דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תיקי נתניהו

תיקי נתניהו / מנדלבליט הכריע נגד נתניהו: יואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, בכפוף לשימוע

ראש הממשלה יואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים בתיק 4,000, ובמרמה והפרת אמונים בתיקי 1,000 ו-2,000 | גם נוני מוזס, שאול ואיריס אלוביץ' יועמדו לדין | פרקליט המדינה שי ניצן המליץ על אישומים בשוחד בכלל התיקים | הליכוד: "התערבות בוטה וחסרת תקדים בבחירות"

מנדלבליט | נתניהו (צילום: הדס פרוש, נועם רבקין פנטון / פלאש90)
מנדלבליט | נתניהו (צילום: הדס פרוש, נועם רבקין פנטון / פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

עכשיו כבר אי אפשר לטעון ש"לא יהיה כלום כי אין כלום": ראש הממשלה בנימין נתניהו יועמד לדין בכפוף לשימוע בסעיפי שוחד, מרמה והפרת אמונים. כך הודיע היום (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

מנדלבליט הודיע כי בתיק 4,000, העוסק ביחסיו של נתניהו עם אלוביץ' ופעולותיו לכאורה למען קבוצת בזק שהיתה בבעלותו, נשקלת העמדתו של נתניהו לדין בגין עבירות קבלת שוחד, ומרמה והפרת אמונים. בתיק 1,000, העוסק במתנות שקיבל לכאורה נתניהו מאיש העסקים ארנון מילצ'ן, ובתיק 2,000, העוסק ביחסיו עם מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, נשקלת העמדתו לדין בגין עבירות מרמה והפרת אמונים. לקריאת כתב החשדות המלא – הקישו כאן.

כמקובל, בטרם הגשת כתב האישום, נתניהו יזומן לשימוע, בו יוכל לטעון כנגד הגשת כתב האישום נגדו. זכות השימוע ניתנת לכל אדם החשוד בעבירות שדינן שלוש שנות מאסר ומעלה.

מנדלבליט קיבל הכרעה גם ביחס ליתר החשודים בפרשות. היועמ"ש שוקל להעמיד לדין את מו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס, ואת איש העסקים שאול אלוביץ' ובת זוגו איריס אלוביץ' – בכפוף לשימוע. מוזס יועמד בחשד לעבירת הצעת שוחד במסגרת תיק 2000.  אלוביץ', בעל המניות בבזק ובאתר 'וואלה', יועמד לדין בגין עבירת מתן שוחד, עבירות שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה, עבירות הלבנת הון ועבירת דיווח לפי חוק ניירות ערך במסגרת תיק 4000. גם העמדתה לדין של איריס אלוביץ' נשקלת, בגין עבירת מתן שוחד ועבירות שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה במסגרת תיק 4000. גם למוזס ולבני הזוג אלוביץ' תעמוד הזכות לשימוע בטרם הגשת כתב האישום כנגדם.

עוד הודיע מנדלבליט על סגירת תיקי החקירה נגד שרה נתניהו, יאיר נתניהו, איתן כבל, וארנון מילצ'ן, שהיו חשודים גם הם בפרשות השונות, והארבעה לא יועמדו לדין פלילי.

בליכוד ניסו הבוקר למנוע את פרסום ההחלטה והגישו לבג"ץ בקשה דחופה לצו מניעה, בטענה כי הפרסום עלול להוות "התערבות בוטה בבחירות כתוצאה מלחץ של השמאל". במשרד המשפטים טענו מנגד כי אין מניעה לפרסום. העתירה נדחתה ע"י שופטי בג"ץ.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש 90).
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש 90).

מנדלבליט הודיע כי הוא שוקל את הבקשה שהגישו פרקליטי נתניהו אתמול (רביעי), שלא להעביר לחשודים שכנגדם הוא מתכוון להגיש כתבי אישום את עיקר חומרי החקירה נגדם, ולעת עתה לא העביר להם את החומרים. הסיבה לבקשה מטעם נתניהו היא חשש שייעשה בחומרים שימוש בתעמולת הבחירות. מדובר בבקשה חריגה, שכן באופן רגיל, יחד עם זימון חשוד לשימוע לפני הגשת כתב אישום, מועברים לחשוד ולבא כוחו עיקר חומרי החקירה נגדו, על מנת לאפשר לו להתכונן לשימוע. אם הבקשה תתקבל, משמעות הדבר בפועל היא כי ההליך המשפטי כנגד נתניהו יתעכב. מבלי לקבל חומרי חקירה, החשודים לא יוכלו להיערך לשימוע בעניינם, מה שידחה את קיום השימוע, ואת ההחלטה הסופית לגבי הגשת כתב אישום.

שלבים בהליך הפלילי (גרפיקה: אידאה)
שלבים בהליך הפלילי (גרפיקה: אידאה)

בשבועות האחרונים, עם התקרבות קבלת הכרעת היועמ"ש בתיקי נתניהו, הפנו פרקליטיו בקשה אחר בקשה אל מנדלבליט. בין היתר, ביקשו פרקליטיו למנוע את ההכרעה בתיקים עד לאחר הבחירות, ולחקור עדים אותם הציעו הפרקליטים. אל ועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה פנו הפרקליטים פעמיים בבקש לגייס מימון להגנתו המשפטית של נתניהו מבעלי הון, ושלשום פנו לשרת המשפטים בבקשה כי תורה לשחרר חומרים פנימיים שמשרד המשפטים העביר בעבר למבקר המדינה בעניין נתניהו. כל הבקשות המוזכרות, נדחו.

פרקליט המדינה המליץ על אישום בשוחד גם בתיק 1,000 ו-2,000, וכן נגד שרה נתניהו בתיק 4,000

במקביל להחלטת היועמ"ש מנדלבליט פורסמה גם עמדתו של פרקליט המדינה שי ניצן, לפיה היה להעמיד לדין את נתניהו בעבירות שוחד גם בתיקים 1,000 ו-2,000, וכן להעמיד לדין את רעייתו שרה נתניהו בעבירות שוחד בתיק 4,000.

בתיק 1000 טען ניצן כי יש די ראיות להוכיח כי טובות ההנאה בהיקף הנרחב בו ניתנו, ובדרכים החריגות בהן ניתנו, נלקחו בעד פעולות במילוי תפקידו של נתניהו. פרקליט המדינה אימץ את עמדת פרקליטת המחוז גם בנוגע למערכת היחסים עם פאקר, שכן מהראיות עולה כי טובות ההנאה בהיקף הנרחב בהן נתקבלו ובדרכים החריגות בהן נלקחו, נמסרו והתקבלו בזיקה לתפקידו של נתניהו כראש ממשלה. לפיכך, המליץ פרקליט המדינה לשקול להעמיד את נתניהו ומילצ'ן לדין בעבירה של לקיחת ומתן שוחד, נוכח התשתית הראייתית הקיימת באשר למערכת היחסים ביניהם; ולשקול להעמיד את נתניהו לדין בעבירה של מרמה והפרת אמונים, בשל מערכת יחסיו עם מילצ'ן ועם פאקר.

בתיק 2000 טען ניצן כי מחומר הראיות בתיק זה, הכולל בראש ובראשונה את השיחות שהוקלטו – בהן משוחחים נתניהו ומוזס – וכן ראיות נוספות, עולה התמונה לפיה מוזס הציע לנתניהו שוחד בדמות הטיית סיקורו בידיעות אחרונות, בתמורה לכך שנתניהו יפעל לקידום חוק שיגביל את "ישראל היום" בצורה שתיטיב באופן משמעותי עם מוזס. נתניהו מצידו ביקש ממוזס את הטיית הסיקור בקבוצת ידיעות אחרונות לטובתו ולטובת בני משפחתו ולרעת יריביו הפוליטיים.

ביחס לאפשרות העמדתה לדין של שרה נתניהו בעבירת שוחד, סבר פרקליט המדינה כי יש מקום לשקול לעשות כן. זאת משום שקיימות ראיות רבות המלמדות כי אשת ראש הממשלה הייתה מעורבת מאוד בדרישות הסיקור שהופנו ל"וואלה", אם באופן ישיר ואם באמצעות מתווכים. עוד עולה, לטעמו, כי שניהם פעלו למען מטרה משותפת, תוך מודעותה לכך שנתניהו מבצע במילוי תפקידו, בתמורה, פעולות שנועדו להיטיב עם בני הזוג אלוביץ'. לפיכך סבר כי יש די ראיות להעמדתה לדין בעניין זה.

נתניהו: "רדיפה פוליטית"

נתניהו ימסור הערב הצהרה לתקשורת בעקבות החלטת היועמ"ש. מהליכוד נמסר בתגובה להחלטה: "איש לא מופתע מהודעת היועץ שהגיעה אחרי שלוש שנים של מכבש לחצים אדיר שהופעל עליו על ידי התקשורת, השמאל והפקידות המשפטית כדי שיגיש נגד ראש הממשלה כתב אישום בכל מחיר – גם כשאין כלום. העיקר שזה יהיה לפני הבחירות.

"מדובר ברדיפה פוליטית. מסע הצייד נגד ראש הממשלה התחיל בניסיון להדביק לו ארבעה תיקי שוחד. כבר עכשיו, עוד לפני השימוע, שלושה מהם קרסו. גם שאר הטענות יקרסו כמו מגדל קלפים כשראש הממשלה יתעמת עם עדי המדינה, יביא עשרות עדים שבאופן תמוה לא נחקרו ויציג את המסמכים והפרוטוקולים שמוכיחים שכל פעולותיו והחלטותיו של ראש הממשלה נעשו כדין.

"פרסום חד צדדי של הודעת היועץ כחודש בלבד לפני הבחירות, מבלי שניתנת לראש הממשלה הזדמנות להפריך את האשמות השווא הללו, היא התערבות בוטה וחסרת תקדים בבחירות. מטרתה אחת: הפלת ממשלת הימין בראשות נתניהו והעלאת ממשלת שמאל בראשות לפיד-גנץ. אסור לתת לזה לקרות."

תיקי נתניהו: קיצור תולדות

כזכור, נתניהו חשוד בשלושה תיקים פליליים. תיק 1000 עוסק במתנות בשווי מיליון שקלים, אותן קיבל נתניהו על פי החשד, מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. על פי החשד, נתניהו ובני משפחתו קיבלו ואף דרשו מתנות שונות – תכשיטים, שמפניות, סיגרים, ועוד – בשווי מצטבר של מיליון שקלים, משני אנשי העסקים. טענתו של נתניהו היא כי מדובר היה במתנות בלבד, אך חקירת המשטרה הצליחה לקשור ביניהן ובין טובות הנאה שונות אותן סיפק נתניהו לכאורה בחזרה לאנשי העסקים – ביניהן, קידום "חוק מילצ'ן", ויוזמות שונות שקידם כשר התקשורת ושנועדו לסייע למילצ'ן כלכלית.

עם סיכום חקירת המשטרה, הודיעה המשטרה כי קיימת תשתית ראייתית כנגד נתניהו לביצוע עבירה של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים בכל הנוגע למערכת יחסיו עם איש העסקים ארנון מילצ'ן, ועבירה של מרמה והפרת אמונים בכל הנוגע למערכת יחסיו עם איש העסקים האוסטרלי ג'יימס פאקר.

על תיק 1,000, אמר היועמ"ש כי "החלטתי לקבל את העמדה לפיה חומר הראיות שנאסף בתיק אינו מבסס סיכוי סביר להרשעת נתניהו בעבירות שוחד, אלא בעבירות מרמה והפרת אמונים, הן בנוגע לקבלת טובות ההנאה ממילצ'ן, הן בנוגע לשורת הפעולות שביצע נתניהו בניגוד עניינים חריף ומתמשך בקשר לאינטרסים של מילצ'ן, והן בנוגע לקבלת טובות ההנאה מפאקר. ההחלטה שלא להעמיד לדין את נתניהו בעבירת השוחד אלא במרמה והפרת אמונים נגזרת ממאפייני הקשר של נתניהו ומילצ'ן כפי שאלה הוצגו בכתב החשדות שנשלח לנתניהו, שבגינם לא ניתן להוכיח ברף שנדרש במשפט פלילי שטובות ההנאה ניתנו בעד פעולה הקשורה בתפקידו. מאפיינים אלה, ושיקולים ראייתיים נוספים, עומדים גם בבסיס החלטתי שלא לראות במילצ'ן כשותף לעבירת הפרת האמונים אשר אני שוקל להעמיד לדין את נתניהו בגינה. כן, עומדת בבסיסה העובדה שמילצ'ן אינו עובד ציבור, שהינו רכיב מרכזי מרכיבי העבירה והחריגות שיש בהעמדה לדין של מי שאינו עובד ציבור בעבירה זו".

ארנון מילצ'ן ובנימין נתניהו ב-2005 (צילום: פלאש 90).
ארנון מילצ'ן ובנימין נתניהו ב-2005 (צילום: פלאש 90).

תיק 2000 עוסק בחשד ליחסים שוחדיים בין ראש הממשלה ובין מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. על פי ממצאי החקירה, החל משנת 2009  התקיים בין נתניהו ומוזס קשר בו דנו השניים בסיוע אחד לשני כ"עסקת חליפין" בקידום ענייניהם. במסגרת זאת דובר אודות סיועו של מוזס לנתניהו בביסוס מעמדו כראש הממשלה באמצעות סיקור חיובי ואוהד בעיתון "ידיעות אחרונות", בתמורה לסיועו של ראש הממשלה למוזס בקידום האינטרסים הכלכליים של "ידיעות אחרונות" על ידי יוזמה ותמיכה במהלכים לבלימת התעצמותו של העיתון "ישראל היום".

החקירה התבססה על שתי הקלטות שמתעדות את השיחות בין השניים, ושחושפות חילופי דברים קשים אלה. ההקלטות מציגות כיצד השניים יזמו מהלכים משותפים שנועדו למקסם את האינטרסים איש של רעהו ועסקו במספר כיווני פעולה שלובנו בין השניים: תמיכת ראש הממשלה ב"חוק ישראל היום", צמצום תפוצת "ישראל היום". וביטול הוצאת מהדורת סוף השבוע של "ישראל היום". בנוסף חשוד נתניהו כי פעל לתווך בין מוזס לבין בעלי הון, לרכישת "ידיעות אחרונות", בעודו מכהן כשר התקשורת.

רה״מ בנימין נתניהו לצד ארנון ׳נוני׳ מוזס (צילום: הדס פרוש | קוקו / פלאש 90).
רה״מ בנימין נתניהו לצד ארנון ׳נוני׳ מוזס (צילום: הדס פרוש | קוקו / פלאש 90).

עם סיום החקירה, עמדת המשטרה הייתה כי התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביסוס החשדות נגד ראש הממשלה, לביצוע עבירות של בקשת שוחד ומרמה והפרת אמונים. נגד מו"ל "ידיעות אחרונות", נוני מוזס, עמדת המשטרה היא כי נתגבשה תשתית ראייתית מספקת לביסוס החשדות לביצוע עבירה של הצעת שוחד.

על תיק 2,000 אמר היועמ"ש כי "החלטתי לקבל את העמדה לפיה יש תשתית ראייתית להעמדה לדין של מוזס בעבירת הצעת שוחד. לפיכך אני שוקל להעמידו לדין בכפוף לשימוע, ויישלח לו כתב חשדות בעניין זה. כמו כן החלטתי לקבל את העמדה לפיה יש להעמיד לדין את נתניהו בגין השיח שניהל עם מוזס בחודש דצמבר 2014 בתקופת הבחירות. ביחס להוראת החיקוק שנכון לשקול לייחס לנתניהו: מקובלת עלי העמדה לפיה אין די בחומר החקירה בתיק כדי להוכיח, ברמה הנדרשת בפלילים, כי נתניהו אכן ביקש או התנה שוחד; אך עם זאת, חומר הראיות מלמד לכאורה כי נתניהו, בשיחותיו עם מוזס, הפר לכאורה את חובת האמונים שהוא חב כלפי הציבור, ופגע פגיעה מהותית בטוהר המידות של משרתי הציבור ובאמון הציבור בשירות הציבורי, ועל כן אני שוקל להעמידו לדין בעבירת מרמה והפרת אמונים".

תיק 4,000 עוסק בעיקרו בחשד לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים שבוצעו על ידי נתניהו ועל ידי שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק ואתר "וואלה". החשד המרכזי הינו שראש הממשלה לקח שוחד ופעל תוך ניגוד עניינים, בכך שהתערב ופעל בהחלטות רגולטוריות המטיבות עם שאול אלוביץ' ועם "קבוצת בזק", ובמקביל דרש במישרין ובעקיפין, להתערב בתכני אתר "וואלה" באופן שיטיב עמו. בתוך כך, נחקרה בין היתר גם עסקת בזק-יס.

שאול אלוביץ ורה"מ נתניהו (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
שאול אלוביץ ורה"מ נתניהו (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)

עם סיום החקירה היתה עמדת המשטרה כי נגד ראש הממשלה התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.  נגד שרה נתניהו התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, ושיבוש מהלכי חקירה ומשפט. נגד שאול אלוביץ' התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי חקירה ומשפט, עבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון. נגד איריס אלוביץ' התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביצוע עבירות של מתן שוחד, שיבוש מהלכי חקירה ומשפט ועבירות לפי חוק איסור הלבנת הון. בפרשה קיימים חשודים נוספים.

כאמור, מנדלבליט החליט להעמיד לדין את נתניהו באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים. בנוסף נשקלת העמדתו לדין של שאול אלוביץ' בעבירת מתן שוחד, עבירות שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה, עבירות הלבנת הון ועבירת דיווח לפי חוק ניירות ערך, ושל רעייתו איריס אלוביץ' עבירת מתן שוחד ועבירות שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!