דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ש"ס

בוחרות ונבחרות / ביהמ"ש העליון ידון בעתירה נגד הדרת נשים ממפלגת ש"ס

העתירה שהוגשה על ידי הפעילה החרדית רות קוליאן, הוגשה גם כנגד רשם המפלגות, בדרישה לאסור את אי-קבלתן של נשים כחברות שוות במפלגה | בחודש שעבר הורה בג"ץ למפלגת אגודת ישראל לאפשר לנשים להתמודד בשורותיה

העותרות נגד אגודת ישראל, על התקנון האוסר על התמודדות נשים במפלגה בבג"ץ. 31 ביולי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
העותרות נגד אגודת ישראל, על התקנון האוסר על התמודדות נשים במפלגה בבג"ץ. 31 ביולי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

עתירה הנוגעת לייצוג נשים במפלגת ש"ס תגיע היום (שני) לבית המשפט העליון, זאת לאחר שבחודש הקודם הורה בג"ץ למפלגת אגודת ישראל לאפשר לנשים להתמודד בשורותיה.

העתירה, שהוגשה על ידי הפעילה החרדית רות קוליאן, הוגשה כנגד מפלגת ש"ס וכנגד רשם המפלגות, בדרישה לאסור על המפלגה להדיר נשים ולמנוע את קבלתן כחברות שוות במפלגה. את קוליאן מייצגת עו"ד קרן הורוביץ, מטעם 'מרכז רקמן לקידום מעמד האישה' באוניברסיטת בר אילן.

קוליאן הינה פעילה חרדית שבמערכת הבחירות הקודמות הקימה את מפלגת "ובזכותן", מפלגה שאפשרה לנשים חרדיות להשתלב בשורותיה. לקראת הבחירות בשנת 2015 הציגה המפלגה רשימה לכנסת המורכבת מנשים וגברים חרדים. המפלגה לא עברה את אחוז החסימה וקיבלה רק מספר קולות זעום, בייחוד מהציבור החרדי.

כאשר העתירה הוגשה לפני כשנתיים, ביקשו קוליאן ומרכז רקמן לאחד אותה עם עתירה דומה שהוגשה כנגד הדרת נשים ממפלגת אגודת ישראל. בג"ץ דחה את הבקשה לאחד בין שתי העתירות, וקבע כי הטיפול בעתירה העוסקת במפלגת ש"ס יידחה עד לאחר מתן פסק דין בעתירה העוסקת באגודת ישראל.

בינואר האחרון, פסק בית המשפט העליון כי מפלגת "אגודת ישראל" החרדית לא תוכל עוד למנוע בתקנונה מנשים להתמודד בה. זאת, בעקבות עתירה שהוגשה בשנת 2015 על ידי העותרת עו"ד תמר בן פורת ומספר ארגונים פמיניסטים נוספים, שדרשו מהמפלגה לשנות שני סעיפים בתקנון שלה שמנעו התמודדות נשים במפלגה.

במהלך ניהול העתירה טענו העותרות כי בתקנון אגודת ישראל קיימים שני סעיפים המונעים התמודדות נשים במפלגה. במהלך ניהול העתירה הסכימה אגודת ישראל לשנות את אחד מסעיפים אלה, והצהירה כי הסעיף השני אינו מונע מנשים להתמודד בה. בינואר האחרון, נתן בג"ץ תוקף של פסק דין לשינויים אלה, והוסיף באותו פסק דין כי "היה ובעתיד, חרף העדר כל מניעה תקנונית ומשפטית להצטרפותה של אישה כחברה במפלגה, תימנע הצטרפות כזו מאישה כלשהי העומדת, לטענתה, בדרישות הקבועות בסעיף 6(א) לתקנון, ניתן יהיה להידרש לסוגיות הנובעות מכך בהליך מתאים, ככל שיוגש."

בשנים האחרונות חלים מאמצים שונים להביא לייצוגן והתמודדותן של נשים חרדיות בכנסת ישראל. שתי העתירות המתוארות מצטרפת למפלגת "ובזכותן", ולתנועה הפמיניסטית-חרדית "לא נבחרות לא בוחרות", הפועלת מאז 2012 כנגד הדרתן של נשים חרדיות ממפלגות החרדיות ומהציבוריות החרדית.

בימים אלה, מתמודדת בבחירות מפלגתה של עדינה בר-שלום, מייסדת המכללה החרדית בירושלים וכלת פרס ישראל. בר-שלום, פעילה חברתית חרדית בולטת, הייתה ממייסדות מפלגת "אחי ישראלי", ברשימתה משובצים ומשובצות זה לצד זו מועמדים חילונים ודתיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!