דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיסוי רכב

מחמירים נהלים / חשבתם לקנות היברידית? עדכון המיסוי ה"ירוק" על כלי הרכב טורף את הקלפים

אם חשבתם לחסוך קצת זיהום ועל הדרך לחסוך בהוצאות הדלק - חישבו שוב | שינוי בתקנות האירופאיות, שמשפיע גם על ישראל, מייקר כמה דגמי רכבים שכבר לא נחשבים "ירוקים"

מכוניות חדשות בנמל אשדוד. (משה שי/פלאש90)
מכוניות חדשות בנמל אשדוד. (משה שי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות עדכון נוסחת "המיסוי הירוק" שנכנסה שלשום (שני) לתוקפה, יתייקר חלק גדול מהרכבים ההיברידיים באלפי שקלים. הנחת המס לרכבים בעלי רמת זיהום נמוכה שינתה את שוק הרכב הישראלי, אלא ששינוי בתקנות האירופיות, שייכנס לתוקף גם בישראל, יוציא כלי רכב רבים ממדרגות זיהום נמוכות שמזכות בהנחות מס גדולות.

שלשום נכנסה לתוקף נוסחה חדשה ל'מיסוי ירוק' של רכבים שקובעת את גובה מס הקניה, בהתאם לתקנות WLTP האירופאיות. לפי כלכליסט, מספר דגמים פופולריים התייקרו באלפי שקלים בעקבות השינוי, ביניהם רכבי יונדאי מדגמים כמו טוסון i20 שעלו בכ-2,000 שקלים ומאזדה 6 שהתייקרה בכ-6,000 שקלים.

המיסוי על רכישת רכב ודלקים הוא גבוה, ומכניס למדינה כ-40 מיליארד שקלים בשנה. חלק מהצידוק למיסוי זה קשור לנזק הסביבתי שכלי רכב גורמים בתחום זיהום אוויר, וכן בשל עומסי תנועה. בשנת 2011, קבוצות של נהגים ברשות זאב גראואר הובילו את "מחאת הדלק", אם כי מחירי הדלק ירדו מאז באופן משמעותי. גם מבקר המדינה מצא כי עלויות החזקת הרכב הפרטי בפועל דווקא ירדו בשנים האחרונות – בשל ירידת מחירי הנפט, שחיקת ערך הדולר ובשל רפורמת המיסוי הירוק, שהצליחה באופן משמעותי.

לפי המבקר, הישראלים עברו לרכוש רכבים היברידיים בכמויות משמעותיות במקביל לניצנים של נתח שוק בעבור רכבים חשמליים לחלוטין. התוצאה היא מיסוי מופחת באופן משמעותי, וכן חיסכון בהוצאות התדלוק/הטענה. לא מדובר בעדכון ראשון לנוסחת ה'מיסוי הירוק', אלא רביעי במספר כאשר חלק מההתייקרות נספג על-ידי היבואנים עצמם ולא מגולגל למחיר לצרכן. מחד, אזרחי ישראל נהנים מצי רכבים מזהם פחות, אך לצד היתרון יש גם השלכות שליליות: עליה גדולה במספר כלי הרכב, כך שלא מובטחת ירידה כוללת בזיהום האוויר.

מכוניות חדשות בנמל אשדוד. (משה שי/פלאש90)
מכוניות חדשות בנמל אשדוד. (משה שי/פלאש90)

עדכון הנוסחה הנוכחי מנצל את ההחמרה בתקנות האירופאיות כדי לבצע מיתון מסויים של 'המיסוי הירוק'. עוד מוקדם לקבוע האם למהלך תהיה השפעת מקרו על שוק הרכב, או רק השפעה על מידת התחרותיות של דגמים מסוימים. כך, דגמים במדרגת זיהום גבוהה משלמים את מלוא מס הקניה, העומד על 83%, הופכים לתחרותיים יותר באופן יחסי, ואילו רכבים מזהמים פחות מתייקרים כעת.

העדכון הוכרז לראשונה עוד בינואר, כאשר ליבואנים התאפשר לרכוש מלאי של רכבים במחירים המוזלים, דבר המהווה בעבור חלקם פיצוי חלקי להתייקרות וזמן הסתגלות.

הדגמים ששומרים על מעמדם

מספר דגמים פופולריים ששומרים על מחירם הישן הם: טויוטה פריוס, יונדאי איוניק וטויוטה קורולה. רכב היברידי במסגרת ליסינג זכאי גם להנחה של 500 שקלים לחודש בחישוב 'שווי השימוש' לצרכי מס הכנסה. באופן עקיף, תקנות המיסוי החדשות עשויות להעצים עוד יותר את נתח השוק של דגמים אלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!