דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

לא חבל? / בשל חוסר מידע, פנסיונרים שעלו מברה"מ אינם מודעים לזכאותם לפנסיה מרוסיה

במכתב ששלח למנכ"ל הביטוח הלאומי, התריע יו"ר ועדת זקנה בביטוח הלאומי, שמוליק מזרחי כי מעטות התביעות שהוגשו וכי יש לצאת במבצע הסברה מקיף | כ-50 אלף עולים זכאים לקצבת פנסיה עבור התקופה בה חיו ועבדו בברה"מ

עולים ותיקים מברית המועצות באירוע ציון 25 שנה לעליה הגדולה לישראל. דצמבר 2015. למצולמים אין קשר לכתבה. (הדס פרוש/פלאש90)
עולים ותיקים מברית המועצות באירוע ציון 25 שנה לעליה הגדולה לישראל. דצמבר 2015. למצולמים אין קשר לכתבה. (הדס פרוש/פלאש90)
דוד טברסקי

פנסיונרים עולים מרוסיה, הזכאים לקצבת פנסיה המשולמת על ידי רוסיה אינם מממשים את זכותם עקב חוסר מידע בנושא. כך טען יו"ר ועדת זקנה ושארים בביטוח הלאומי, שמוליק מזרחי, במכתב ששלח למנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר. כ-50 אלף פנסיונרים עולים זכאים לקצבת פנסיה המשולמת על ידי רוסיה עבור התקופה בה חיו ועבדו בברה"מ.

במכתב ששלח מזרחי למנכ"ל הביטוח הלאומי, טען כי כיום אין בנמצא מערך מסודר הקורא לפנסיונרים שעלו רוסיה לממש את זכותם מול הביטוח הלאומי. "ועדת זקנה ושארים שבראשותי דנה בישיבתה האחרונה בתלונות של עולים מרוסיה שלא מקבלים את הפנסיה המגיעה להם מארץ מולדתם בשל חוסר מידע, דבר הגורם להם לעגמת נפש וסבל רב" כתב מזרחי. לדבריו, מאז נחתם הסכם הפנסיה עם ממשלת רוסיה בקיץ 2017 הוגשו 20,329 תביעות, בעקבותיהן אושרה זכאותם של 13,806 איש ונדחתה זכאותם של 2,737, זאת בהיעדר תקופת אכשרה על פי החוק הרוסי או מסמכים רלוונטיים. הסכום ששולם עד כה הוא כשבעה מיליון דולר (40 דולר בממוצע בחודש לאדם) כאשר פוטנציאל התביעות מוערך בכחמישים אלף. "הוועדה יפתה את כוחי לפנות אליך בבקשה שתנחה את הגורמים הרלוונטיים במשרדך לצאת במבצע הסברה מקיף גם ברמת השטח בריכוזי אוכלוסייה של יוצאי רוסיה."

שר העבודה והרווחה חיים כץ ומקבילו הרוסי מקסים אנטלוייביץ טופילין בחתימת הסכם הפנסיה בין ישראל לרוסיה (צילום: דובורת משרד החוץ).
שר העבודה והרווחה חיים כץ ומקבילו הרוסי מקסים אנטלוייביץ טופילין בחתימת הסכם הפנסיה בין ישראל לרוסיה (צילום: דובורת משרד החוץ).

"תהליך מעבר הפנסיות מרוסיה לישראל קרה וקורה" אמר מזרחי ל'דבר ראשון', "אבל מסתבר שהרבה מאוד עולים מרוסיה לא יודעים על הזכויות שמגיעות להם. בין היתר זה לא נחשף מספיק בתקשורת. התרעתי וביקשתי שיגבירו את הפרסום דרך האתרים השונים, העיתונות הרוסית ומרכזי העולים. הרבה אנשים לא מודעים."

"שאלתי מכרה שלי שאמה נפטרה, אם היא קיבלה את מה שמגיע לה והיא אמרה שלא ושהיא בכלל לא ידעה על כך. ואז היא שאלה עוד דיירים שהיו איתה בבית המוגן והם גם לא ידעו. לכן פניתי למנכ"ל שיגביר את הפרסום סביב העניין הזה. לא מדובר בסכומים גדולים, סביב 50 דולר, אבל אם לא ממשים אותם מול רוסיה הם לא מועברים. לכן צריך ליצור מודעות ברוסית ולפרסם אותן בפריסה ארצית – אחרת הכסף פשוט ייאבד."

שיתוף הפעולה בין ישראל לרוסיה בכל הקשור לתחום הסוציאלי נחתם בין ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו וראש הפדרציה הרוסית, ולדימיר פוטין, ביוני 2016, אז החל תהליך הקמת מערכת לקבלת פנסיות לגמלאים שעלו לארץ עד שנת 1993. ההערכות גורסות שמתוך 190,000 הגמלאים יוצאי ברית המועצות, כ-50,000 יהיו זכאים לקצבה. באוקטובר 2017 החלה העברת הכספים מרוסיה לישראל לאחר ששר הרווחה חיים כץ ומקבילו הרוסי, מקסים אנטלוייביץ טופילין, חתמו ביולי 2017 על אגרת המסכמת את סעיפי ההסכמה בין ישראל לרוסיה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!