דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2019

בחירות 2019 / נתניהו קיצר ביקורו בארה"ב: "נגיב בעוצמה"; גנץ: "מציאות חסרת תקדים"

הירי לשרון גורר קולות נפץ גם במערכת הפוליטית, רגע לפני הבחירות | גבאי: "אנחנו לא אנשי סיסמאות, לא נבטיח הפלת חמאס" | יעלון: "נתניהו נכנע לטרור" | הימין החדש: "ההרתעה קרסה, נתניהו נכשל מול חמאס" | סמוטריץ': "שנתניהו יישאר בארה"ב, אא"כ הוא מחליט לכסח ללא מעצורים"

חברי מפלגת העבודה גבאי, רוסו ובר לב באזור הפגיעה במושב משמרת (ללא קרדיט)
חברי מפלגת העבודה גבאי, רוסו ובר לב באזור הפגיעה במושב משמרת (ללא קרדיט)
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

הרקטה שנפלה על בית במושב משמרת שבשרון מחוללת רעשי נפץ גם במערכת הפוליטית. כל המפלגות והמועמדים מוציאים תגובות לאירוע, רובן מתלהמות וקוראות למכת נגד ש"תחזיר את ההרתעה". ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יקצר את ביקורו בארה"ב וישוב לישראל מיד לאחר פגישתו עם הנשיא דונלד טראמפ. משמעות קיצור הביקור היא שנתניהו ויתר על הנאום המסורתי בוועידת אייפא"ק, שתוכנן למחר.

בסרטון וידאו שהפיץ אמר נתניהו: "לפני דקות אחדות סיימתי שיחת עדכון והתייעצות עם הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש המל"ל. הייתה כאן התקפה נפשעת על מדינת ישראל ואנחנו נגיב בעוצמה. לאור האירועים הביטחוניים החלטתי לקצר את הביקור בארה"ב. בעוד שעות אחדות אפגש עם הנשיא טראמפ ומיד לאחר מכן אשוב לארץ כדי לנהל את הפעולות שלנו מקרוב".

ראש מפלגת העבודה אבי גבאי, והביטחוניסטים שבצמרת הרשימה, טל רוסו ועמר ברלב, הגיעו הבוקר למשמרת, במה שלא ברור אם יתקבל כמחווה של עמידה יחד עם הנפגעים או כניצול פוליטי ציני של האירוע. גם תגובת הטוען לראשות הממשלה, יו"ר כחול-לבן בני גנץ, החלה באמירה פוליטית: "נתניהו איבד את הביטחון, ואזרחי ישראל חווים שוב אזעקה ופגיעה ישירה בבית הפעם בשרון". רק בסיום ההודעה מסר גנץ איחולי החלמה לפצועים.

שאר הודעת גנץ: "המציאות שבה חמאס הופך את ישראל לבת ערובה היא חסרת תקדים ובלתי נתפסת. מדובר בפשיטת רגל ביטחונית, ונתניהו חייב לארוז מיד ולשוב לישראל כדי לטפל בהסלמה החמורה. מי שאינו מגיב בתוקפנות וכח ומשלם פרוטקשן לחמאס, מתייחס בביטול להתקפות על תושבי הדרום, ומזלזל בהתקפה על תל אביב, מקבל כעת טילים על השרון. האם גם עכשיו תנוח דעתו עם הודעת חמאס על טעות, או שיואיל סוף סוף להתרכז בביטחון אזרחי המדינה ולא בעיסוק בענייניו המשפטיים?".

בביקור במקום נפילת הרקטה אמר יו"ר העבודה גבאי: "אנחנו לא אנשי סיסמאות. אנחנו לא ב-2009. לא נעמוד פה ונאמר, כמו נתניהו: 'אנחנו נמוטט את שלטון החמאס'. אפשר למנוע את הפיגועים ולהחזיר את הביטחון לתושבי הדרום ולתושבי ישראל בכלל. התכנית שלנו היא ברורה: לנרמל את את עזה ולפגוע חזק כשצריך לפגוע חזק. מה שאנחנו רואים היום זה שלא מנרמלים את עזה ולא פוגעים חזק".

בהודעה מוקדמת יותר מסר גבאי כי נתניהו אחראי למצב הביטחון הירוד, איבד את ההרתעה וחיזק את חמאס. "נתניהו הוא ראש ממשלה של דיבורים ולא של מעשים", הוסיף, "שהחזיר את הביטחון בעוטף עזה וכעת ביישובי מרכז הארץ לתחילת שנות החמישים. הנאומים היפים ומזוודות הכסף שנתניהו מעביר לחמאס לא מספקים ביטחון. נתניהו יכול להישאר בארצות הברית ולעסוק בהסברה. שישאיר את העשייה והביטחון לאלו שיש להם תכניות מעשיות".

חבר "כחול לבן" ושר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון אמר גם הוא כי "נתניהו איבד את הביטחון, הפך את אזרחי ישראל לבני ערובה של חמאס ונכנע לטרור".

הפגיעה במושב משמרת (קרדיט: דוברות המשטרה)
הפגיעה במושב משמרת (קרדיט: דוברות המשטרה)

מאיחוד מפלגות הימין נמסר: "תושבי השרון וגוש דן קיבלו בשבועיים האחרונים טעימה קטנה ליום שאחרי מימוש תכנית המאה של טראמפ והבאת קו הגבול מרחק יריקה מביתם. הגיע הזמן להפסיק עם התירוצים ותשלומי הפרוטקשן. לא מדובר בטעות וגם לא בפגיעת ברק. רק תגובה לא מידתית ומעבר ממגננה להכרעה תחזיר למדינת לישראל את הבטחון והכבוד הלאומי".

מספר 2 ברשימת כחול-לבן פירסם את תגובתו בטוויטר:

משה פייגלין, יו״ר מפלגת זהות, מסר: "כל הצמרת המדינית-ביטחונית: נתניהו, יעלון וגנץ, שהובילה את צה"ל לתבוסה המפוארת בצוק איתן, ולשיתוק נוכח 500 טילים שנורו על באר שבע והדרום, כל הצמרת הזו, המתגוששת עכשיו על הנהגת המדינה – אחראית לכך שילדי השרון הפכו לבני הערובה של עזה".

הפגיעה במושב משמרת (קרדיט: דוברות המשטרה)
הפגיעה במושב משמרת (קרדיט: דוברות המשטרה)

מהימין החדש נמסר בתגובה: "ההרתעה הישראלית קרסה, וצריך לומר ביושר: נתניהו נכשל מול החמאס. שחרורי המחבלים, הפחד מלהרוס בתי מחבלים, ההבלגה מול הטילים לדרום – כל אלה הביאו את חמאס להפסיק לפחד מישראל. נתניהו ראש ממשלה טוב ושר ביטחון כושל, שתחת כהונתו מינה לשרי ביטחון את ברק, בוגי וליברמן ואת עצמו – וכולם נכשלו. הגיע הזמן למנות את בנט לשר הביטחון כדי לנצח את חמאס".

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו ח״כ אביגדור ליברמן: "הכתובת היתה על הקיר. כל בר דעת הבין שאנחנו עומדים בפני הסלמה חמורה עם החמאס. עוד אתמול בבוקר הוצאתי מכתב בהול ליו"ר ועדת חוץ וביטחון בדרישה לכנס את הוועדה לישיבת חירום. אי אפשר לתעתע יותר באזרחי ישראל ולספר שגם הטיל הזה שוגר בטעות. אי אפשר להבליג על המהומות האלימות והקשות שהתרחשו במהלך סופ״ש, ואי אפשר להבליג על פציעתו של קצין שב״ס על ידי אסירי חמאס.

"המדיניות התבוסתנית של הממשלה, המנסה בכסף רב לקנות מעט שקט בדרום לפני הבחירות ולהקריב את ביטחונם של אזרחי ישראל אחרי הבחירות – זו פשיטת רגל מוסרית וביטחונית. אני קורא לממשלה להודיע על עצירה מיידית של תשלומי הפרוטקשן, ביטול כל המחוות שנעשו והפסקת כל המגעים עם ארגון הטרור. כשהתפטרתי מתפקיד שר הבטחון הזהרתי מפני המדיניות השגויה שאימץ הקבינט ועל אובדן ההרתעה הישראלית. הגיע הזמן לאמץ מדיניות אחרת, זו שהצעתי מלכתחילה".

יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב בטוויטר:

דדי פרלמוטר, לשעבר סגן בכיר לנשיא אינטל וכיום מספר 2 במפלגת גשר, אמר כי "הפתרון למצב בעזה איננו צבאי. מדינת ישראל צריכה לעודד יזמים ישראלים וכאלה מהקהילה הבינלאומית להקים עסקים לאורך הרצועה, ובכך לספק מקור פרנסה לתושבי הרצועה. בסיטואציה הקיימת כיום, כח העבודה ברצועה הוא כח עבודה זול יחסית ומשתלם ליזמים. מתן האפשרות להתפרנס תייצר אופק כלכלי לתושבי הרצועה. האינטרס של מדינת ישראל הוא ברצועת עזה פורחת ומשגשת כלכלית, כך נביא למצב שבו הפניה לטרור תלך ותפחת ונשיג שקט ביטחוני באזור".

תגובתו של פרלמוטר מזכירה במידה רבה את תוכנית "ביטחון לדרום" של מפלגת העבודה, המתמקדת בשיפור כלכלת הרצועה, בין השאר באמצעות הקמת אזורי תעסוקה בגבול ישראל-עזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!