דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

כלכלה עולמית / "אינטרסים משותפים": מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין קרובה לסיום

בסוף חודש מרץ יפגשו שני מנהיגי המעצמות, טראמפ וג'ינפינג, ויחתמו על הסכם המבטל את המכסים ההדדיים, שככל הנראה פגעו בכלכלת שני הצדדים | כזכור, ארה"ב וסין הטילו מכסים במאות מליארדים אחת על השנייה בשנה האחרונה

נציגי סין וארצות הברית נפגשו בבית הלבן לדון ביחסי הסחר בין המדינות ובסיום מלחמת הסחר. 21 בפברואר 2019 (AP Photo/Jacquelyn Martin, File)
נציגי סין וארצות הברית נפגשו בבית הלבן לדון ביחסי הסחר בין המדינות ובסיום מלחמת הסחר. 21 בפברואר 2019 (AP Photo/Jacquelyn Martin, File)
יונתן קירשנבאום

המשא ומתן בין שתי המעצמות העולמיות ארה"ב וסין נמצא "בשלבי סיום" כך נמסר מהבית הלבן, מה שעשוי להביא לסיום מלחמת הסחר שמתנהלת בשנה האחרונה בין שתי המדינות. נציגי שתי המדינות נמצאים בשבוע האחרון ברצף שיחות במטרה להביא לסיום מלחמת הסחר, ובסוף חודש מרץ יתקיים, ככל הנראה, מפגש בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג, בו יחתם ההסכם.

פרטי ההסכם עדיין לא נסגרו, ואף אחד מהצדדים עוד לא אישר אותם, אבל ככל הנראה הוא יכלול את ביטול המכסים בשווי 200 מיליארד דולר, מכסים אותם הטיל הנשיא טראמפ על יבוא סיני בשנה האחרונה, ובמקביל הקלה במכסים המוטלים בסין על יבוא אמריקאי במספר ענפים. כמו כן, סין תתחייב לרכוש מוצרים אמריקאים נוספים, ובכך תקטין את הגירעון המסחרי איתה.

נשיאי ארה"ב וסין – דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017 (AP Photo/Andy Wong)
נשיאי ארה"ב וסין – דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג בוועידה כלכלית בביג'ינג נובמבר 2017 (AP Photo/Andy Wong)

בשבוע שעבר החליט טראמפ להימנע מעלייה נוספת של המכסים על סין, ואמר כי בסוף מרץ יפגש עם נשיא סין ל"פסגת חתימה". דובר הממשלה הסינית אמר כי "האינטרסים של שתי המדינות שלובים אלו באלו" וכי "שני הצדדים ימשיכו להתקדם לעבר הסכם שמהווה ניצחון לכולם".

עם זאת, השליח האמריקאי במשא ומתן עם סין, רוברט לייטהייזר אמר אתמול (ראשון) כי הממשלה הסינית תצטרך להראות שהיא מתכוונת ומסוגלת לאכוף את הצד שלה של ההסכם. "אני לא עד כדי כך פתי, שאחשוב שאחרי המשא ומתן הזה דפוסי המסחר של סין ישתנו מקצה לקצה" אמר לייטהיזר, והוסיף כי הוא "רואה את זה כהתחלה של תהליך".

מאחורי הפשרה: האטה בכלכלות

כזכור, ארה"ב הטילה בשנה האחרונה מכסים על שורה ארוכה של מוצרי יבוא סיניים, בסכום מצטבר של 200 מיליארד דולר. הנשיא טראמפ טען עד לאחרונה שסין "מרמה" את העסקים האמריקאים, גובה מהם מכס גבוה כשהם מייצאים לסין וזוכה למכסים נמוכים ביצוא לארה"ב. טראמפ תיאר את סין כמי שמנצלת את ארה"ב, ודרש את הורדת המכסים על ייבוא אמריקאי לסין.

הורדת המכסים על יבוא אמריקאי לסין עשויה לסייע לאותם עסקים שמייצאים לסין, אלא שבינתיים, הטלת המכסים על יבוא סיני פגעה לא מעט גם בכלכלה האמריקאית. ארה"ב מייבאת משמעותית יותר מאשר היא מייצאת לסין, והטלת מכסים על יבוא מסין גורמת לייקור מוצרים בארה"ב. כמו כן, בשנה האחרונה, בתגובה למכסים שהוטלו על סין, הטילה סין מכסים נוספים על יבוא מוצרים אמריקאים, דבר שגרם להפסדים לעסקים אמריקאים המייצאים לסין.

אחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת הוא זכויות הקניין הרוחני, שלטענת ארה"ב סין מפרה באופן סדרתי. על פי החוק הסיני, חברות זרות שמייצרות על אדמת סין מחוייבות לחשוף את הסודות המסחריים שלהם. במספר מקרים נמצא כי חברות סיניות ריגלו אחרי חברות אמריקאיות וגבנו מהם סודות מסחריים וטכנולוגיה. האמריקאים דורשים כי הסינים יאפשרו לחברות אמריקאיות לשמור על הסודות המסחריים ויאבקו בהפרות החוזרות של חברות סינים.

כעת שני המנהיגים מעוניינים ככל הנראה להגיע לפשרה בנושא זה. כלכלותיהן של שתי המדינות הראו לאחרונה סימנים של האטה, והמשך מלחמת הסחר עלול להחריף עוד יותר את ההאטה. טראמפ ירצה ככל הנראה להציג את סיום הסכסוך כהצלחה, ובכך להקל את הלחץ על הכלכלה האמריקאית, ולהיראות כמי שהכניע את סין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!