דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

המאבק בהפקרות / פנייה: לא לאפשר לחברת אסום לבצע עבודות בנייה בשל בעיות בטיחות חמורות

את הפנייה למשרד העבודה הגישה מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין, הדס תגרי, וזאת על רקע צו בטיחות שקיבלה החברה בשל אי דיווח ואי מינוי מנהל עבודה | מדובר בחברה שבמסגרת עבודותיה נהרג בשנה שעברה פועל בנפילה מהקומה השישית בשדרות

אתר בנייה באשקלון. ארכיון (צילום: Yuriy Chertok / Shutterstock.com)
אתר בנייה באשקלון. ארכיון (צילום: Yuriy Chertok / Shutterstock.com)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין פנתה למשרד העבודה בדרישה שלא לאשר לחברת הבניין אסום לבצע בניה באתר באשקלון בו קיבלה השבוע צו בטיחות בשל אי דיווח ואי מינוי מנהל עבודה – על רקע הרקורד הבטיחותי השלילי של החברה. בפברואר בשנה שעברה נהרג העובד צ'ו שינוי בנפילה מהקומה השישית באתר החברה בשדרות.

האתר בו מבקשת תגרי למנוע את אישור העבודות, הינו אתר לבניית בית הספר היסודי 'אגמים' באשקלון. מפקחי המינהל ביקרו באתר בתחילת השבוע, והוציאו נגדו כאמור צו בטיחות, אשר פורסם באתר האינטרנט של המינהל בעקבות מדיניותו החדשה לפרסום מיידי של הצווים. יודגש כי המינהל מבהיר שעל הצווים המפורסמים בו ניתן להגיש עררים בתוך עד 45 ימים מיום מסירתם לקבלן וכי במידה ואחד הצווים מבוטל מחמת טעות בהוצאתו, יעודכן המידע באתר בהתאם.

אתר התאונה ברחוב משה רבנו בשדרות, 1 בפברואר 2018 (צילום: דוברות איחוד הצלה)
אתר התאונה ברחוב משה רבנו בשדרות, 1 בפברואר 2018 (צילום: דוברות איחוד הצלה)

"המקרה הנוכחי של אתר ביה"ס אגמים באשקלון הוא מקרה מובהק ביותר המצדיק השהיית אישור ביצוע פעולות בנייה במקום" כתבה תגרי במכתבה. "זאת, שכן חברת 'אסום' – שבאתר 'אסום נאות השקמה' בשדרות שבביצועה נהרג בפברואר אשתקד צ'ו שינוי שנפל מהקומה השישית – צברה וממשיכה כל העת לצבור לחובתה רקורד בטיחותי חמור ביותר, כאשר באופן שיטתי וקבוע היא נמנעת מדיווח על אתרים בביצוע, ממינוי מנהלי עבודה, מחובת נוכחות מנהל עבודה במקום, ועבירות בטיחות חמורות נוספות בהן אי תקינות פיגומים ואי גידור משטחים. כאשר לא דווח למנהל הבטיחות אודות ביצוע פעולת בנייה".

תגרי צרפה למכתבה פירוט של שמונה צווי בטיחות שהוצאו כנגד החברה מאז מותו של שינוי, מהם שלושה באתרי בניה של מוסדות ציבור וחינוך – בית הספר נופי הבשור במועצה איזורית אשכול, קריית חינוך חסידי גור בערד ואתר להקמת מקווה בשכונת רמות בבאר שבע. בין העבירות בגינן הוצאו צווי הבטיחות: היעדר מנהל עבודה, פיגומים לא תקינים, היעדר גידור במשטחי עבודה בגובה, ואי בדיקה של מתקן חשמל.

צווי הבטיחות שהוטלו כנגד חברת אסום בשנה החולפת, צילום מסך מאתר מינהל הבטיחות והבריאות במשרד העבודה.

באפריל בשנה שעברה דיווח 'דבר ראשון' כי ארגון המנופאים הארצי תעד באתרי אסום בשדרות הפעלת מנוף באמצעות עובד סיני בלא רישיון (רישיון מנוף בישראל רשאי לקבל רק אזרח).

"נוכח התנהלותה הבטיחותית המופקרת של החברה, ובפרט ריבוי עבירות של אי דיווח על אתרים, אי דיווח על מינוי מנהל עבודה ואי נוכחות מנהל עבודה באתר, לרבות ביצוע עבירות חמורות אלה באתר דנן, אנו סבורים כי אין מקום לאישור התחלת ביצוע עבודות הבנייה על ידי חברת אסום באתר ביה"ס אגמים באשקלון, ומכל מקום, כי קודם לאישור כלשהו מתבקשות ביצוע עריכת פעולות פיקוח בחברה ובכלל אתריה וכן קיום בירור מעמיק עם מנכ"ל החברה אודות התנהלותה העבריינית והאמצעים שנדרשים על מנת להבטיח כי לא תישנה בעתיד וכי תובטח בטיחות העובדים באתריה ונבקש להבטיח כי דבר זה ייעשה" כתבה תגרי וציינה כי העתק מפנייתה הופנה גם לרשם הקבלנים במשרד השיכון והבינוי במטרה שיפעל כנגד החברה במסגרת סמכויותיו.

ועד המנופאים הארצי תעד עובדי ביניין סינים המפעילים מנופים בניגוד לחוק בשני אתרי בניה של חברת 'אסום' בשדרות ביום רביעי בבוקר (באדיבות ועד המנופאים)
ועד המנופאים הארצי תעד עובדי ביניין סינים המפעילים מנופים בניגוד לחוק בשני אתרי בניה של חברת 'אסום' בשדרות ביום רביעי בבוקר (באדיבות ועד המנופאים)

עוד קראה תגרי לערוך בירור בנוגע לאחריות עיריית אשקלון לאי-הדיווח על האתר שהוא בבעלותה ובאחריותה. באוגוסט 2017 נהרג העובד עמאר אבו עראר ז"ל (34 במותו) לאחר שהתחשמל בעת ביצוע עבודות חשמל בבית הספר נאות אשקלון. בפברואר 2018 נפצע עובד באורח בינוני בנפילה מגובה שישה מטרים באתר בניה בבית הספר ברנע בעיר.

"באתר  יש דיווח ומינוי מנהל, אין שום בעיות בטיחות באתר עצמו" מסר ל'דבר ראשון' איציק אסולין, מנהל אתרים בחברת אסום והדגיש כי החברה מקפיד על הוראות הבטיחות ונערכת להגשת ערר על צו הבטיחות.

"אין שום צווים חוזרים ונשנים על האתר הזה או על אחרים"  הוסיף. "יש הערות קטנות שבוחרים להעצים אותם. זה לא שמשרד העבודה הגיע כי עובד חלילה עיקם אפילו את הרגל. לפעמים חסר נייר הדרכה כי הלך לאיבוד, והעובד כמובן עבר הדרכה. מכוח ההיסטריה המשרד מוציא צו שיהיה כותרת יפה – אבל תבדוק לא קרה כלום באתר. המשרד יכול היום להוציא צו אפילו רק כי נייר של אחד העובדים לא נמצא באתר. בטיחות ושלמות העובדים חשובים לנו יותר מלכל אחד אחר".

במשרד העבודה והרווחה, במשרד השיכון ובעיריית אשקלון טרם הגיבו לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!