דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד הבריאות

החצר האחורית / משרד הבריאות מקים ועדה שתבדוק את מצב המחלקות הפנימיות

בירושלים הגיבו ללחץ הציבורי ולקמפיין שבו הוצגה תמונה מטרידה על מצב הפנימיות | מסקנות הוועדה יוגשו באפריל, אך השאלה היא האם הן יתוקצבו כנדרש?

מחלקה פנימית בבית החולים 'מאיר' בכפר סבא (צילום ארכיון: איגוד הרפואה הפנימית)
מחלקה פנימית בבית החולים 'מאיר' בכפר סבא (צילום ארכיון: איגוד הרפואה הפנימית)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות הודיע הבוקר (שני) על מינוי ועדה שתבדוק את מצב המחלקות הפנימיות בבתי החולים ברחבי הארץ. מדובר בתגובה לפרסומים רבים ולקמפיין מתוקשר שהתנהל בחודשים האחרונים מצד האיגוד לרפואה פנימית ובהם נחשף המצב הקשה בחלק ניכר מהמחלקות הללו, שהפכו במקרים רבים לחצר האחורית של בתי החולים הציבוריים.

בראשות הוועדה החדשה יעמוד פרופ' רן טור כספא, מומחה ברפואה פנימית ועד לא מזמן דיקן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בר אילן. מטרתה, לפי הודעת המשרד, יהיה לשפר את הטיפול במערך האשפוז הפנימי בבתי החולים, והיא הוקמה לאחר דיונים שהתקיימו בעניין עם האיגוד לרפואה פנימית. מסקנותיה יוגשו עד ל-15 באפריל השנה.

באוקטובר האחרון פרסמנו ב"דבר ראשון" כתבה נרחבת על המצב בחלק מהמחלקות הפנימיות. תמונת המצב שעלתה מהמסע שערכנו בין הפנימיות לא הותירה הרבה מקום לספק – המחלקות הללו, הכלי המאסף של מערך האשפוז בבתי החולים הציבוריים, הפכו לחצר האחורית של המערכת במלוא מובן המלה. מוזנחות ברובן, עמוסות, נטולות לעתים כוח אדם. על רקע תנאי הבסיס הללו החל באחרונה האיגוד בקמפיין, שבמסגרתו פורסמו גם תמונות המצביעות על המצב. בסרטון – התמונות שפרסם האיגוד ממחלקות שונות ברחבי הארץ: 

אלא שהשאלה היא מה יהיה כוחה של הוועדה והאם מסקנותיה אכן ייושמו בעתיד הנראה לעין? לא קשה להיזכר בלא מעט ועדות שהוקמו במגזר הממשלתי כתוצאה מקמפיינים תקשורתיים ומלחץ ציבורי, ולבסוף תרומתן היתה שולית ביותר.

כך או אחרת מדובר בסוגיה של תקציבים שתתגלגל ככל הנראה לממשלה הבאה, כשעל הפרק יוזכר הצורך ברכיבים דוגמת הגדלת מיטות האשפוז במחלקות הפנימיות ובכלל; יצירת תקנים נוספים לאנשי צוות רפואי ולא פחות חשוב – איוש התקנים הקיימים; וכן יצירת מעטפת טיפולית שתוריד את העומס על המחלקות הללו, דוגמת טיפולים ואשפוזים גם בקהילה.

סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן מסר הבוקר בהתייחס לוועדה החדשה כי "אנחנו ערים לאתגרים במערך האשפוז הפנימי, נוכח העומסים הכבדים והסבל לציבור החולים, ואנו פועלים ללא ליאות לשפר את המצב. אנו בטוחים שבשיתוף פעולה בין כלל הגורמים במערכת ניתן יהיה להציע פתרונות אמתיים בטווח הזמן הנראה לעין. גם הרופאים וגם אנחנו יודעים שמערכת הבריאות צריכה לקבל יותר, ואנחנו נעשה זאת יחד על מנת להביא להישגים".

ליצמן, שמעוניין לשוב למשרד לאחר הבחירות, הוסיף כי "אנו יודעים שהמגמות הרווחות כיום של הזדקנות האוכלוסייה והעליה בתחלואה הכרונית יתגברו ויתעצמו בשנים הקרובות ולכן על כולנו להתגייס ולעבוד יחד על מנת להבטיח שהמערכת תמשיך לתת טיפול מצוין".

מנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב אמר כי "מערך האשפוז הפנימי הוא לב המערכת האשפוזית ואנו מחויבים להבטיח את התנאים הדרושים לפעילות תקינה שלו. השנים הבאות יאתגרו את המערכת מאוד אך אנחנו נחושים להתמודד עם אתגרים אלה. בחרנו לשלב ידיים עם כלל הגורמים במערכת ומינינו את אנשי המקצוע מהמעלה הראשונה באר. אנו מצפים מהוועדה להגיש לנו המלצות קונקרטיות ואופרטיביות".

שר הבריאות ליצמן (צילום: משרד הבריאות)
שר הבריאות ליצמן (צילום: משרד הבריאות)

יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, מסר כי "אני שמח על הכניסה להליך עבודה משותף עם משרדי הבריאות והאוצר. מקווה להליך מהיר ואפקטיבי ולהתכנסות לתכנית עבודה מעשית במועד שנקבע, ולא מאוחר מזה, נוכח המשבר הגדול במחלקות הפנימיות".

פרופ' אליס הוסיף כי "אני יצאנו למאבק הציבורי לאחר שכארבעים שנות הזנחה הביאו את הרופאים וכלל הצוותים במחלקות לאי יכולת להעניק לציבור בארץ את הרפואה לה הוא ראוי, ועל רקע המצוקה היומיומית המתמשכת שלנו, כל ימות השנה. מאבקנו נועד להחזיר את הרפואה הפנימית למעמד הראוי לה, כציר מרכזי של המערכת הציבורית האשפוזית בישראל. אני מאמין שזה מחויב המציאות ואפשרי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!