דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

נאבקות על שוויון / כדורגל נשים בקולומביה: מאבק השחקניות מתחיל לתת פרי

"אנחנו שמחות שהייתה התקדמות חיובית מאוד לדרישה שלנו (לא לסגור את הליגה המקצוענית) והעם הקולמביאני הבין את המציאות בה אנו פועלות. אנחנו עדיין שואלות את עצמינו האם זה מספיק"

איסבלה אצ'ברי / מליסה אורטיז (Photo by Mitchell Leff/GettyIL Images  /George Ledger Sports Photography)
איסבלה אצ'ברי / מליסה אורטיז (Photo by Mitchell Leff/GettyIL Images /George Ledger Sports Photography)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שחקניות הכדורגל הקולומביאניות ניצחו את הקרב הראשון מול ההתאחדות הקולומביאנית. השחקניות הצליחו דרך מאבק חברתי להבטיח את המשך דרכה של ליגת הנשים, למרות רצונה של ההתאחדות לסגורה אותה ולהפוך את כדורגל הנשים בקולומביה שוב לחובבנית. לאחר שהניצחון הראשון הובטח שחקניות הנשים מפנות את תשומת ליבן למאבק הבא על השוואת התנאים הכלכליים בין נבחרת הנשים לגברים בקולומביה.

בחודש האחרון מתקיים מאבק בין התאחדות הכדורגל הקולומביאנית לכדורגל הנשים במדינה. ההתאחדות הודיעה באופן מפתיע שהיא סוגרת את הליגה המקצוענית, לאחר שנתיים של פעילות, בעקבות אכזבה מכמות הצופים ומחסור בספונסרים. במקביל ההתאחדות הודיעה על סגירת הנבחרת הבוגרת בעקבות אי העפלה למונדיאל הקרוב ותחילתו של מאבק ציבורי של שחקניות הנבחרת למען שוויון זכויות. המאבק השלישי שמתחולל במקביל הוא פתיחת משפטו של מאמן נבחרת הנערות עד גיל 17 שמואשם בהטרדה מינית ובריונות כלפי הפיזיוטרפיסטית של הנבחרת ושתי שחקניות.

נשיא ההתאחדות, חורחה אנריקה ולז, אמר באל קולומביאנו, כי "יש תמיכה מלאה של הוועדה בעניין זה" וכי ההחלטה לקבוע את המועד לתחילת העונה השלישית של ליגת הנשים המקצועית נמצאת בידיה של הוועדה בראשות סגן הנשיא. "הכוונה היא לא רק לקיים אותה השנה, אלא לאפשר לה להיות ברת קיימא לאורך זמן". ולז הוסיף כי יש צורך לעבוד על הבעיות הטכניות כי, לדבריו, "צריך להיות אנשים איכותיים יותר במשחק הכדורגל המקצועי של נשים".

בסיום ההודעה המשמחת אמרה נציגת השחקניות אוריאניקה ולאסקז שחקנית הנבחרת וקבוצת אלביגדו בליגה המקומית: "אנחנו שמחות שהייתה התקדמות חיובית מאוד לדרישה שלנו (לא לסגור את הליגה המקצוענית) והעם הקולמביאני הבין את המציאות בה אנו פועלות. אנחנו עדיין שואלות את עצמינו האם זה מספיק, לשבת עם ההתאחדות ולהיות מסוגלות לדבר פנים אל פנים עם חברי הוועד המנהל של ההתאחדות בסוג של דיאלוג. במהלך השיחה  קיבלנו התחייבות מילולית של ההתאחדות שיעזרו בפיתוח כדורגל הנשים במדינה".

לפי נשיא ההתאחדות ולז החלטת הממשלה להתערב ולעזור להתאחדות לפתח את כדורגל הנשים במדינה, עזרה לפטור את המשבר הנוכחי וביחד עם נציגי משרד העבודה הם ימצאו דרכים חדשות לפתח את כדורגל הנשים במדינה. העונה השלישית תפתח בחודש אוגוסט הקרוב, למרות שעדיין לא ברור מה יהיה מבנה הליגה.

נאבקות על הנבחרת

כעת המאבק בין שחקניות הנשים להתאחדות מתמקדת בשדה הקרב השני, נבחרת הנשים הבוגרת. מי שמוביל את המאבק להשוואת התנאים בין נבחרות הנשים לגברים הן שתי שחקניות שאינן משחקות בליגה המקומית.

בחודש האחרון החלו שחקניות הנבחרת הבוגרת מליסה אורטיז בת ה-28 ואיזבלה אצ'ברי בת ה-24 במאבק תקשורתי כנגד ההתאחדות הקולומביאנית במטרה לחשוף את התנאים הבלתי הגיוניים בהם נבחרת הנשים מתקיימת. הנבחרת לא נפגשה כבר 11 חודשים, מאז סיומו של הקופה אמריקה באפריל 2018. השחקניות מספרות שהן משלמות על כרטיסי הטיסה למשחקי הנבחרת, אי מימון ביטוח רפואי בסיסי, אי תשלום כספים שהובטחו לשחקניות והטלת אימה על השחקניות מלהתלונן כנגד התנאים, אחרת לא יוזמנו שוב לנבחרת כמו חברתן דניאלה מונטויה שהתלוננה בתקשורת על אי תשלום בונוסים לאחר מונדיאל 2015 והורחקה לאלתר מהנבחרת.

אורטיז ואצ'וורי היו חלק מנבחרת הנשים של קולומביה במשך שמונה שנים וחמש שנים, בהתאמה. שתיהן הלכו לשחק קולג' בארצות הברית, שם הן עדיין חיות. בעקבות אי העפלה של הנבחרת למונדיאל בקיץ הקרוב וההצלחה הגדולה שנחלו חלק מנבחרות הנשים במאבקן לשוויון זכויות, החליטו השניים לצאת למאבק בלתי מתפשר במטרה לעלות למודעות הציבורית את אי הצדק המתרחש מאחורי הקלעים. מטרתן ליצור עתיד טוב יותר לשחקניות הצעירות שיצטרפו בעתיד לנבחרת, גם אם זה במחיר של איבוד מקומן בנבחרת הלאומית.

השחקניות זכו לתמיכה ציבורית חשובה של כוכבי הכדורגל של נבחרת הגברים של קולומביה בהנהגתם של חמאס רודריגז, רדאמל פלקאו וחואן קוואדראדו. אלו הודיעו באופן רשמי על תמיכתם בשחקניות נבחרת הנשים של קולומביה במאבקן המתנהל הן כנגד אפליית שכר וחוסר המימון של בנבחרת הבוגרת והן בעניין ההאשמות של הטרדה מינית ובריונות שהוסתרה ע"י ההתאחדות בנבחרת עד גיל 17.

שחקני הנבחרת פרסמו דרך הרשתות החברתיות הצהרה משותפת, הקוראת לחקור באופן "מהיר וערני" את ההאשמות הקשות כנגד מה שנחשף בחודש האחרון בתקשורת המקומית. "אנחנו תומכים בחברות שלנו, בצוות הנשים של קולומביה. כדורגל הנשים חייב להמשיך לגדול ולהתפתח, ועל כן לשחקניות יש תמיד את כל התמיכה שלנו". החלטה של שחקני נבחרת הגברים להפגין סולידריות ולהצטרף למאבק הציבורי העלתה את הנושא למודעות וגררה מידית את התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א לדרוש לחקור גם כן את ההאשמות הקשות.

גם במאבק זה נראה ששחקניות הנבחרת יכולות להיות אופטימיות כאשר ולז הודיע שהנבחרת לא תפורק ושבהתאחדות מעוניינים להגיש בקשה לארח את אליפות דרום אמריקה הקרובה בשנת 2021. למרות זאת הדרך לשוויון זכויות ושכר עוד ארוכה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!