דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

"החלפת גנים" / חברת בזק הודיעה: YES החליטה על פרידה מהלוויין ומהממירים

המהלך צפוי להפחית עלויות בעבור YES ולשפר את התחרותיות שלה | המהלך יימשך שנים היות ויש ל-YES חוזים ארוכי טווח ולקוחותיה מחזיקים במאות אלפי ממירים

בניין של ״יס״ בכפר סבא (צילום: פלאש90).
בניין של ״יס״ בכפר סבא (צילום: פלאש90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת בזק הודיעה הבוקר לבורסה כי דירקטוריון YES החליט להיפרד מטכנולוגיית הלוויין, ויעבור בעתיד לשידורים על רשת האינטרנט. המהלך צפוי להפחית עלויות בעבורYES  ולשפר את התחרותיות שלה. לYES- חוזים ארוכי טווח לרכישת מקטעי שידור לוויינים וכן מאות אלפי ממירים מותקנים, כך שמדובר בתהליך שיימשך מספר שנים.

חברת בזק, השולטת ב-YES, הודיעה הבוקר לבורסה על מעבר הדרגתי של חברת YES לשידורים באינטרנט (  OTT– OVER THE TOP). לפי ההודעה, החלטת דירקטוריון YES התקבלה "לאור המגמות בשוק התוכן הטלוויזיוני הכוללות ירידת חסמי כניסה, כניסת שחקנים חדשים והתבססות טכנולוגיות שידור OTT, שינוי שרשרת הערך ושינוי בהרגלי הצריכה. כל אלה, לצד ההבדלים בין טכנולוגית השידור הלוויינית הוותיקה וטכנולוגית שידור ה-OTT, על היתרונות הגלומים בה, חייבו בחינה של הצורך בביסוס שידורי ה-OTT על ידי די.בי.אס. זאת, בשים לב, בין היתר, להתחייבויות הקיימות בכל הנוגע לטכנולוגיה הלוויינית, למשק הממירים, לרישוי במסגרתו פועלת די.בי.אס, לזכויות התוכן העומדות לרשותה ולהתפתחות קצבי הגלישה בשוק. מדובר כאמור באישור מתווה למעבר בהליך הדרגתי תוך מעקב שוטף, ובהתאם אין כל וודאות, בשלב זה, למשך ביצוע התהליך בפועל ו/או כי המהלך יושלם ויבוצע מעבר כאמור.

ממיר עידן פלוס (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון)
ממיר עידן פלוס (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון)

באינטרנט אין עלויות רגולציה

שידורים רב-ערוציים בישראל, בכבלים או בלווין נתונים לרגולציה משמעותית שיש לה עלויות נכבדות מבחינת חברות התוכן. במשרד התקשורת פגעו במודע ברווחיות של הפלטפורמות בשל הרצון בהורדת מחירים ותחרות, על אף הפגיעה ביצירה המקומית, הנשענת על חלק יחסי מהכנסות HOT ו-YES. לעומת זאת, שידורי OTT, כמו פרטנר TV  וסלקום TV, וגם ספקים בינלאומיים כמו אמזון ונטפליקס, או קרטינה TV (שירות טלוויזיה רוסי) הם שידורים "רזים", ללא אחזקת תשתית, ולכן זולים יותר לציבור. השידורים באינטרנט לא נתונים לשום רגולציה, וכוונות לכאורה של משרד התקשורת להסדיר תחום זה לא הושלמו, כך שלא מוטל כיום לא פיקוח בתחום, ובהתאם, גם העלויות למפעילים נמוכות יותר, מה שמגביל את ההפליה לרעה של שידורי כבלים ולווין. ל-HOT  ו-YES יש כבר שירותי OTT מוזלים בשם NEXT TV ו TING TV, בהתאמה, הפועלים כמו כל השאר, ללא רישיון.

שינוי ב-YES יארך זמן רב

פרידה מטכנולוגיית הלווין בחברת YES איננו תהליך פשוט. לחברה יש כ-600,000 לקוחות ומספר הממירים שלה גבוה מכך, בשל התקנת מספר ממירים אצל חלק מהלקוחות. לכך יש להוסיף את צלחות הלוויין ואת חוזה רכישת מקטעי הלוויין מחברת חלל תקשורת, שהוא ארוך טווח ויש ממנו קנסות יציאה. בעבור חברה "כבדה" כמו YES, מדובר בשינוי שמקביל להחלפת גנים. בשונה מהכבלים של HOT, תשתית הלוויין היא ביסודה חד כיוונית, ואינה מהווה תשתית לגלישה באינטרנט. שידורי ה-VOD של YES, ו-STING TV, נשענים כבר היום על האינטרנט. השינוי המיוחל יהפוך את  YES לחברת תוכן במקום חברת תשתית + תוכן, כאשר חברת בזק תספק את התשתית העיקרית לצפייה בשידורים.

בעתיד, שינוי זה הולם את השינוי הרצוי במודל התשלום על תקשורת. בישראל שורר כיום מודל משונה, לפיו האזרחים נדרשים לשלם על גישה לתשתית אינטרנט, לצד תשלום על שירות מאוד נישתי שנקרא "ספק אינטרנט" וגם על תכני שידורים. מודל זה אינו מקובל בעולם. מכיוון שמשרד התקשורת תומך בתחרות בין קבוצות תקשורת, ולא בהנהגת תחרות חופשית, אין טעם ברור לשימור מודל זה, שמנפח את הוצאות החברות וגם את תשלומי האזרחים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!