דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מלחמת המיליארדים / ההסכם הסתיים אך הביטוח הלאומי ימשיך להעביר עודפי גבייה לאוצר

בביטוח הלאומי מעריכים שלא יתקיימו מגעים בנושא עד אחרי הבחירות, בעיקר בשל הקושי לערב את הגורמים הדרושים לכך, ומסרו: "מעדיפים לא לייצר אנרכיה" | השאלה הגדולה היא מי יהיו שרי האוצר והרווחה אחריהן

משרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל ונעם ריבקין פנטון / פלאש 90).
משרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל ונעם ריבקין פנטון / פלאש 90).
יונתן קירשנבאום

למרות העובדה שתוקף הסכם הביניים בין האוצר לביטוח הלאומי פקע אתמול (ראשון), נכון לכרגע הוחלט בביטוח הלאומי שלא להפסיק את העברות עודפי התקציב למשרד האוצר. על פי גורמים בביטוח הלאומי, מאז נחתם הסכם הביניים בינואר נפגשו הצדדים רק פעם אחת, ובזאת הסתיים המשא ומתן ביניהם. בביטוח הלאומי מעריכים כי לא יתקיימו עוד שיחות בנושא עד אחרי הבחירות והקמת הממשלה החדשה בתחילת אפריל.

עם זאת, בעקבות סיום הסכם הביניים, הביטוח הלאומי רשאי להפסיק להעביר את העודפים למשרד האוצר. מדובר בעודפים של כ-20 מיליארד שקלים המועברים מדי שנה למשרד האוצר, בתמורה לאג"ח מיועדות שמונפקות על ידיה. כך, עודפי הגבייה של הביטוח הלאומי מהווים חלק מתקציב המדינה, והפסקת ההעברות עלול ליצור "חור" בתכנון התקציב, ששווה ל-1.6 מיליארד שקלים בחודש בממוצע, ובכך ללחוץ על משרד האוצר לזרז את המשא ומתן מול הביטוח הלאומי.

בביטוח הלאומי מעריכים כי לא ניתן יהיה להגיע להסכם קבע ללא התערבות הדרג הפוליטי בשיחות, כולל משרד ראש הממשלה, שר האוצר ושר הרווחה, שקשה יהיה להשיג בחודש הקרוב בגלל העיסוק בבחירות. לכן החליטו בביטוח הלאומי שלא להפעיל את האיום להפסיק את ההעברות למשרד האוצר. "אנחנו מעדיפים לפעול בצורה מסודרות ותוך שיחות עם הגורמים הרלוונטיים, ולא ביצירת אנרכיה", נמסר.

בספטמבר האחרון הודיע שר הרווחה חיים כץ כי הביטוח הלאומי יפסיק להעביר את עודפי דמי הביטוח למשרד האוצר לשימוש כחלק מתקציב המדינה, כפי שנעשה מאז שנת 1980. על פי אנשי הביטוח הלאומי, העברות אלו יחד עם העברות נמוכות שהמדינה מעבירה למוסד בתמורה למתן קצבאות שאינן ביטוחיות, הן אלו שגרמו לכך שעד לשנת 2037 לא יוכל הביטוח הלאומי לעמוד בהתחייבויותיו. משרד האוצר מצידו טוען שתקציב הביטוח הלאומי צריך להתנהל תחת ניהולו. נציגי הביטוח הלאומי מנסים להפריד לחלוטין את תקציב הביטוח הלאומי מתקציב המדינה, ולנהל בעצמם את עודפי הגבייה, ובכך לדאוג לרזרבות שיאפשרו את המשך פעילות המוסד.

השאלה הגדולה שנשארת פתוחה היא מה יקרה אחרי הבחירות. למעשה, אין לדעת מול מי ינהל הביטוח הלאומי את המשא ומתן אחרי הבחירות. שר האוצר משה כחלון נחשב בביטוח הלאומי למי שתומך יחסית במהלך ההיפרדות, ושר הרווחה חיים כץ הוא מי שנתן למהלך את הגיבוי הפוליטי הראשוני והיה אמור להיות זה שיחתום על ההסכם הסופי עם האוצר. בהנחה ששני בעלי התפקידים הללו יוחלפו, אין לדעת מול מי יעמוד המוסד הביטוח הלאומי באוצר ביום שאחרי הבחירות, ומי יעמוד לצידו במשרד הרווחה.

בביטוח הלאומי אומרים שכך או אחרת יתחדשו השיחות אחרי הבחירות, וכי נשמרת להם הזכות להפסיק את ההעברות לאוצר ולעבור להשקעה עצמאית של העודפים כשיראו לנכון לעשות זאת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!