דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזה

פרשנות / לחסל, להרוג, לגרש, להגלות: בימין לא יודעים מה לעשות עם עזה

עיון במצעי המפלגות ביחס לסוגיית עזה, מגלה שההצעה הקוהרנטית ביותר מגיעה ממפלגת העבודה, בעוד שלליכוד אין תכנית וכחול לבן מסתפקת בעקרונות כלליים | בנט ממשיך להתלהם ולשקר בעניין צוק איתן, וסמוטריץ' מבקר את הימין ומציע לכבוש ולספח את הרצועה

הפגנת תושבי עוטף עזה, אוגוסט 2018 (צילום: יאיר ויטמן).
הפגנת תושבי עוטף עזה, אוגוסט 2018 (צילום: יאיר ויטמן).
נתי יפת
נתי יפת
עיתונאי ותיק, מסקר עבור "דבר ראשון" את מערכת הבחירות 2019
צרו קשר עם המערכת:

התלהמות הפוליטיקאים בעקבות פגיעת הרקטה בבית בשרון אינה שווה דבר, כל עוד הם אינם מציעים חלופות להתמודדות עם עזה. עיון במצעי המפלגות מלמד כי רק במצעי מפלגות המרכז והשמאל יש התייחסות לסוגיית עזה. הליכוד כלל אינו מפרסם מצע, במצע הימין החדש המילה "עזה" כלל לא מוזכרת, ולאיחוד מפלגות הימין אין מצע – במקום זאת יש שלושה מצעים נפרדים של המפלגות המרכיבות את הרשימה. רק בעקבות הירי הבוקר הציע בצלאל סמוטריץ' אסטרטגיה ברורה משל עצמו.

על קשת התגובות לפגיעת הרקטה, ייצגו התגובות של יו"ר העבודה אבי גבאי ושל יו"ר הימין החדש שני קצוות מנוגדים. גבאי נקט גישה לא פופוליסטית במפגיע, כשאמר כי לא ימכור סיסמאות ויבטיח את מיטוט שלטון חמאס כמו נתניהו ב-2009. בנט, כהרגלו, חזר על השקר שהופרך, לפיו הגיש לקבינט תוכנית למתקפת מנע על מנהרות חמאס לפני "צוק איתן", והוסיף, בניגוד למסקנות דו"ח צוק איתן של מבקר המדינה, שאפשר היה לסיים את המלחמה בשלושה ימים.

חברי מפלגת העבודה גבאי, רוסו ובר לב באזור הפגיעה במושב משמרת (ללא קרדיט)
חברי מפלגת העבודה גבאי, רוסו ובר לב באזור הפגיעה במושב משמרת (ללא קרדיט)

כבר הוכחנו כאן ששתי הטענות מנותקות לחלוטין מהמציאות, וכאילו לא די בכך, בנט המשיך היום לטעון שיש לו הפתעות בשרוול, ושאם רק יתנו לו להיות שר הביטחון הוא יטפל בחמאס. "אני אקח את פרויקט עזה. זאת כולה עיר", אמר בראיון באולפן ynet, אך לא פירט מהי תוכניתו "המפתיעה", כאילו דורות של מפקדים בכירים בצה"ל ובשירותי הביטחון האחרים לא עוסקים בסוגיה כבר יותר מעשור.

סמוטריץ': "באין אסטרטגיה הולכים לאיבוד"

הטקטיקה צריכה להיגזר מהאסטרטגיה ולבנט אין כזאת, מלבד התעקשות על כך שלא תוקם מדינה פלסטינית ממערב לירדן. מה תעשה ישראל עם יותר מ-4.5 מיליון פלסטינים בעזה וביו"ש? על זה מצע הימין החדש לא עונה. לזכותן של מפלגות הימין העמוק ייאמר שהן לפחות מדברות בכנות – זהות והאיחוד הלאומי כותבות מפורשות במצעיהן שיש לעודד הגירת פלסטינים "בהסכמה", תנאי שלא קיים במצע עוצמה יהודית. אף מפלגה לא מסבירה מה יהיה על אלה שלא "יסכימו".

בצלאל סמוטריץ', מנהיג האיחוד הלאומי ומספר 2 ברשימת איחוד מפלגות הימין, אינו רק קיצוני יותר מבנט אלא גם ישר ממנו בהרבה. "הימין שמתנגד, מסיבות אידיאולוגיות ופרקטיות כאחד, להקמת מדינת טרור בלב-ליבה של ארץ ישראל, לא הציב עד היום על השולחן פתרון לרצועת עזה", כתב הבוקר בפייסבוק. "זה מקור החידלון המתסכל של נתניהו אל מול הרצועה. כשאין אסטרטגיה הולכים לאיבוד".

כפועל יוצא של המחויבות האידיאולוגית והיושרה המחייבת להציג אסטרטגיה כוללת, מעלה סמוטריץ' פתרון מבית מדרשו: כיבוש מלא של הרצועה ולקיחת אחריות של ישראל על ניהולה; "גדיעת תקוות השיבה של תושביה לתחומי מדינת ישראל" (לא ברור באילו אמצעים); "דילול אוכלוסיית הרצועה" באמצעות "עידוד הגירה מאסיבי" לארצות ערב ולאירופה; והקמת ההתיישבות היהודית ברצועת עזה מחדש. מתברר שיושרה אינה באה בהכרח עם היגיון בריא.

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט וח"כ איילת שקד בכנסת. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט וח"כ איילת שקד בכנסת. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

בהיפוך מסמוטריץ' החד-משמעי, הדבר הברור ביותר בתוכניות הליכוד הוא הערפול שלהן. זוהי מערכת בחירות שלישית ברציפות שהמפלגה כלל אינה מפרסמת מצע, וגם תוכניתה לעזה לא ברורה. על ראש הממשלה בנימין נתניהו נאמר לא פעם שהוא מבין עמוקות את הצורך בהקמת מדינה פלסטינית – כשהיה צורך פוליטי הוא אף אמר זאת בקולו – אבל המצע האמיתי שלו ושל שותפיו הוא להמשיך להיגרר במקום ליזום. לנהל את הסכסוך כל עוד אפשר, ואחריהם המבול.

האפור של 'כחול לבן'

החל מהמרכז ושמאלה מסתמנת אסטרטגיה מגובשת, וגם אם יש ספק ביכולת המימוש שלה, סיכויי הצלחתה ודאי גדולים יותר מפנטזיה על כיבוש הרצועה, עזיבת מיליוני פלסטינים, ואיזרוח אלה שיישארו או השארתם במעמד נחות.

'כחול לבן', שמדברת רק באופן כללי על הסדרה מדינית, מציעה "מהלך כפול" בעזה, צבאי וכלכלי. מצד אחד "תגובה רבת עוצמה על כל התגרות", ומצד שני "מהלך משותף עם גורמים אזוריים, שיציג בפני תושבי עזה אפשרות לחיים טובים יותר". במפלגה שואפים לתקוע טריז בין הנהגת חמאס לאוכלוסיה.

יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ בזמן כהונתו כרמטכ"ל ורה"מ נתניהו יולי 2013 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ בזמן כהונתו כרמטכ"ל ורה"מ נתניהו יולי 2013 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

העבודה: פיתוח תמורת פירוז

להוציא מפלגות השמאל העמוק מרצ, חד"ש ובל"ד, שמציעות להסיר מיידית את המצור מעל עזה, ובטווח הארוך להסדיר הבעיה כחלק מהסדר כולל להקמת מדינה פלסטינית, מפלגת העבודה היא היחידה שמציעה תוכנית שלמה יחסית להתמודדות עם עזה כבר בטווח המיידי. התוכנית, שהוצגה לפני שבועיים, כוללת ארבעה מרכיבים: התמודדות צבאית עם חמאס והג'יהאד האיסלאמי, שיפור המצב הכלכלי וההומניטרי של תושבי עזה בציר עוקף חמאס, בניית מעטפת מדינית למהלך, על בסיס עיקרון של "פיתוח תמורת פירוז", וחיזוק כלכלי של יישובי העוטף.

באירוע הצגת התוכנית, ליד קיבוץ נחל עוז, אמר ח"כ עומר ברלב, מחברי הצוות המדיני-בטחוני של העבודה: "מי שאומר שהפתרון לאיומים בדרום הוא בהכרעה צבאית של חמאס – משקר. אין שום הגיון מערכתי בכיבוש הרצועה. או שנמצא עצמנו שולטים בשני מיליון פלסטינים ברצועה, או שנמצא את עצמנו עם חמאס ב' או ג'יאהד ב', שזה הרבה יותר גרוע. כל מי שמסתתר מאוחרי האמירה שיש פתרון צבאי משקר".

מסיבת עיתונאים של מפלגת העבודה בנחל העוז. אבי גבאי, טל רוסו, ח"כ עמיר פרץ, ח"כ מרב מיכאלי, ח"כ עמר ברלב וח"כ חיים ילין .(צילום: רענן כהן)
מסיבת עיתונאים של מפלגת העבודה בנחל העוז. אבי גבאי, טל רוסו, ח"כ עמיר פרץ, ח"כ מרב מיכאלי, ח"כ עמר ברלב וח"כ חיים ילין .(צילום: רענן כהן)

החידוש המרכזי בתוכנית מפלגת העבודה הוא הדגש על הפיתוח הכלכלי של הרצועה. בעבודה מבקשים לרתום את מדינות אירופה והמפרץ לקידום יוזמות הומניטריות ופרוייקטי תשתית, בתחומים כמו חשמל, מים, ביוב ומיחזור פסולת. בנוסף מדברים בעבודה על הקמת כמה אזורי תעשייה בגבול ישראל-עזה, שיאפשרו שילוב בין הכלכלה הישראלית החזקה לכוח העבודה ברצועה.

כפועל יוצא של השקת פרויקטים, מאמינים בעבודה שאפשר לרתום את מועצת הביטחון של האו"ם לקבל החלטה על "פיתוח תמורת פירוז" כיעד ארוך טווח. המימון הבינלאומי שיגיע לעזה, נכתב בתוכנית העבודה, "ייצר התניה הדרגתית, שתימשך על פני שנים, בין תהליכי פיתוח כלכלי מוגברים לבין הוצאת הנשק ההתקפי מעזה". על פי ההיגיון הזה, ככל שהתהליך יתקדם יתאפשר להקל במעבר אנשים וסחורות בין ישראל והרצועה, וכן לשלב את הרשות הפלסטינית בפעילויות ברצועה, כדרך לחזק אותה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!