שר התחבורה ישראל כץ הודיע אתמול (שלישי) כי החליט להסמיך את מנהלי בתי הספר לנהיגה לבצע בחינות מעשיות בנהיגה לצורך מתן רישיונות זמניים לתלמידים, זאת על רקע שביתת בוחני הנהיגה במאבק כנגד הפרטת מערך הבחינות המעשיות. מההסתדרות נמסר כי מדובר בשבירת שביתה.

בוחני הנהיגה שובתים מאז ה-20 למרץ, במחאה על פרסום מכרז לביצוע תפקידם באמצעות חברות פרטיות. כעת מבקש המשרד אפשר לתלמידים שהשלימו את מכסת 28 השיעורים הקבועה בחוק להיבחן אצל אחד המנהלים המקצועיים של בתי הספר לנהיגה אשר יוכלו להעניק להם רישיון זמני אשר יהיה בתוקף עד כניסת ההפרטה לתוקף בינואר 2017, אז יצטרכו לבצע טסט רשמי נוסף ברשות הרישוי. במהלך תקופת הרישיון הזמני חלה חובת נסיעה עם מלווה כקבוע בחוק לנהגים חדשים.

שר התחבורה ישראל כץ. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

ישראל כץ, הבוחנים מאשימים אותו בסיכון ציבור הנהגים. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

"לא מספיק ששר התחבורה עומד לסכן את ציבור הנהגים עם הרפורמה" מסר בתגובה ברנרד גרוסמן, יו"ר ועד בוחני הנהיגה, "עכשיו הוא גם מחליט שאנשים שלמעלה מעשר שנים לא העבירו מבחני נהיגה וחלקם מעולם לא עסקו בזה, יהיו אחראים על עליית נהגים חדשים לכביש. שר התחבורה פשוט שכח את תפקידו, מדובר על צעד בלתי אחראי והזוי מצד מי שממונה על הבטחת ביטחונם ובטיחותם של נהגי ישראל".

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

בשני דיונים קודמים שנערכו בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים דחתה המדינה את הצעות הפשרה של נשיא בית הדין השופט אייל אברהמי, על פיה יעצור המשרד את ההפרטה, והבוחנים ישובו לעבודה לתקופה של 50 יום במהלכה יתנהל מו"מ אינטנסיבי בחסות בית הדין לעבודה.

כנגד הפרטת מבחני הנהיגה המעשיים הוגשה אף עתירה לבג"צ, הטוענת כי הפרטת מבחני הנהיגה מהווה העברת סמכויות מרכזיות של הרשות המבצעת לידי גורמים פרטיים המונעים משיקולי רווח. על פי עו"ד גלעד ברנע, המייצג את העותרים, לשר התחבורה אין הסמכות לקבל החלטה זו שלא באמצעות הליך חקיקה.

מהי שבירת שביתה?

בתולדות מאבקי העובדים מוכרת התופעה בה המעסיק מנסה "לשבור" את השביתה על ידי החלפת העובדים השובתים. בכך המעסיק מצמצם את הפסדיו כביכול מהשביתה, ונוטל מהעובדים את האמצעי היחיד שיש להם להפעלת לחץ לקבלת דרישותיו.

גם בשביתה הגדולה המתקיימת כעת בארה"ב, שביתת עובדי ווריזון, מנסה חברת התקשורת האמריקאית לגייס עובדים חדשים תחת השובתים, וסופגת בוז ציבורי על כך. בישראל, זכורה, שביתת הימאים הגדולה משנות ה-50' של המאה הקודמת, אז ניסתה הממשלה להחליף את הימאים שנאבקו על שכר הוגן בחיילי צה"ל.

אך נראה שהחלטת השר כ"ץ מאמש, להעביר את הסמכות לבחון ולתת רישיון נהיגה מידי משרד התחבורה ועובדיו השובתים, לידי מנהלי בתי הספר לנהיגה, היא שיא חדש במסורת לא מפוארת של שבירת שביתה, כיוון שהיא משלבת גם העברת סמכות ממשלתית לידי גורמים פרטיים, תוך הימור על חיי הנוסעים בכבישים.

מועצת התלמידים: אסור לשכוח את העובדים

עם זאת, צעדו של שר התחבורה זכה לתמיכה דווקא ממועצת התלמידים הארצית, אשר נציגיה אף הזדרזו לקחת חסות על רעיון שבירת השביתה ולטעון שהם יוזמיו.

"אנו מברכים על החלטת שר התחבורה שבשעה טובה קיבל את המלצתנו והחליט ליישם את הפתרון אשר הצענו לו. כך יינתן מענה זמני לבני הנוער", אמרו במועצת התלמידים הארצית, וכינו את מאבקם של הטסטרים על מקום עבודתם והתנגדותם להפרטה "מאבק אגו עם שר התחבורה".

אולם, בקרב פעילים חברתיים ברשת הידיעה התקבלה אמש בפחות התלהבות מאשר זו שהביעה מועצת התלמידים. גולש אחד השווה את פעולותיו של ישראל כץ לאלה של ראשת ממשלת בריטניה בשנות ה-80', מרגרט תאצ'ר, אשר נודעה בניסיונותיה לשבור את שביתות העובדים הרבות שנגרמו כתוצאה ממדיניותה. גולשים וגולשות אחרים מחו כנגד ניסיון ההפרטה הכוחני והגס, לדבריהם.