דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחלקות פנימיות

החצר האחורית / הוועדה לבדיקת מצב המחלקות הפנימיות מתכנסת היום לדיון ראשון

איגוד הפנימאים הצליח דרך קמפיין אפקטיבי לגרום להקמת הוועדה | אלא שהמבחן הוא בתוצאה, שעל הנייר לפחות תינתן שבוע אחרי הבחירות | בינתיים המצב עדיין קטסטרופלי

מחלקה פנימית בבית החולים 'מאיר' בכפר סבא (צילום ארכיון: איגוד הרפואה הפנימית)
מחלקה פנימית בבית החולים 'מאיר' בכפר סבא (צילום ארכיון: איגוד הרפואה הפנימית)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

בתום קמפיין תקשורתי מוצלח, תתכנס היום (שני) לראשונה הוועדה לשיפור הטיפול במערך האשפוז הפנימי. מדובר בהישג יפה מאוד לאיגוד הרופאים הפנימאים שניהל קמפיין אפקטיבי ולא שגרתי. במקום להשתמש בטכניקות מעט מיושנות כגון השבתות והפגנות, הוא פנה לאפיקים אחרים – פרסום תמונות ונתונים עדכניים מהנעשה במחלוקות במטרה לחשוף בפני הציבור את גודל המשבר.

מסע מטלטל אל המחלקות הפנימיות: החצר האחורית של מערכת הבריאות

וזה עבד. בעיקר לנוכח ההתעניינות הגוברת בנעשה במערכת הבריאות בתקופה האחרונה, לקראת הבחירות הקרבות באפריל. על הגל הזה מנסה כעת לרכוב גם ההסתדרות הרפואית (הר"י) שהשיקה אתמול (ראשון) קמפיין משלה תחת הכותרת "ממשלת ישראל, אל תשימי עליי פלסטר! מרפאים את סדרי העדיפויות בישראל". ניתן להניח שברמה מסוימת, בהר"י קיבלו השראה מהקמפיין המוצלח של איגוד הפנימאים.

קמפיין אל תשימו עליי פלסטר (באדיבות הר"י)
קמפיין אל תשימו עליי פלסטר (באדיבות הר"י)

הצלחת הקמפיין טמונה בכך שזו הפעם הראשונה שמתכנסת ועדה שתדון במצב הקטסטרופלי במחלקות הפנימיות. הן הפכו לכלי מאסף של מערך האשפוז בבתי החולים הציבוריים; למעין חצר אחורית – מוזנחות ברובן, עמוסות, קצרות בכוח אדם מקצועי. בקיצור, התגלמות הקלישאה השחוקה של "הזקנה במסדרון"; או במחסן התרופות, כפי שתמונות מזעזעות שפרסם איגוד הפנימאים העידו.

אלא שעם כל הכבוד להישג המכובד של האיגוד, הדרך להבראת המחלקות בפרט והמערכת בכלל מאוד, אבל מאוד ארוכה. השאלה היא מה יהיה כוחה של הוועדה והאם מסקנותיה אכן ייושמו בעתיד הנראה לעין? קל להיזכר בלא מעט ועדות שהוקמו במגזר הממשלתי כתוצאה מקמפיינים תקשורתיים ומלחץ ציבורי, ולבסוף תרומתן היתה שולית ביותר, אם בכלל. בסרטון – התמונות שפרסם האיגוד ממחלקות שונות ברחבי הארץ: 

כוכבית בולטת היא תאריך היעד שנקבע בכתב המינוי לפרסום ההמלצות – ה-15 באפריל 2019, פחות משבוע לאחר הבחירות. מעבר לכך שוועדות שכאלו נוטות להתעכב מעל למתוכנן עם פרסום ההמלצות, קשה להאמין שגם אם הכל יעבוד בהתאם ללוח הזמנים – הגורמים הפוליטיים יתפנו לעסוק בכך בכובד ראש. הרי תהיה קואליציה להרכיב, ממשלה למנות ותיקים לחלק. מה הסיכוי שגורל הפנימיות יהיה בראש שלהם? הסקפטיות מובנת.

כביטוי מסוים לסקפטיות הזו נשלח היום מכתב ליו"ר איגוד הפנימאים, פרופ' אבישי אליס, על ידי קרוב ל-40 מנהלי מחלקות פנימיות ורופאים בכירים, ובו הם מביעים דאגה רבה לצד תקווה שהמהלך אכן יצליח. "עשרות שנים של חוסר יחס מצד המדינה למחלקות הפנימיות והזנחה בפועל, הביאו אותנו עד לאחרונה למצב של ייאוש וחוסר תקווה. משום כך, אין להלין עלינו שאנחנו כאלה קטני אמונה", כתבו.

הרופאים הבכירים מוסיפים כי "קשה לנו לשמוח על פתרון הקמת הוועדה. זהו אירוע שיש להתייחס אליו בסקפטיות מרובה. גם לך ידוע כי מן המפורסמות הוא שממשלה מקימה ועדות כדי לפתור בעיות, ובעיקר כדי להשיג שקט יחסי ורגיעה, אלא שבפועל, רוב רובן של הוועדות מתמסמס ונמוג, ומי יודע מה עולה בגורלן ומה יוצא מהמלצותיהן".

ועדיין, המכתב נחתם באיחולי הצלחה. "מחזקים את ידיך במהלך החשוב של הבראת הרפואה הפנימית בישראל ונשענים על ההתחייבות שלך אלינו כי משרד הבריאות משדר הפעם גישה אחרת ונכונות גבוהה לסייע לנו. המבחן הוא שלך, כפי שהוא של המשרד ושל משרד האוצר. אנחנו לרשותך בכל, וככל שיידרש".

התקן למספר משואפזים במחלקות פנימיות לעומת מספר המאושפזים בפועל (נתונים: איגוד הרופאים הפנימאים | גרפיקה: אידאה)
התקן למספר משואפזים במחלקות פנימיות לעומת מספר המאושפזים בפועל (נתונים: איגוד הרופאים הפנימאים | גרפיקה: אידאה)

וניתן להבין את גישתם של הרופאים, לאור המצב במחלקות שרחוק מלהשתפר. מנתונים שהועברו לנו על ידי איגוד הפנימאים ערב כינוסה של הוועדה, עולה למשל כי במרכז רפואי גליל (נהריה) ובזיו בצפת עולות שתי מחלקות (בשתיהן פנימית א') על גדותיהן: 42 מאושפזים בכל אחת, כשהתקן בשתיהן הוא 32. בנהריה ישנם שני רופאים מומחים במחלקה, בזיו רק אחד.

בפנימית ב' בהדסה ישנם 45 מאושפזים על תקן של 34, וגם בהלל יפה (חדרה) ישנן שלוש מחלקות פנימיות, א', ב' ו-ד', שעולות על גדותיהן: בראשונה ובשנייה 44 מאושפזים על 36 תקנים, ובשלישית 46 על תקן של 38. בקפלן ברחובות ישנם 49 מטופלים בפנימית ג' על תקן של 38. במחלקה פנימית א' בשיבא ישנם 47 חולים על תקן של 36, תשעה מהחולים אגב בבידוד – כלומר דורשים טיפול הדוק הרבה יותר. וזו רשימה חלקית בלבד. לא של מספרים, של אנשים.

וזו בדיוק תמונת המצב שצפוי להציג מחר עם כינוס הוועדה יו"ר איגוד הפנימאים, שחבר בה לצד מומחים פנימאים נוספים, לצד נציגי משרדי בריאות ואוצר. פרופ' אליס הולך למנות את הבעיות העיקריות במערכת – שחיקת תשתיות, היעדר תמריצים מערכתיים להשקעה במחלקות הפנימיות, שחיקה כמותית ואיכותית של הון אנושי, חוסר עתודה ניהולית, שחיקה במעמד ובמוניטין המקצועי ועוד.

המסר העיקרי שעמו יגיע פרופ' אליס לדיוני הוועדה מחר בבוקר, כך אומרים באיגוד, הוא שהם לא מתכוונים לתת לאף אחד למרוח זמן. "מבחינתנו ה-15 באפריל הוא תאריך קדוש וסביבו נתכנס", הם אומרים, "אין לנו אפילו יום אחד מיותר לבזבז".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!