דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תכנית קרב

נאבקים על החינוך / "אנחנו לא יודעים מה יקרה בעתיד שלנו": אלף עובדי תכנית קרב הפגינו בת"א

העובדות והעובדים בתכנית ההעשרה לאלפי בני נוער בפריפריה, מוחים כנגד מכרז חדש של משרד החינוך, אשר יפגע בהם ובחניכיהם אנושות, ואף מתעלם מההסכם שנחתם בין האוצר וההסתדרות | "שהמדריכים יעבדו בכבוד ולא יהיו תלויים בשום גחמה של זכיין" דורש יהודה בר יוסף, שעובד מזה 11 שנים בתכנית באשדוד

הפגנת עובדי קרן קרב 25 בפברואר 2019 (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת עובדי קרן קרב 25 בפברואר 2019 (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

כ-1,000 עובדות ועובדי תוכנית קרב הפגינו הבוקר (שני) מול משרדי משרד החינוך בת"א. העובדות והעובדים הגיעו מכל רחבי הארץ, במטרה למחות נגד המכרז לתוכנית, אותו פרסם משרד החינוך לקראת שנת 2019. במכרז, לטענת ועד העובדים, ישנם קיצוצים רבים העלולים להוביל לצמצום היקף הפעילות ומספר העובדים.

"אנחנו עובדות בתוכנית מעל 24 שנה" מספרות ארין סעייד, רכזת יישובית באזור צפון וחאניה סארר רכזת יישובית במגזר הערבי הצפון. "הגענו לפה להפגין נגד המכרז החדש שהתפרסם ב-2019. הוא הולך לעשות שינוי מאוד קיצוני מהתנאים שהיו קודם וזה אומר הרבה קיצוצים, הרבה פיטורים ויכול להיות שפגיעה בשכר – זה תלוי מי יהיה הזכיין החדש, תלוי בהסכמים ועוד. אנחנו לא יודעים מה יקרה בעתיד שלנו. אנחנו עובדים נאמנים במערכת החינוך בכל בתי הספר במגזר הערבי ובמגזר היהודי".

הפגנת עובדי קרן קרב 25 בפברואר 2019 (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת עובדי קרן קרב 25 בפברואר 2019 (צילום: דוד טברסקי)

עם הכרזת השביתה לפני שבועיים, טען ועד העובדים שהמכרז שפורסם על ידי משרד החינוך כולל ביטול חד צדדי של השתתפות המדינה בעלויות חלק מפעילות התכנית בחלק מהרשויות המקומיות, וקובע באופן חד צדדי הגבלת תקרה להיקף המשרות בתכנית. עוד טוענים העובדים שהמכרז פוגע ביכולת להגן על מדריכים מפני החלטות שרירותיות של הלקוחות, וצפוי להביא לפיטורי מאות עובדים לצד הוצאתם של מאות עובדים נוספים מההסכם הקיבוצי.

"הפגיעה תהיה בעיקר ב-300 אלף ילדים ובני הנוער בפריפריה"

"באנו למחות כנגד המכרז הפוגעני שהוציא משרד החינוך" מספר יהודה בר יוסף, עובד מזה 11 שנים בתכנית באשדוד. "בצמצום שעות העבודה, בצמצום כמות העובדים שתהיה תחת ההסכם שנחתם בין ההסתדרות והאוצר, פגיעה באנשי התשתית והרכש ועוד. התוכנית תהפוך לשלד, אנחנו נמצא את עצמנו עם מאות מדריכים פחות, והפגיעה תהיה בעיקר ב-300 אלף ילדים ובני הנוער בפריפריה."

בר יוסף חזר על כך שמשרד החינוך לא מכיר בהסכם שנחתם בין ההסתדרות לאוצר בסוף ינואר, המאגד תחתיו מעל ל-3,000 מעובדי התוכנית, שבין ההסכמות שלו נכללו בין היתר שיפור בשכר ובתנאי ההעסקה, הודות למעבר מהעסקה שעתית להעסקה רציפה במהלך 12 חודשי השנה, ההעסקה כוללת חופשות מערכת החינוך בחגים ובקיץ.

"משרד החינוך סירב להכנס להסכם הזה ולחתום עליו, והיום הוא הכריז על מכרז משלו, עם המון 'עזים' מה שנקרא, שהולכים לסרס את תוכנית קרב. מאות אנשים ילכו הביתה כי לא יהיה מספיק תקציב להעסקה. מדריכי תוכנית קרב נותנים את הנשמה בחינוך הלא פורמלי, הם מוציאים אותו מהמסגרות המרובעות של השיעורים בבית הספר ומשקיעים בהם המון דברים, שביום-יום הם לא יכולים לפגוש בתוך בתי הספר".

הפגנת עובדי קרן קרב 25 בפברואר 2019 (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת עובדי קרן קרב 25 בפברואר 2019 (צילום: דוד טברסקי)

"הדרישה שלנו היא לבטל את המכרז, לשנות אותו לגמרי ולהחזיר את המצב לקדמותו, לגרום לכך שהמדריכים יעבדו בכבוד ולא יהיו תלויים בשום גחמה של זכיין כזה או אחר, ושנוכל להתפרנס 12 חודשים בשנה ללא צורך להתחנן על נפשינו כל פעם מחדש"

החשיבות של החינוך הבלתי פורמלי

"הגיעו לפה קרוב ל-1,000 עובדים למחות על המצב, כנראה שאין  לנו ברירה אלא לזעוק באופן נחוש על עוול שנעשה לעובדים הכי נחוצים במדינה", אמר מיכאל ביטון, לשעבר יו"ר עיריית ירוחם ומקום 11 ברשימת מפלגת כחול לבן. ביטון סיפר שבשנות ה-20 שלו היה מדריך בתוכנית קרב, "עזבתי ארבעה תיכונים, ומה שהציל אותי היו חוגי סיירות, אני יודע מה החשיבות של החינוך הבלתי פורמלי, של ההעשרה שאתם נותנים בפיזיקה, באומנות, בטבע, במחשבים ועוד".

"כשהייתי דירקטור בחברה למתנ"סים", מספר ביטון, "לקחנו את עובדי קרב לחברה למתנ"סים כי היא חברה ממשלתית, היא לא חברה של עובדי כח אדם ואנחנו שמחים שנוצרה יציבות בתוכנית קרב והמכרז הזה עכשיו הוא פוגעני וחייבים לעצור אותו. יש רק אדם שצריך לעצור אותו, וקוראים לו שר החינוך נפתלי בנט".

תכנית קרב היא זרוע של משרד החינוך להעשרה בבתי הספר וגני הילדים, הפועלת מזה 27 שנים, ב-118 רשויות וב-750 בתי ספר ו-2,500 גנים, בעיקר בפריפריה הגאוגרפית והחברתית של מדינת ישראל. עובדי תכנית קרב התאגדו בהסתדרות בפברואר 2015, והסכם קיבוצי ראשון נחתם בין החברה למתנ"סים לבין למעלה מ-3,000 עובדי התכנית בסוף ינואר 2019.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!