דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

#מסיכון_לסכנה / חוששים לייבוש: שני מעונות חסות הנוער בירושלים בסכנת סגירה

עמותת אותות המפעילה את המעונות: "בחודשים האחרונים הפסיק משרד הרווחה להפנות למסגרות אלו הפניות חדשות ללא כל הסבר" | נילי סופר, שהייתה מטופלת בהוסטל בגיל 15 והיום היא עובדת סוציאלית: "יש הרבה נערות שאני פוגשת בעבודה שצריכות מקום כזה"

נערה על הרצף הסיכוני (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
נערה על הרצף הסיכוני (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מעונות של חסות הנוער בירושלים נמצאים בסכנת סגירה. כמה חודשים לאחר שמשרד הרווחה יצא בהצהרות דרמטיות על כוונתו להלאים את חסות הנוער, המציאות בפועל שונה. ישנם שני מעונות שהם תחת סכנת סגירה. גורמים הקשורים למעונות טוענים שיש רפורמה לא רשמית ולא מוצהרת במשרד הרווחה ביחס למעונות שתמציתה ייבוש ארוך שיגרום לכך שהמעונות יסגרו. החשש המרכזי הוא שמשרד הרווחה רוצה לסגור את המסגרות הפתוחות (חלופת מעצר בקהילה) ולהשאיר רק מעונות נעולים.

קמפיין הרשת נגד ייבוש מעונות חסות הנוער 

 

שני המעונות שעתידם לא ברור הם בית אריאל ואורנים, שניהם מופעלים על ידי עמותת אותות. בירושלים. בנוסף ישנם עוד שתי מסגרות במלכישוע שייסגרו: בית סנונית והבית בטירה. לעמותות שמפעילות את המעונות (במיקור חוץ של משרד הרווחה) לא נמסרה הודעה על שינויים בהפעלת המעונות אבל לדוגמא בבית אריאל יש מקום ל-16 נערות, אך כרגע נמצאות במקום רק שתי נערות. במעון צופיה שביבנה קיבלו הוראה להודיע לבית המשפט שהם לא מקבלים יותר הפניות.

מעונות חסות הנוער מתוקצבים לפי מטופלות, ולכן החשש הוא שבכך שלא מפנים נערות למעונות מייבשים את תקציב העמותה, דבר שיגרום לסגירת המעונות.

בשבוע האחרון בוגרות של בית אריאל יצאו בקמפיין רשת בו הן מספרות על התקופה שלהן בבית אריאל, על אנשי הצוות וכמה התקופה שם הייתה משמעותית להן. נילי סופר, בוגרת של בית אריאל, בת 24 שמסיימת בקרוב תואר בעבודה סוציאלית ועובדת עם נערות בסיכון אמרה ל'דבר ראשון', "הגעתי להוסטל בגיל 15 אחרי הרבה מסגרות ואחרי הרבה ניסיונות אובדניים. ההגעה להוסטל לא הייתה מובנת מאליה. אף מקום לא היה מוכן לקבל אותי, בבית אריאל חתמו איתי חוזה – שברגע שיש לי מחשבות לפגוע בעצמי אני אומרת להם, וככה הם בעצם לקחו אחריות. זאת הפעם הראשונה שקיבלתי הזדמנות. בבית אריאל יש טיפול שונה לעומת פנימיות ומעונות סגורים, הוא נותן הזדמנות לשקם את עצמך בצורה אחרת. הנערות שמגיעות לשם לא מגיעות באשמתן, הוא נותן להן הזדמנות לחזור לשגרה, ללכת לעבוד וללמוד. אני מתארת את המקום הזה כבית ולא סתם. הוא מאפשר רמה של שיח פתוח לחלוטין, לדוגמא נערה שהיתה צריכה גמילה, או מישהי עם מחשבות אובדניות. הוא מעודד לשמוע ולטפל בבעיות וזה לא מובן מאליו. המון מסגרות אומרות אם את שותה את בחוץ, פה הם אומרים שזה הבית שלך תצאי לגמילה ותחזרי, יש לך לאן לחזור. זו ההזדמנות שהמון נערות צריכות. אני עובדת עם נערות בסיכון, ואני רוצה לדעת שיהיה לי לאן לשלוח אותן, יש הרבה נערות שאני פוגשת בעבודה שצריכות מקום כזה".

קמפיין הרשת נגד ייבוש מעונות חסות הנוער
קמפיין הרשת נגד ייבוש מעונות חסות הנוער

מעמותת אותות נמסר: ״בית אריאל ואורנים הינם הוסטלים לנערות הפועלים עשרות שנים בירושלים ובהם זכו מאות נערות לטיפול מקצועי ומיטיב אשר שוקמו ושולבו בחברה בצורה מעוררת השראה. בחודשים האחרונים הפסיק משרד הרווחה להפנות למסגרות אלו הפניות חדשות ללא כל הסבר ושקיפות מצד משרד הרווחה. אנו מצרים על החלטות אלו אשר ימנעו מנערות רבות לקבל הזדמנות לצאת לדרך חדשה בחייהן ומקווים שהחלטה זו תשתנה".

משרד העבודה והרווחה מוסר בתגובה: "הטענות כי המעונות קבלו הוראה לא לקבל חוסים אינן נכונות ומנותקות מהמציאות. רשות חסות הנוער מפעילה 9 מעונות ממשלתיים ומעל ל-60 מסגרות פתוחות, כאשר מרבית הפניות הינן למעונות הממשלתיים הנעולים. בימים אלו מתבצע מיפוי נרחב של כל מסגרות רשות חסות הנוער והמעונות הממשלתיים כך שנוכל לגבש את המענים המתאימים הנדרשים לטובת בני הנוער המופנים לחסות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!