דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תדמור

עתיד החינוך המקצועי / חשש לבית הספר תדמור: "לא סוגרים חברה ממשלתית שבן גוריון הקים אותה"

100 תלמידים ו-50 מורי בית הספר 'תדמור' למלונאות חוששים לעתיד המוסד, לאחר שהשבוע הודיע המפרק הזמני כי בית הספר ייסגר כבר ביום חמישי | בבית הספר הופתעו מההודעה, "הכל ממשיך כרגע לפי התכנית. קודם כל נגמור את השנה לפי הספר" אמרה אלישבע דדון המייצגת את העובדים

שיעור בבית הספר תדמור. למצולמים אין קשר לכתבה. (תמונה באדיבות אלישבע דדון)
שיעור בבית הספר תדמור. למצולמים אין קשר לכתבה. (תמונה באדיבות אלישבע דדון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חשש לעתיד בית הספר תדמור למלונאות. לאחר 57 שנות קיום הודיע המפרק הזמני כי לאור כשלון המכרז, עשוי בית הספר לסגור את שעריו כבר ביום חמישי הקרוב. תלמידי בית הספר אינם יודעים מה יהיה עימם, ובוועד העובדים מעריכים כי בית הספר לא ייסגר, לפחות לא בקרוב. כיום מקיף בית הספר והמלון הצמוד לו, כמאה תלמידים ב-ט'-י"ב, כיתת המשך י"ג וכ-50 אנשי צוות.

על פי הפרסום באתר כלכליסט, ב-11 במרץ הודיע המפרק המפעיל של בית הספר ברי בר-ציון למשרדי האוצר, התיירות, והעבודה והרווחה כי אין מנוס מהפסקת פעילות המוסד, ולאחרונה הוסיף כי המועד שנבחר לכך במטרה לצמצם נזקים לבעלי העניין ולקופה הציבורית הוא יום חמישי הקרוב. במשרד האוצר השיבו לפניית 'דבר ראשון' כי "בשל כישלון הליך ההפרטה של תדמור, שותפים כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים, משרד העבודה, משרד התיירות ומשרד האוצר, לדעה כי יש להביא לסגירה מסודרת של החברה. בשלב זה נבחנות החלופות להליך מסודר שייתן מענה לתלמידים במקום. אנו בוחנים את הצרכים ההכרחיים ונפעל בשיתוף עם המשרדים להימנע מפגיעה בתלמידי התיכון במוסד לצד שמירה על אחריותנו לכספי הציבור".

מלון תדמור בהרצליה, המופעל על ידי בית הספר למלונאות תדמור. (צילום: Limor Noah, ויקיפדיה)
מלון תדמור בהרצליה, המופעל על ידי בית הספר למלונאות תדמור. (צילום: Limor Noah, ויקיפדיה)

אלא שלדברי אלישבע דדון, יועצת בית הספר המייצגת את העובדים בתהליך הפירוק מתחילתו, רק אתמול (שלישי) פגש בר-ציון את עובדי בית הספר, וטרם ידע לתת להם תשובה סופית. "הוא עוד לא סוגר, בטח לא ביום חמישי" אמרה ל'דבר ראשון'. "יש פה עוד תלמידים, יש להם מבחנים, בחינות בגרות. נכון המכרז לא הצליח ורוצים לשנות ולתקן אותו, לקבל איזו הבטחה מהאוצר שילוו את התהליך. אבל בין זה לבין לסגור מחר אין ולא כלום". לדבריה לעת עתה העבודה בבית הספר נמשכת כרגיל: "מחר יש לנו טיול לכל ילדי בית הספר, שבוע אחרי זה יש לנו הצגה שאנחנו יוצאים אליה, מבחני גמר, פרזנטציה ענקית של פרויקט 'מבשלים בריא'. הכל ממשיך כרגע לפי התכנית. קודם כל נגמור את השנה לפי הספר". לעת עתה טרם השיב בר-ציון לפניית 'דבר ראשון'.

"התחושה שלי היא שיש אנשים טובים שרוצים שהמקום הזה יתקיים ולתת מענה לנוער ולמבוגרים שנותנים מענה לנוער ולמבוגרים. לא סוגרים חברה ממשלתית שקיימת מ-1962, שבן גוריון הקים אותה. וגם אם סוגרים, זה צריך להיות תהליך מלווה של כמה חודשים טובים. יש לנו גם את יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, שמאוד רוצה שהמקום הזה יתקיים, ואת היועצת המשפטית של הוועדה עו"ד שגית אפיק שמלווים את התהליך מתחילתו ונלחמים כדי שהמקום ימשיך להתקיים ולתפקד". להערכתה לאחר הבחירות תתכנס ועדת הכספים בנושא.


בית הספר המרכזי למלונאות תדמור הוקם ב-1962 כחברה ממשלתית במטרה להכשיר מלונאים מקצועיים בכל התחומים ובכל הרמות. בית הספר שוכן במבנה ייעודי בהרצליה, הכולל מלבד מתקני הוראה ייחודיים כגון מטבחים ואולמות הדגמה, גם בית מלון פעיל המופעל על ידי הלומדים כמסגרת הכשרה מעשית. בית הספר כולל הן תלמידי תיכון מקצועי, והן בוגרים המוכשרים בקורס בן 18 חודשים ו-400 שעות סטאז' שבסיומו מקבלים הסטודנטים תעודת מקצוע של משרד התיירות והתאחדות בתי המלון. בוגרי בית הספר הם כוח אדם מקצועי ומבוקש על ידי מעסיקים בענף המלונאות בישראל.

"אסור לוותר על תדמור!"

בית הספר העמיד דורות של בוגרים שהשתלבו בצמרת תחום המלונאות בישראל, ליאור רביב, כיום מנכ"ל ישרוטל. "סגירתו של בית הספר הינה דבר חמור ואסור שיקרה" כתב השף גיא פרץ, מבוגרי בית הספר. "חייבים לקום ולעשות על מנת לשמר את המוסד הקולינארי של ישראל! בתי הספר המקצועיים ובמיוחד מגמות הנוער הינם חשובים ביותר. מקומות אלו הם קרש קפיצה לילדים מוכשרים שהמסגרות הרגילות לא יכולות לתת להם להתבטא בצורה שהם יכולים , בתי הספר המקצועיים עוזרים לילדים אלו, ואני ביניהם. חיזוק הדימוי העצמי וביטחון עצמי ולהוביל כל ילד לתחום שקרוב לליבו, חיזוק היכולות ואפשרות להגשים את החלומות ולפרוח בצורה שמסגרות רגילות פורמאליות לא יכולות לתת ביטוי".

פרץ תיאר כיצד הגיע לבית הספר בגיל 14, כשחלומו להיות שף מדופלם בוגר 'תדמור', כיצד נסע מדי בוקר משך 3 שעות מביתו באשדוד להרצליה באוטובוסים, ועל המורה מאיר רייז שהיה לו ולדורות שפים, קונדיטורים וטבחים להשראה. "נכון, תדמור קצת ישן ומיושן, אבל ניהול נכון יחד עם היסודות והמוניטין רב השנים יכולים להשאירו בצמרת לעוד המון שנים! אסור לוותר על תדמור!"

כבר בשנת 2005 החליטה ועדת שרים לענייני הפרטה לקדם את הפרטתו של בית הספר, אולם תוכנית זו לא יצאה לפועל. ב-2012 בחן מבקר המדינה את הנושא וקבע כי הדבר נגרם בשל התחלפותם התדירה של שרי התיירות והיעדר דעה מגובשת בנושא של הדרג המקצועי במשרד. בשעתו הבהיר המשרד כי הפרטת החברה תתאפשר רק לאחר שיפוץ תשתיות החברה, וכי לשם כך נדרש ביצוע תכנית הבראה.

ב-2016 נחתם הסכם קיבוצי המסדיר את זכויותיהם של העובדים במסגרת הליך הפרטה, והוקצו 30 מיליון שקלים לטובת תקופת הביניים עד להפרטתו. אלא שהמכרז פורסם בפועל רק ביולי 2018, ונכון להיום אין רוכש רלוונטי. נראה שהמדינה לא השקיעה די כסף בשיפוץ המבנה והשקעה בתשתיות בית הספר על מנת להפוך אותו לאטרקטיבי, וייתכן אף שבאוצר העדיפו להכשיל את המהלך על מנת למכור את המקום כנכס נדל"ני במיקום אסטרטגי בהצליה פיתוח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!