דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
להט"ב

הכדור ורוד / לא נבדלים: קבוצת הכדורגל הלהט"בית 'ריינבול' מבקיעה סטיגמות

הקבוצה הישראלית תחגוג בקרוב טורניר בינלאומי בת"א | "אנו רוצים להוציא את המילים קוקסינל והומו מיציעי האוהדים, ששחקן שירצה לצאת מהארון, שירגיש כמה שיותר בנוח לעשות את זה" אומר מייסד הקבוצה

משחק ידידות מיוחד בשיתוף עם ארגון ‘בועטים את האלימות והגזענות מהמגרשים’ כחלק מחודש מיוחד שמקיימת אופ”א להעלאת המודעות נגד הומופוביה  (גלעד קוולרצ'יק)
משחק ידידות מיוחד בשיתוף עם ארגון ‘בועטים את האלימות והגזענות מהמגרשים’ כחלק מחודש מיוחד שמקיימת אופ”א להעלאת המודעות נגד הומופוביה (גלעד קוולרצ'יק)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

רון כהן אחד ממקימי קבוצת הכדורגל 'ריינבול' מנסה לשנות את השיח החברתי סביב הומופוביה בכדורגל הישראלי. 'ריינבול', הקבוצה הגאה היחידה שפועלת בישראל, משלבת בין קהילה חברתית להנאה מכדורגל. הקבוצה שמה לעצמה יעד לשנות את השיח הישראלי במגרשי הכדורגל ושחקניה מקווים ליצור את הקרקע שתאפשר לשחקני כדורגל לצאת מהארון, "אנו רוצים להוציא את המילים קוקסינל והומו מיציעי האוהדים, ששחקן שירצה לצאת מהארון, שירגיש כמה שיותר בנוח לעשות את זה."

ביוני 2012 הקימו רון כהן ובן שמש את קבוצת 'ריינבול' תל אביב, בדומה לקבוצת סטונוול שפועלת באנגליה מאז 1991, קבוצת ריינבול מנסה ביחד עם ארגון ‘בועטים את האלימות והגזענות מהמגרשים’ לשנות את השיח ההומופובי בכדורגל הישראלי.

רון כהן, ממקימי קבוצת הכדורגל הגאה 'ריינבול' (לימור שקד)
רון כהן, ממקימי קבוצת הכדורגל הגאה 'ריינבול' (לימור שקד)

באנגליה קיימות מספר קבוצות להט"ב בליגות הנמוכות ובמקביל קיימת ליגה חובבנית, רק לקבוצות הקהילה הגאה. מי שמוביל מעל כולם את שינוי השיח הציבורי הוא ארגון 'סטונוול' הלונדוני. הארגון מקיים, לצד פעילות ציבורית ופוליטית, גם פעילות על מגרש הכדורגל, בניסיון להפוך את המשחק לפתוח לכולם, ולאפשר לאוהדים, שופטים, מאמנים ושחקנים לא לפחד להיות בעלי העדפה מינית או זהות מגדרית שונה מ"המקובל" בחברה ולהיות חלק אינטגרלי מהמשחק. הפעילות שנמשכת כבר 28 שנים, התחילה בהקמת קבוצת הכדורגל הראשונה בעולם שפתוחה לחברי הקהילה הגאה.

מהפאב אל המגרש

הקבוצה היחודית הוקמה ב-1991 בליגות הנמוכות של אנגליה בשם המחייב Stonewall FC ומשחקת בפרבר הלונדוני בארנס. אירועי סטונוול, שעל שמם נקראת הקבוצה, הם אחד הסמלים החשובים של הקהילה הגאה בעולם המערבי, בהם ביוני 1969 התקוממו הומואים, לסביות, מלכות דראג וטרנסיות כנגד אלימות ברוטלית של המשטרה, שהתמקדה בפאב 'סטונוול' בניו-יורק. מאז, חוגגים את אירועי ומצעדי הגאווה ברחבי העולם בחודשי יוני-יולי.

הקבוצה הוקמה ע"י אסלי פיטר, בן למהגרים מג'יימיקה, שהבין כבר בגיל 10 שהוא נמשך לגברים, ובגיל מבוגר יותר יצא מהארון כהומו. בילדותו אסלי אהב מאוד לשחק כדורגל, ושיחק בקבוצת הנוער של סאוטן יונייטד הלונדונית, שכיום משחקת בליגה החמישית באנגליה.

אסלי הצטיין בקבוצת הנוער של סאוטן והוזמן למבחנים של קבוצת ווימבילדון, באותן השנים חברה קבועה בליגה הבכירה באנגליה. לאחר שלא עבר את המבחנים עבר לשחק בקבוצות מהליגות הנמוכות עד שבגיל 30 כאשר שיחק במדי Clapham Old Boys גילה חברו לקבוצה שפיטר הוא הומוסקסואל מוצהר ודרש להרחיקו מהקבוצה, זאת לאחר שספג עלבונות קשים ולבסוף נזרק מהקבוצה. לאחר שעזב את המועדון הבין שאם הוא רוצה שהיחס לכדורגלנים הומוסקסואלים ישתנה, עליו להקים קבוצה שמקבלת אותם באופן מוצהר ונותנת להם מקום אמיתי.

השראה

כהן בן ה-33 עובד כמנהל דיגיטל של אתר הלבשה תחתונה, במקביל להיותו מאמן כדורגל של ילדים ונערות במחלקת הנוער של מכבי שוהם. בראיון ל'דבר ראשון' הוא מספר על ההשראה שקיבל לפני שבע שנים באנגליה. "גרתי בלונדון למשך שנה, בשנה הזאת שיחקתי בליגת חובבים גאה. מצאתי קבוצה והצטרפתי אליהם, וזאת הייתה אהבה מהמבט הראשון, הייתי חלק מהקבוצה במשך שנה בטיולים ומשחקים גם בלונדון וגם מחוץ ללונדון. התלהבתי מהרעיון שיש בזה משהו חברתי, יש אמירה, יש הווי מיוחד."

בעקבות ההשראה שקיבל באנגליה, החליט כהן להקים קבוצת כדורגל לקהילה הגאה גם בישראל, "כשחזרתי לארץ הבנתי שאני רוצה לעשות משהו מיוחד כזה גם בארץ, דיברתי עם חבר שלי בן שמש והתחלנו לפרסם את הקבוצה. הדבר הכי חשוב מבחינתינו היה שהקבוצה תתאים לכולם, גם מבחינת הרמה וגם מבחינת הבן אדם, שכל אחד ירגיש חלק ובנוח – לא משנה מאיפה הוא מגיע. התחלנו לפרסם, ובמשחק הראשון באו ארבע חבר'ה. לא וויתרנו, שבוע אחרי זה באו 12 שחקנים. לאט לאט גדלנו."

דני עמוס שוער מכבי נתניה. מחזק את קבוצת ריינבול במהלך המשחק (גלעד קוולרצ'יק)
דני עמוס שוער מכבי נתניה. מחזק את קבוצת ריינבול במהלך המשחק (גלעד קוולרצ'יק)

ב'ריינבול' קיימות נורמות ששומרות על אווירה טובה וחיובית, שמאפשרת לכל מי שבוחר להצטרף לקבוצה להרגיש בנוח. "היה חשוב לנו מעבר לקבוצה הגאה לשמור על אווירה טובה, שלא יגידו אמירות פוגעניות או יעירו לשחקנים על רמה או על כל דבר אחר. היה לנו חשוב להדגיש שהקבוצה באמת פתוחה לכולם, לא משנה מה הנטייה המינית או הדת, ואני באמת שמח שהיום משחקים בקבוצה באווירה טובה, יהודים, מוסלמים ונוצרים – מכל הדתות. זאת הזדמנות להיות במקום שבו אתה מרגיש מי שאתה ומה שאתה, כל אחד מביא את מי שהוא ומתקבל בברכה. חשוב לנו לשבור סטיגמות על כדורגל וספורט בכלל – ולהוכיח שספורט שייך לכולם."

היחיד שלא בארון

בדומה לקבוצת סטונוול האנגלית, ריינבול מנסה לקדם מסר ייחודי, בינתיים, בכדורגל הישראלי. לאחרונה הקבוצה קיימה בהרצליה משחק ידידות מיוחד בשיתוף עם ארגון ‘בועטים את האלימות והגזענות מהמגרשים’, כחלק מחודש מיוחד שמקיימת אופ”א להעלאת המודעות נגד הומופוביה. את 'ריינבול' חיזקו שחקנים מהנבחרת החברתית של ישראל: דני עמוס, פיני בלילי ואושרת עיני במשחק ראווה מול שחקני נבחרת הרצליה.

שחקן הכדורגל קולין מרטין, 2013
שחקן הכדורגל קולין מרטין, 2013

למרות המודעות והפעילות ההולכת וגוברת ברחבי העולם נגד הומופוביה, כרגע יש רק שחקן פעיל אחד בכדורגל המקצועני שיצא מהארון. קולין מרטין שחקנה של מניסוטה יונייטד מה-MLS. חוץ ממנו, אין עדיין בארץ ובעולם שחקן כדורגל שמוכן לעשות את הצעד הכנראה אמיץ הזה. "שחקנים שיוצאים מהארון הם או בשולי הקריירה או שהם כבר פרשו, לפי דעתי יש מבחינה סטטיסטית בטוח יש כמה שעדיין בארון. למה זה קורה? צריך החלוץ הראשון שיעשה את זה, אני מאמין שעכשיו בעידן שלנו הוא יתקבל בתגובות חיוביות. אולי בקבוצה היריבה ינסו להקניט אותו. במדינה ובקבוצה שלו הוא יקבל את החיזוקים, אני מאוד מקווה שזה יקרה ושהשד לא יהיה נורא מדי."

בין ה-27 למרץ עד ה-30 במרץ תארח קבוצת 'ריינבול' טורניר כדורגל בינלאומי של קבוצות חובבניות של הקהילה הגאה, ממגוון ארצות בעולם. הטורניר הוא חלק מטורניר ספורט עולמי גדול, במגוון רחב של ענפי ספורט, ויתקיים ברחבי ת"א. ריינבול כבר הספיקו להשתתף בעבר בשני טורנירים דומים ב-2013 באנטרוופ בלגיה וב-2014 בדנמרק, ממנה גם חזרו עם מדלית הארד.

"בטורניר אנו נלחמים בלהט"בופוביה, כדי להוציא את זה מהמגרשים, זה באמת עצוב שעדיין הומו נחשב לקללה", מסכם כהן. "אני רואה את זה במגרשים שאני מאמן, שילדים עדיין משתמשים בזה כקללה. מעבר מעבר לזה שאנו באים לעשות כיף, חשוב לנו שתצא אמירה ברורה נגד ההומופוביה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!