דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

כדורגל נשים עולמי / עוד ניצחון לשחקניות: גם בארגנטינה תוקם ליגת כדורגל נשים מקצוענית

אחת ממובילות המאבק בארגנטינה, מקארנה סאנצ'ז, תבעה את קבוצתה על כך שפוטרה באמצע העונה ללא פיצוים, ומאבקה קידם את המודעות לאפליה ממנה סובלות השחקניות | מאבקים דומים מתנהלים בעולם בכלל ובדרום אמריקה בפרט

שחקניות נבחרת ארגנטינה חוגגות בניצחון על נבחרת פנמה במוקדמות גביע העולם. 8 בנובמבר 2018 (AP Photo/Natacha Pisarenko)
שחקניות נבחרת ארגנטינה חוגגות בניצחון על נבחרת פנמה במוקדמות גביע העולם. 8 בנובמבר 2018 (AP Photo/Natacha Pisarenko)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ביום שבת הודיעה התאחדות הכדורגל הארגנטינאית על הפיכתה של ליגת הנשים בארגנטינה למקצוענית. במשך שנים ארוכות לחמו שחקניות הכדורגל של ארגנטינה כנגד חוסר השוויון המגדרי שמאפשרת התאחדות הכדורגל הארגנטינאית. לאחר שהצליחה נבחרת הנשים להעפיל באופן מפתיע למונדיאל הקרוב בצרפת החלה מחאה נרחבת בדרישה להקים ליגת נשים מקצוענית. ההחלטה של התאחדות הכדורגל כמובן קשורה למאבק הציבורי של נבחרת הנשים ולמאבק המשפטי של השחקנית מקארנה סאנצ'ז שתבעה את ההתאחדות המקומית על אפליה מגדרית.

לפני שבוע קלאדיו טפיאה יו"ר התאחדות הכדורגל הארגנטינאית התחייב כי תוקם ליגת נשים מקצוענית בעתיד הקרוב. הדברים נאמרו בעת שביקר את נבחרת הנשים שמתאמנת לקראת המונדיאל. טפיאה אמר לתקשורת המקומית כי "אנחנו נלווה מבחינה כלכלית את 16 המועדונים הקיימים בליגה, כך שהמקצועיות והפיתוח של הכדורגל הנשי יהיו ארוכי טווח".

רק שבוע עבר וכעת קלאדיו טפיאה הודיע באופן חגיגי על הקמת הליגה המקצוענית בארגנטינה. טפיאה הודיע שכל אחד מ-16 הקבוצות בליגה הבכירה של ארגנטינה חייבות להחתים לפחות 8 שחקניות על חוזה מקצועני עם תנאים בסיסיים אשר שווים לחוזים בליגת הגברים. בנוסף התאחדות התחייבה לעזור במציאת ספונסרים לליגה, עזרה במציאת מתקנים איכותיים ובהעברה של 120 אלף פסוס (3,000 דולר) לכל קבוצה בליגה על בסיס חודשי כדי לעזור לממן את החוזים החדשים. במקביל לפי הדיווחים התאחדות הכדורגל מנהלת מו"מ עם שלוש רשתות טלוויזיה על מכירת זכויות השידור העתידיות של הליגה.

טפיאה אמר במסיבת עיתונאים חגיגית כי "אנחנו נהיה אחת ההתאחדויות הראשונות בעולם עם שחקניות מקצועניות. לארגון הזה יש רק התחייבות אחת, להפוך את הכדורגל לטוב יותר. אנחנו נמשיך לעבוד כדי להפוך את כדורגל הנשים לטוב יותר בכל התחומים ואנחנו גם נפתח את גביע המדינה בדומה לקבוצות הגברים".

החלוצה של קבוצת באנפילד, מריאנה פראמבטי, שמשמשת כנציגת השחקניות, כי "זהו יום היסטורי, משום שהוא מכיר בכל העבודה הקשה שעשינו במשך שנים ארוכות. עבודה קשה עם הרבה הקרבה. זה ישנה את העתיד של השחקניות הצעירות, שיוכלו לקחת ברצינות יותר את העתיד שלהן בכדורגל. לגדול ולהתפתח מגיל צעיר עם תמונת עתיד חיובית".

כל זה כמובן לא היה קורה ללא החלטה של שחקניות נבחרת ארגנטינה להקים זעקה תקשורתית כנגד ההתאחדות המקומית והיחס המשפיל לו זוכות השחקניות שמייצגות את הנבחרת הלאומית. בחודש ספטמבר 2017 שחקניות הנבחרת יצאו לשביתה, כמחאה על התנאים אותם קיבלו במדי הנבחרת. הן לא קיבלו את התשלום הזעום שהובטח להן על האימונים, הן התאמנו בלי חדרי הלבשה נורמליים והאימונים התקיימו על מגרשי אפר שניתן להיפצע בהם. אבל מה ששבר אותן סופית הייתה הבחירה של התאחדות לחסוך על הזמנת חדרי שינה במלון לפני משחק הידידות מול נבחרת אורוגוואי והחלטה שהשחקניות ישנו כהכנה למשחק באוטובוס הנבחרת.

המחאה בזמן הקופה אמריקה

לקראת טורניר הקופה אמריקה שנערך בחודש אפריל 2018 בצ'ילה, ההתאחדות הצליחה לכנס מחדש את הנבחרת, אבל עשתה זאת רק שלושה שבועות לפני הטורניר החשוב. השחקניות שברו את השביתה לאחר שהבינו שאין להן סיכוי לנצח בפוליטיקה המקומית מול האטימות המוחלטת של מקבלי ההחלטות בהתאחדות. בעקבות ההצלחה של הנבחרת להעפיל למונדיאל לאחר 12 שנות היעדרות, המשיכו שחקניות הנבחרת במחאה כנגד התנאים שהן נאלצות לשחק בהן בשל התנהלות ההתאחדות.

שחקניות הנבחרת זכו לתמיכה אדירה מהציבור הרחב ובעקבות גילוי התמיכה המשמעותי שחקנית הכדורגל הארגנטינאית מקארנה סאנצ'ז החליטה להוביל שינוי דרמטי ביחס במדינתה כלפי כדורגל הנשים. סאנצ'ז, שחקנית קבוצת UAI Urquiza מליגת הנשים הבכירה בארגנטינה, החליטה להפוך את הכדורגל בארגנטינה למקצועני על-ידי תביעה משפטית כנגד המועדון שלה וכנגד התאחדות הכדורגל הארגנטינאית.

בשבע העונות האחרונות שיחקה סאנצ'ז בת ה-27 באלופת ארגנטינה, קבוצת UAI Urquiza, מעיר הבירה בואנוס איירס. בתחילת חודש ינואר הודיעו לסאנצ'ז מהמועדון שהם משחררים אותה באמצע העונה ללא שום פיצויים. השחקנית דרשה מהקבוצה להכיר ביחסי עובד-מעביד בינה לבין המועדון ובמקביל תבעה את ההתאחדות המקומית שאינה פועלת לפי חוקי פיפ"א ומייצרת אפליה מגדרית בכדורגל המקומי.

כדורגל הנשים בארגנטינה עד כה היה נחשב לחובבני. השחקניות לא בהכרח חתומות על חוזים, חלק גדול מהתשלומים לשחקניות מתנהלים בניגוד לחוק, בכסף אפור מתחת לשולחן או בארגון עבודה נוספת דרכה השחקנית מרוויחה את משכורתה. לפי סאנצ'ז, מועדוני הכדורגל בארגנטינה מנסים להשאיר אותו במצב הזה כדי שלא יצטרכו להגדיל את ההוצאות שלהם על השחקניות וקבוצות הנשים.

סאנצ'ז החליטה לנצל את מצבה האישי ולדרוש שינוי רחב בכדורגל הארגנטינאי, הכרה בכדורגל הנשים כספורט מקצועני ודרישה להחתמה של השחקניות על חוזים רשמיים שחלים עליהם חוקי העבודה במדינה. בהודעה רשמית שפרסמה בעמוד הטוויטר שלה, ניסתה להסביר את החלטתה. "אני יודעת שזה יעזור להרבה בנות. אני מקווה שזאת נקודת מפנה, כי זה יקבע תקדים. המטרה שלי היא להפוך את כדורגל הנשים למקצועני".

שחקניות נבחרת הנשים של ארגנטינה ארכיון (AP Photo/Dolores Ochoa)
שחקניות נבחרת הנשים של ארגנטינה ארכיון (AP Photo/Dolores Ochoa)

סאנצ'ז ממשיכה ומתארת את המציאות הקשה של שחקניות הכדורגל בליגה הבכירה שחלקן אפילו נתקלות בדרישה מהקבוצות לשלם את כל ההוצאות מכיסן הפרטי. יש נשים שנאלצות לשלם כדי לשחק. הן שמות כסף מכיסן, כדי שניתן יהיה להזמין אמבולנס, הן משלמות על הנסיעות באוטובוס למשחקים והן משלמות אפילו למועדונים דמי השתתפות, כאילו הקבוצות היו חוג בבית ספר אליו נרשמים. אם היינו רשומות בהתאחדות הכדורגל כעובדות היחס אלינו היה משתנה. זה לא תחביב, אנחנו לא רוצות להיות חובבניות".

זהו ניצחון גדול לשחקניות הכדורגל בארגנטינה. נקודת מפנה ביחס של התאחדות הכדורגל לשחקניות הנשים שרוצות לקבל את התנאים הטובים ביותר להצליח. אך כמובן שזהו רק תחילתו של המאבק לשוויון זכויות מלא שימשיך להתקיים בכדורגל הארגנטינאי ובמקביל מדינות רבות ברחבי העולם בשנים הקרובות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!