניציפלי, דוגמת התנהלותו הפוליטית המפותלת מול החרדים במועצת העיר. גם במקרה הזה, מתפקדי המפלגה אותתו שוב בפני נתניהו: על השולחן קיימות אופציות למתמודדים ראויים ביותר, או בשפת הספורט- "אין מישהו גדול מהמועדון".

בניגוד לסער וברקת, אותם אלה שעבדו בשירות נתניהו בקדנציה החולפת – דוגמת השרים יובל שטייניץ ואיוב קרא, או חברי כנסת כמו אמיר אוחנה, דוד ביטן, דודי אמסלם ומיקי – קרא נדחקו למקומות הנמוכים או אף למיקום לא ריאלי.

ח"כ אמיר אוחנה מצביע בפריימריז בעיר הולדתו באר-שבע. (ללא קרדיט)
ח"כ אמיר אוחנה מצביע בפריימריז בעיר הולדתו באר-שבע. (ללא קרדיט)

אלמנט נוסף שהציג את בגרותם של מתפקדי הליכוד היא הגעתו של יולי אדלשטיין למקום הראשון. זאת למרות, או אולי אף בשל, המריבה המתוקשרת שלו עם ראש הממשלה והשרה ומירי רגב, בסוגיית הנאום של נתניהו בטקס המשואות ביום העצמאות האחרון. מתפקדי הליכוד העריכו את התנהלותו הממלכתית של אדלשטיין והדגישו כי את הצ'אפחות וההסתחבקות הם מעדיפים שישאירו להם, שכן את נציגיהם בכנסת הם רוצים בעיקר ממלכתיים.

מנגד, אותם מתפקדים הקיאו מקרבם חברי כנסת סחבקים חסרי רסן, שהממלכתיות מהם והלאה דוגמת אורן חזן שזכה אמנם לפופולריות רבה ברשתות החברתיות ובתקשורת, אך שבעיקר ייזכר לדיראון עולם בשיח המעליב שלו מול קולגות בכנסת ומול כל מי שלא הסכים עם דעתו.


ד"ר אסנת עקירב היא ראש החטיבה למדעי המדינה באקדמית גליל מערבי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!