דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

רשת על המדף / מכירת קואופ: "מחסני השוק" הגיעה להסכם עם העובדים והעלתה את הצעת הרכישה שלה

ערב הדיון בביהמ"ש על עתיד קואופ, שיפרה ברשת את סיכוייה לזכות באופן משמעותי, על רקע הסירוב של המתחרות להגיע לסיכום עם העובדים | הנאמנים המליצו, הגישו בעקבות החתימה על ההסכם, לאשר את המכירה למחסני השוק

קופאית בסופרמרקט. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש90)
קופאית בסופרמרקט. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

דרמה מתפתחת בדיון על עתיד רשת קואופ: איום השביתה הוסר אחרי שרשת "מחסני השוק" חתמה על הסכם קיבוצי עם ועד העובדים. במקביל, העלתה "מחסני השוק" את הצעת הרכישה שלה לכ-140 מיליון שקלים, סכום נמוך רק בכעשרה מיליון שקלים מהצעותיהן של מי שנחשבו כמועמדות המובילות לרכישה – רמי לוי ורשת זול ובגדול. ראש חטיבת המסחר בהסתדרות המעו"ף ראובן פרי לדבר ראשון: "אם ינסו לזכות ברשת ללא חתימה על הסכם קיבוצי, העובדים יחלו בשביתה ללא הגבלת זמן שעלותה תהיה גבוהה בהרבה מהפער הכספי בין ההצעות השונות".

לחתימה על ההסכם והעלאת הצעתה של רשת מחסני השוק יש השלכות פוטנציאליות דרמטיות על הדיון שיערך מחר (חמישי) בנושא בבית המשפט המחוזי בירושלים. הנאמנים, עו"ד חן ברדיצ'ב ורו"ח שלמה נס, הגישו בעקבות החתימה על ההסכם המלצה לבית המשפט לאשר את המכירה למחסני השוק. "לנוכח ההבנות בין מחסני השוק, העובדים ונציגי ההסתדרות וחתימתם על הסכם קיבוצי, וכן כי מבחינת הממונה מחסני השוק מצויה במסלול ירוק, יוצא כי בנקודת הזמן הנוכחית מחסני השוק עומדת בכל התנאים הנדרשים על מנת לאשר את הצעתה".

סניף קואופ (צילום: מתוך פייסבוק)
סניף קואופ (צילום: מתוך פייסבוק)

על אף הפער הכספי בין הצעותיהם של רמי לוי וזול ובגדול וזו של מחסני השוק, שני יתרונות משמעותיים נזקפים לזכותה של האחרונה:  הראשון הוא העובדה שהרשת היא היחידה עד כה שחתמה על הסכם הקיבוצי מול עובדי הקואופ, והשנייה היא האישור שקיבלה מהממונה על ההגבלים העסקיים לרכוש את הרשת כולה, ללא החרגה של סניפים. מכירת הרשת כמקשה אחת היא תנאי מרכזי אותו מציבים העובדים לקיום העסקה.

בשיחה עם דבר ראשון אמר ראש חטיבת המסחר בהסתדרות המעו"ף ראובן פרי, שמלווה את המאבק מטעם ההסתדרות, כי העובדים ידחפו לקבלת אישור מצד בית המשפט למכור באופן מיידי את הרשת למחסני השוק. לטענת פרי, רמי לוי וזול ובגדול סירבו בשבועות האחרונים לקיים משא ומתן על הסכם קיבוצי, על אף ההוראה המפורשת של בית המשפט. לטענת הוועד, נציגי רמי לוי ביטלו ברגע האחרון שלושה מפגשים לדיון על ההסכם, ולמעשה סירבו להיפגש עם העובדים.

"נתחיל מהסוף" אמר פרי, "אתמול, אחר משא ומתן ארוך בן 12 שעות חתמתי על הסכם קיבוצי יחד עם ועד העובדים בשם ההסתדרות, עם הרוכשת הפוטנציאלית מחסני השוק. בכך למעשה ביטלנו את השביתה שתוכננה ברשת. הודענו לנאמנים שאם לא ייחתם הסכם קיבוצי, ההסתדרות תורה לכל העובדים להשבית את העבודה ללא הגבלת זמן. מכיוון שנחתם הסכם השביתה בוטלה".

ראש חטיבת המסחר בהסתדרות המעו"ף ראובן פרי. (באדיבות המצולם)
ראש חטיבת המסחר בהסתדרות המעו"ף ראובן פרי. (באדיבות המצולם)

לדבריו, "אנחנו באים מחר עם הסכם קיבוצי עם המלצה של הנאמנים לאשר אותו. מחסני השוק עומדים בכל דרישות הצעת המכר- הם יכולים לקנות את כל הרשת כמקשה אחת. הממונה הודיעה שיש להם אור ירוק, אז לא תהיה החרגה של סניפים. הנאמנים הודיעו לבית המשפט שהם ממליצים לאשר את ההצעה כבר מחר בדיון בבית המשפט"

"ההצעות שלהם גבוהות בעשרה עד עשרים מיליון שקלים" הוסיף, "אבל המתמודדים גררו רגליים ונקטו בסחבת בלתי אפשרית מבחינת נציגות העובדים והחשש הוא שהם מנסים להגיע לבית המשפט ולזכות ברשת בלי להגיע להסכם. זה יוביל להרס העבודה המאורגנת ברשת ופגיעה אנושה בביטחון התעסוקתי של העובדים וזכויותיהם".

"הפער בהיבט הכספי בין ההצעות הוא לא חזות הכל מבחינת ההכרעה שעומדת בפני בית המשפט" אמר, "קיים פער כספי אבל זכויות העובדים שוות יותר מעל ומעבר לפער הזה. אנחנו מצפים מבית המשפט שיראה לנגד עיניו את האינטרס הציבורי ואת ציבור העובדים שחוששים לביטחונם התעסוקתי, ומדובר בעובדים בענף שהשכר עומד בו ברמה נמוכה מאד. מה שנותר להיאבק עליו מעבר לשכר הוא הביטחון התעסוקתי בשביל האנשים החלשים במשק".

לטענת פרי, במידה ובית המשפט יאשר את מכירת הרשת לאחת המתמודדות שמסרבות לחתום על הסכם מול העובדים, הדבר יוביל לשביתה מידית ללא הגבלת זמן. רמי לוי וזול ובגדול קיימו מספר פגישות עצמאיות עם הממונה על ההגבלים, לטענת הוועד במטרה להגיע מולו להסכם שיאפשר לחלק את סניפי החברה ביניהם, דבר שמנוגד לדרישות העובדים.

רמי לוי. צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90.
רמי לוי. צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90.

לטענת פרי, עלות השביתה תהיה גבוהה יותר מהפער הכספי בין הצעותיהם של מחסני השוק והמתחרות האחרות. "אם חלילה תוכשל העסקה ואנחנו נבין שהמציעות האחרות מנסות להוביל להתמחרות שבסופו של דבר ינסו לזכות ברשת ללא חתימה על הסכם קיבוצי, אז העובדים יחלו בשביתה ללא הגבלת זמן שעלותה תהיה גבוהה בהרבה מהפער הכספי בין ההצעות השונות. ככה, גם בהיבט הכספי, ההצעה של מחסני השוק משתלמת יותר לכולם".

טענת העובדים היא שסירוב המתמודדות לחתום על הסכם קיבוצי נובע מהניסיון למנוע התארגנות ברשתות. גם ברשת רמי לוי וגם ברשת זול ובגדול לא קיימת התארגנות עובדים נכון להיום, והחוזים תחתם מועסקים העובדים הם אישיים. נזכיר כי רמי לוי הציע לעובדי קואופ לקבל חוזים אישיים בתנאים טובים יותר מאלו הנהוגים בענף, אך עם סעיף התחייבות שלא לפעול יחד עם ההסתדרות, ולמעשה לפרק את הוועד.

"מקור ההתנגדות שלהם להסכם הקיבוצי הוא העבודה המאורגנת" אמר פרי, "במשא ומתן שהתנהל עניין הביטחון התעסוקתי היה נושא מרכזי של מחלוקת. אנחנו לא מוותרים על זה. יתכן שהיו מוכנים להעסיק בחוזה אישי בתנאים קצת יותר טובים משנהוג ברשת. אבל עובד כזה לא יכול להיות בטוח בביטחון התעסוקתי שלו. אפשר לפטר אותו בכל רגע, מהיום להיום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!