דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון המנופאים

בלעדי / ארגון המנופאים: פועלים סינים מפעילים מנופים, בניגוד לחוק וללא אכיפה

במכתב ליו"ר אגף אכיפת זרים ברשות האוכלוסין, כתב יו"ר הארגון דן ורשבסקי כי התופעה מסכנת את שאר העובדים במקום ואת העוברים והשבים, כמו גם את פרנסתם של המנופאים הישראלים

עגורנים (צילום: אוליביה פיטוסי  פלאש 90)
עגורנים (צילום: אוליביה פיטוסי פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בארגון המנופאים מוחים על כי רשות האוכלוסין אינה עושה די לטענתם על מנת לטפל בתופעה של עובדים סינים המפעילים מנופים בניגוד לחוק. אתמול (שלישי) פנה דן ורשבסקי, יו"ר ארגון המנופאים הארצי, במכתב ליוסי אדלשטיין, יו"ר אגף אכיפת זרים ברשות, בבקשה לפגישה דחופה, "בכדי להציג את הנושא לעומק ולחשוב יחד על פתרונות". בתוך כך דיווח הארגון אמש על אירוע נוסף בו הפעיל עובד זר מנוף בבית שמש.

"בשנתיים האחרונות הבאתי בפניך תלונות רבות על פועלים זרים, לרוב סינים, העובדים בניגוד להיתרי העבודה ובניגוד מוחלט להחלטת הממשלה מס' 3516 הקובעת כי פועלים זרים יעבדו אך ורק בעבודות רטובות", כתב לאדלשטיין. "למרות פניות רבות אליכם, עדיין לא נעשו מצדכם צעדים משמעותיים בנושא האכיפה באתרי הבניה לגבי פועלים זרים. לחוסר הפעולה מצדכם יש השלכות מיידיות על העובדים הישראלים. איננו יכולים לתת יד להמשך המצב הזה, ברצוני להזכירכם כי החלטות הממשלה בנוגע לפועלים זרים מתבצעות במחשבה כי אלו לא יפגעו בעובדים הישראלים".

עובדי בניין סינים. צילום ארכיון (באדיבות ועד המנופאים)
עובדי בניין סינים. צילום ארכיון (באדיבות ועד המנופאים)

חשוב לציין כי בישראל יכול רק אזרח ישראלי לקבל תעודת הסמכה להפעלת עגורן צריח, ועל כן עובדים זרים המבצעים עבודה זו – מבצעים אותה בלא הכשרה מתאימה ומסכנים הן את עצמם ובייחוד את העובדים באתר תחתיהם ואת העוברים והשבים בסביבת האתרים. באפריל 2018 דיווחנו על אירוע בו נתפסו עובדים סינים מפעילים מנופים באתרי חברת 'אסום' בשדרות. במכתבו הצביע ורשבסקי על עוד שורת אירועים דומים, בין היתר בנתניה, רחובות וקריית ביאליק.

בארגון המנופאים התריעו כי גם המציאות בה משמשים עובדים זרים כ'אתתים' המכוונים את פעילות המנוף, בניגוד להחלטות הממשלה ובלא שיש להם שפה משותפת עם המפעיל הישראלי, היא מסוכנת. "מציאות זו המזכירה את סיפור מגדל בבל, היא מתכון לאסון הבא ולטרגדיה שמחכה לנו מעבר לפינה", כתבו והוסיפו כי "במקרים מסוימים הרהיבו עוז ופיטרו מנופאים מכיוון שאינם דוברי אנגלים ואינם יכולים לתקשר עם האתת הסיני. זאת כבר פגיעה במנופאים ובמקצוע המנופאות, מתוך תמיכה במצב עניינים לא תקין".

אנחנו לא עוצרים..ממשיכים במאבק באלו העוברים על החוק ופוגעים במנופאים. בתאריך 18.03.19 בשעה 15.45 חצי שעה לאחר שנשלח…

Posted by ‎וועד ארצי מפעילי עגורן צריח‎ on Monday, March 18, 2019

בתוך חצי שעה בלבד מרגע שליחת המכתב לאדלשטיין, איתרו בארגון המנופאים אירוע נוסף של הפעלת מנוף על-ידי עובד סיני באתר של חברת האחים אום ברחוב ריש לקיש בבית שמש. "הזמנו את המשטרה ועירבנו את רשויות האכיפה", כתבו בדף הפייסבוק של הארגון. "הפועל הסיני ניסה לברוח אך נתפס על-ידי השוטר. מכיוון שהפועל לא ידע עברית, ולא היה מנהל עבודה באתר, השוטר שחרר את הפועל והבטיח לחזור מחר לטפל בנושא אל מול מנהל העבודה. כל הפרטים הועברו לכל הגורמים הנוגעים בדבר. אנחנו לא נעצור ולא נוותר. נמשיך במאבק לשמירה על חיי הפועלים ועל פרנסת העובדים הישראלים עם דגש חזק על המנופאים".

ממשטרת ישראל נמסר כי "עם קבלת הדיווח במשטרה, הגיע שוטר למקום וחבר למדווח שטען כי ישנו עובד זר שמפעיל את העגורן ללא הסמכה. השוטר ניגש לעגורן, מצא אותו ריק והחל לתחקר את כל העובדים שהיו במקום כשנשוא הפניה לא אותר. משטרת ישראל תמשיך לחקור תאונות עבודה באופן מקצועי ויסודי, במטרה להגיע לחקר האמת".

תגובות רשות האוכלוסין וההגירה ו"האחים אום" טרם נמסרו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!