דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

החוק ישגיח? / ולס להגנת הסביבה: היא משפיעה על כולנו, אבל למפלגות זה לא שווה מנדטים

למרות המעורבות הגוברת של אזרחי ישראל במאבקים סביבתיים, דפוסי ההצבעה עדיין אינם נקבעים על פי עמדות סביבתיות | הדבר היה ניכר גם בנציגי המפלגות שנשלחו לפאנל 'החיים עצמם' שעסק בנושאי סביבה וקיימות

הפגנה בכיכר רבין נגד מיקום אסדת לוויתן סמוך לחוף, 1 בספטמבר 2018. (צילום: ארז רביב)
הפגנה בכיכר רבין נגד מיקום אסדת לוויתן סמוך לחוף, 1 בספטמבר 2018. (צילום: ארז רביב)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

איכות הסביבה חשובה לכם, ואתם מחפשים למי להצביע? הגעתם למקום הנכון, אבל זה לא בטוח יעזור לכם. תחת הכותרת "החיים עצמם" התקיים אמש (רביעי) באוניברסיטת תל אביב פאנל בחירות בתחום הסביבה שאורגן על ידי התנועה הסביבתית, בהובלת חיים וסביבה והחברה להגנת הטבע. עם תחזיות קודרות על משבר האקלים, התרבות מקרי בצורת, גלי חום ופגעי מזג אוויר, תחבורה ציבורית במצב כושל, צמצום השטחים הפתוחים ופגיעה בערכי טבע כל זאת אל מול עלייה בתוחלת החיים ואיכותם וקצב ילודה מוגבר המובילים לעלייה בביקושים, אין ספק כי נושאי איכות סביבה הם מהנושאים הבוערים העומדים בפני החברה ישראלית בשנים הקרובות.

בשנים האחרונות חלה התעוררות בקרב הציבור הישראלי ומאבקים סביבתיים זכו לתשומת לב וסיקור רב, בניהם עתיד משק האנרגיה והדיון על אסדות הגז אל מול אנרגיות מתחדשות, מיכל האמוניה בחיפה, מאבקים אל מול מפעלים מזהמים ועוד. אך למרות זאת הנושא לא זוכה לתשומת לב ראויה בפוליטיקה הישראלית. בפאנל השתתפו חברי הכנסת שרן השכל (הליכוד), אכרם חסון (כולנו), יעל כהן פארן (העבודה), מוסי רז (מרצ) וכן המועמדים לכנסת חגי רזניק (גשר), מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) וארז צדוק (איחוד מפלגות הימין).

פאנל הבחירות הסביבתי, מטעם התנועה הסביבתית (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
פאנל הבחירות הסביבתי, מטעם התנועה הסביבתית (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

סביבה? לא ריאלי

אל הפאנל הגיעו נציגים מ-7 מפלגות בלבד. מרבית המפלגות גם שלחו נציגים במקומות נמוכים או לא ריאליים ברשימה, ובעניין זה יוצאת הדופן הייתה מיקי חיימוביץ' הממוקמת במקום ה-7 ברשימת כחול לבן. הימין החדש, זהות, ש"ס, יהדות התורה חד"ש-תע"ל ורע"מ-בל"ד לא שלחו כלל נציגים לכנס. מארגני הכנס הדגישו בפני 'דבר ראשון' כי הם פנו לכלל המפלגות והזמינו אותם.

בפאנל, שאותו הנחה העיתונאי אביב לביא, נשאלו חברי הכנסת והמועמדים לכנסת, על עמדתם ועמדות מפלגותיהם, בנושאים סביבתיים שונים העומדים על סדר היום של ארגוני הסביבה ואשר יש להם השפעה מכרעת וגורלית על איכות ורווחת חייהם של האזרחים בישראל ועל שמירת הטבע והסביבה בארץ. מבין הנושאים המרכזיים שהסעירו את רוחם של עשרות הפעילים שמילאו את האולם הם הותמ"ל (הועדה לתכנון מרכזי) ועתיד משק האנרגיה וכן הדיון על השימוש בגז אל מול אנרגיות מתחדשות.

ח"כ יעל כהן פארן (מקום 16 ברשימת העבודה) שהייתה מנציגות הבולטות של התנועה הסביבתית בכנסת ה-20 אמרה: "אין עוד מפלגה, כמו מפלגת העבודה, עם התייחסות סביבתית כזו. הנושא הבוער ביותר כיום הוא אסדת הגז, היא צריכה להיות מורחקת מהחוף. מה שראינו עד עכשיו, זה ניסיון של שר האנרגיה וראש הממשלה, לקבוע עובדות בשטח. אנחנו מבינים שאנחנו בדקה ה –99, אבל אבי גבאי אומר שהוא מחויב לנושא". עם זאת הציגה כהן פארן עמדה מפוקחת על השימוש בגז במקום פחם כשלב ביניים במעבר לאנרגיות מתחדשות.

הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור. 31 בינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)
הנחת יסודות אסדת לווייתן מול חוף דור. 31 בינואר 2019 (צילום: מרק ישראל סלם)

ח"כ שרן השכל: הייתי רוצה ללכת לחקלאות

ח"כ שרן השכל (מקום 28 ברשימת הליכוד) שייצגה את מפלגת השלטון בעשור האחרון אמרה כי "נכון, המצב בתחום איכות הסביבה אינו מושלם. ההישגים הם לא כאלה שהייתי רוצה לראות, הם לא דרמטיים, אבל אי אפשר להגיד שלא הייתה התקדמות בתחומים שונים – אנרגיה מתחדשת, סגירת מיכל האמוניה, הזרמת הבוצות לים, הורדת השימוש בפחם ועוד. הייתי רוצה לראות יותר עשייה בתחום האנרגיות המתחדשות. הלוואי ונצליח להוריד את אחוזי השימוש בפחם לחשמל ל – 0%". עוד הוסיפה שרן שכאמור מדורגת במקום נמוך אך ריאלי ברשימת הליכוד כי "אם הליכוד ייבחר שוב, אשמח אם יינתן לי הכוח לשרת במשרד כלשהו, הייתי רוצה ללכת לחקלאות, או למשרד להגנת הסביבה". בנוסף העדיפה השכל להתמקד בהיותה טבעונית ומיעטה לדבר על משק האנרגיה ואסדת הגז או על המדיניות שהובילו שרי הליכוד שטייניץ ואלקין במשרדי האנרגיה והסביבה בהתאמה עליהם חטפה השכל ביקורת רבה מהקהל ושאר הפאנליסטים.

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: פלאש90)
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: פלאש90)

מיקי חיימוביץ' (מקום 7 ברשימת כחול לבן) אמרה "בתקופה האחרונה, ממפגשים שלי עם הציבור, אני מבינה שאני צריכה להיות שרת התחבורה, הגנת הסביבה, החקלאות ועוד. אני חושבת שמה ששונה מבעבר, הוא שצריך שר שאכפת לו ושהוא מחויב לנושא". חיימוביץ' אף הצהירה על כוונתה להתמנות לשרת הגנת הסביבה אם כחול לבן תקים את הממשלה.

"הנושא הסביבתי הבוער ביותר כיום, הוא לשים ברקס בהמון דברים – הרחבת בז"ן, אסדת הגז, הפגיעה בהרי ירושלים, קונדנסנטים, תחנות כוח בגז שייפתחו כמו פטריות, שדה התעופה בעמק יזרעאל. קודם כל לשים סטופ לכל אלה, צריך לחשוב על הכול מחדש ולשים את האינטרסים של האזרחים, לפני הכול". הוסיפה חיימוביץ', אם כי לא פירטה את אמות המידה והדרכים בהן תבחן את כל אותם נושאים בוערים שהזכירה. "אני האופציה היחידה שתהיה שרה ירוקה בממשלה הבאה" הכריזה חיימוביץ' בסיכום הפאנל.

ח"כ מוסי רז (מקום 7 ברשימת מרצ) הזכיר את דו"ח המבקר על כישלון התחבורה הציבורית שיצא לפני הפאנל ואמר כי "בקדנציה הבאה נרצה לקדם את נושא התחבורה, הנמצאת במשבר בלתי רגיל במדינת ישראל. טיפול בנושא התחבורה, כמו טיפול בדברים רבים אחרים, הוא נושא סביבתי".

נוסעים עולים על אוטובוס אגד בירושלים, ארכיון (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).
נוסעים עולים על אוטובוס אגד בירושלים, ארכיון (צילום: נתי שוחט / פלאש 90).

ח"כ אכרם חסון (מקום 7 ברשימת כולנו) אמר כי "ביקרתי כבר ב-108 מדינות, אני תמיד אומר בכל מקום שישראל היא מעצמת על ב -12 תחומים, אבל בנושא הגנת הסביבה, אנחנו מדינה בינונית ומטה, הציון שלנו הוא 60 לכל היותר." בנוסף הזכיר חסון את תכנית כולנו לפינוי בז"ן ממפרץ חיפה שנחשפת בימים אלה. נציג כולנו חטף ביקורת רבה משאר חברי הפנאל והקהל על מדיניות כחלון במשרד האוצר, תמיכת המפלגה במתווה הגז וקידום הותמ"ל שהסברה כי הינם פוגעים באיכות הסביבה רווחת בקרב ארגוני הסביבה. "אם השר כחלון היה רציני, אז במקום לקושש קולות כמה שבועות לפני הבחירות, הוא לא היה חותם על הרחבת בז"ן כפי שעשה בזמן כהונתו". תקפה כהן פארן את שר האוצר ויו"ר מפלגת כולנו.

נציג 'איחוד מפלגות הימין': "המפלגה תעסוק בנושאי איכות הסביבה"

ארז צדוק (מקום 21 באיחוד מפלגת הימין) הודה במיקומו לא ריאלי והבטיח לקהל כי "אני לא אהיה בכנסת הקרובה, אבל אני מתחייב פה, שהמפלגה תעסוק בנושאי איכות הסביבה בקדנציה הבאה. אנחנו עובדים על המצע בימים אלו". ראוי לתהות אם דבר זה אכן נכון, מדוע לא נמצא מועמד במקום ריאלי יותר להופיע בפאנל.

הפגנה מול משרד ראש הממשלה להרחקת אסדת הגז לוויתן (שומרי הבית)
הפגנה מול משרד ראש הממשלה להרחקת אסדת הגז לוויתן (שומרי הבית)

חגי רזניק (מקום 4 ברשימת גשר) שהיה עד לאחרונה מנכ"ל משרד השיכון העדיף גם הוא להישאר בתחום המומחיות שלו ואמר כי "הארגונים הסביבתיים צריכים לקדם יותר התחדשות עירונית, שהיא העתיד האורבני של ישראל. היא מערבבת אוכלוסיות ושומרת על השטחים הפשוטים. כדי לייצר מסות של התחדשות עירונית, צריכה לקום הקרן להתחדשות עירונית, יש שם 600 מיליון שקל מהכנסות מקרקע, על פי חוק, צריך להקים אותה. במדינת ישראל אין הרבה התחדשות עירונית, כי היום היא מקודמת רק בתב"א מקומית, שלוקח לקדם אותה 10-5 שנים. בדרך נשחקות הזכויות של התושבים ויש אינטרסים שונים. צריך לקדם תכנית מתאר ארצית להתחדשות עירונית ולמפות את הצרכים, כי עד עכשיו, הכול היה פלסטרים. בשנה – שנה וחצי, יהיה אפשר לעשות התחדשות עירונית רצינית". עוד הוסיף רזניק בתשובה לשאלה על קידום שלושה יישובים חדשים בנגב בתקופתו במשרד השיכון: "האם צריך להקים במדינת ישראל יישובים חדשים? כלל לא. האם צריך לעבות יישובים קיימים? בהחלט כן". את תמיכתו בהקמתם של שלושת היישובים החדשים בנגב הסביר רזניק בערך החברתי המוסף שלהם כיישובים הכוללים אוכלוסיה משלבת ובעלת צרכים מיוחדים.

כאמור העובדה שמתוך כלל באי הפאנל שמייצגים 7 מפלגות בלבד מתוך כ-14 שהסקרים חוזים שיכולות להיות בכנסת הבאה כאשר מתוכם ככל הנראה נזכה לראות בכנסת הבאה רק כשתיים מתוכם, או שלוש במקרה הטוב, מעידה על החשיבות שמעניקות המפלגות לנושאי הסביבה לשיקול האם הם יכולים למשוך אליהם עוד בוחרים ולהעניק להם עוד מנדטים. תשובה לסתירה כבכיול בין החשיבות של הנושאים בקרב הציבור לבין האדישות היחסית של המפלגות היא בהערכות כי למרות חשיבותם לקהל הבוחרים נושאי סביבה אינם מעבירים אנשים בין הגושים, אלא במקרה הטוב מסוגלים להשפיע על הבחירה בין מפלגות בתוך אותו הגוש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!