דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ההפקרות נמשכת

נאבקים בהפקרות / מנהלי העבודה בבנייה: לא ייתכן שנהיה היחידים לתת את הדין על כל תאונה

בכנס שערך תחת הכותרת "די לתאונות העבודה", קרא ארגון מנהלי העבודה להרחבת מדרג האחריות הפלילית נושא הבטיחות | יו"ר ועד הפעולה אמנון שינדלר: "לא נהיה בשר התותחים של כולם"

כנס מנהלי העבודה בהסתדרות (charismapixel)
כנס מנהלי העבודה בהסתדרות (charismapixel)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"לא ייתכן שעד היום מנהל העבודה הוא האחראי היחיד הנותן את הדין על כל תאונה באתר, ומואשם בדין פלילי על כל תאונה", כך אמר יו"ר ועד הפעולה של מנהלי העבודה בענף הבניין, אמנון שינדלר, בכנס "די לתאונות העבודה", שערך הארגון בבית ההסתדרות בתל אביב. מנהלי העבודה קראו להרחבת מדרג האחריות הפלילית של נושא הבטיחות באתרי הבניה, כך שתקיף גם את מנהלי הפרויקטים, ממוני הבטיחות המפקחים ומייעצים מטעם הקבלנים, ואף את קבלנים והיזמים עצמם. לדברי שינדלר, "לא יכול להיות שנהיה בשר התותחים של כולם, ונשמש בפועל כ'ביטוח' עבור הדרגים שמעלנו. אנחנו מקווים להניח תוך כמה חודשים הצעת חוק בנושא מול ועדת העבודה והרווחה".

אמנון שינדלר יו"ר ארגון מנהלי העבודה (charismapixel)
אמנון שינדלר יו"ר ארגון מנהלי העבודה (charismapixel)

שינדלר דרש קביעת הגדרה בחוק למנהלי פרויקט, ואת ההכשרה והניסיון הנדרש לתפקיד. "כאשר מנהל הפרויקט יוגדר בחוק, יוכלו להטיל עליו אחריות משותפת בבטיחות עם מנהל העבודה באתר", הסביר, והדגיש כי כיום יכול לעבוד בתפקיד זה כל אדם, אף בלא הכשרה בכלל. לטענתו, "לא ייתכן שמנהל הפרויקט יכין את לוחות הזמנים הצפופים ויתכנן תקציב מבלי לקחת בחשבון את נושא הבטיחות. לא ייתכן שיקלוט מנהלי עבודה ויפטר אותם בלא שיש לו כל הסמכה ואף בלא שמוטלת עליו כל אחריות בחוק. ילחץ על 'דוושת הגז' רק כדי לקבל את הבונוס שהובטח לו – על חשבון הבטיחות וכשקורת תאונה, מנהל העבודה לבדו ייתן את הדין ויוחלף באחר, כשעיר לעזאזל".

כלפי ממוני הבטיחות, תובע הארגון כי הם יחויבו בביקור שבועי באתרי בניה רווייה, וכי יוגדר כי הם האחראים לדרוש מול הקבלנים המבצעים את תיקון ליקויי הבטיחות שאיתרו, לחזור לבקר לאחר שלושה ימים ולוודא את התיקון ובמידה ולא בוצעו בזמן סביר, תהא עליהם חובת דיווח על כך למשרד העבודה. עוד דרש שינדלר הטלת אחריות מצד רשם הקבלנים גם על קבלני הביצוע, היזמים ואף על קבלני המשנה המחליפים את העובדים באתרי הבניה בתדירות גבוהה. "מנהל העבודה לא יכול להשתלט ולהדריך בכל יום עובדים חדשים, מעבר ליתר המשימות הרבות המוטלות עליו".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, אמר כי "הבטחתי ואני מבטיח פעם נוספת. לא נרפה ובסוף נצליח. נעשה עוד מפגשים רבים כאלה עבורכם, אנחנו יודעים שאתם עובדים קשה, ולא פשוט להגיע אחרי יום העבודה, אבל לא נרפה. ברגע שנאגד את כל מנהלי העבודה להערכתי נטפל בשתי בעיות מרכזיות: האחריות הכבדה המוטלת עליכם, ותנאי העבודה והשכר הראוי שאתם אמורים לקבל. יש כאן ועד פעולה שמוביל את השינוי ולוקח אותו על עצמו".

המפקדים בשטח

"אני רואה פה את הצבא של מפקדי השטח שיחוללו את השינוי" אמר מתי רביבי, יועץ הבטיחות של ארגון המעסיקים בענף, התאחדות בוני הארץ, "אין מישהו אחר שיוכל לעשות זאת בלעדיכם, אבל את המשימה הזו אי אפשר להטיל עליכם בלא להטיל עליכם כלים: החל מעוזר בטיחות שיכנס לתוקף ב-27 במאי, ועד לחלוקה מסודרת וברורה של האחריות. כרגע נמצאת על השולחן שלנו ושל ההסתדרות הצעת חוק שעוסקת בסמכות והאחריות לבטיחות באתרי הבניה. הצעת החוק הזו אינה עוסקת רק באחריות בהיבט הטכני והמשפטי, בדיעבד, אלא עוסקת יותר בשאלות התפעוליות. מה קורה באתר הבנייה? כיצד ניתן לנהל אותו בצורה כזו שאותם רגעים שיש בהם כאוס, יחזרו להיות נשלטים?"

מתי רביבי, יועץ הבטיחות של התאחדות בוני הארץ (charismapixel)
מתי רביבי, יועץ הבטיחות של התאחדות בוני הארץ (charismapixel)

לדבריו, "נצטרך להגדיר את כל שרשרת האחריות והפיקוד באתרי הבנייה. החל מהיזם דרך המבצע, דרך מנהל הפרויקט, מנהל העבודה. המפקח המקצועי, מהנדס הביצוע. אני פונה אליכם כשותפים, בואו נעמוס את המטלה הזו ביחד. עד שהדברים ישתנו אני מבקש מכם – הקדישו עשר דקות נקיות, שקטות מרעשי רקע, מדי יום לנושא הבטיחות".

יו"ר אגף הכלכלה בהסתדרות שי בירן אמר כי "אנחנו בסיטואציה שבה ה-DNA בענף הבנייה הוא בעייתי. ישנו מגדל בבל של שפות ולאומים, עובדים מתחלפים, קבלני משנה. גורמים מפוקפקים יותר ופחות שמבצעים פעולות. שכבות רבות של אינטרסים – יזם, קבלן, מזמין – ולכולם יש את היכולת להגיד 'זה לא אשמתי'".

לדבריו, בהסתדרות הבינו כי נדרשת פעולה נחושה וארוכת טווח במספר חזיתות במקביל, האמורות להשלים זו את זו: פיקוח ואכיפה מצד הרגולטור, רישוי ודרישות סף, החמרת סטנדרט הבטיחות, חינוך והגברת מודעות וחיזוק של שומרי הסף והסדרת האחריות לתאונות.

"הבנו שאם לא נתקוף את זה מכל הכיוונים המצב לא ישתנה. עשינו דבר חריג – ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה כללית ואיימה בשביתה כללית, בשביל ענף שכולם יודעים שלא ישבות עבור עצמו", הבהיר בירן. לדבריו, גם כיום ניצבת ההסתדרות מול ממשלה חלשה, שאיננה מבצעת בעצמה מעקב אחר ביצוע סעיפי ההסכם, ומתקשה להושיב את המשרדים האחד עם השני כדי לקבם את הנושא.

ההסתדרות, לטענתו, תגברה את אגף האכיפה שלה על מנת לוודא את יישומו. "אחד מהדברים המרכזיים ביותר שגילינו לגבי היכולת לשנות את המצב הוא הצורך בקולות מהשטח ובנציגות אותנטית. ההצטרפות שלכם להסתדרות ויצירת ועד פעולה שישמש עבורכם קול – היא כשלעצמה הדרך להסביר להסתדרות מה קורה בענף ומה משובש בו, לדרבן אותה להפעיל את השפעתה ואת כוחה כדי לשנות אותו ולהשתמש לשם כך בכל הפלטפורמות: חקיקה, מאבק ציבורי, וגם הסכם קיבוצי בענף הבניין כדי לייצר מהלך הוליסטי של הגנה על העובדים. לשם כך, נדרש לצרף כמה שיותר מנהלי עבודה להסתדרות. כשתהיו כאן באלפיכם שיווי המשקל יזוז, כשכרגע הוא תלוי בעובדים מענפים אחרים".

ארז מימון, מי שעמד בראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והתפטר מתפקידו לפני כחצי שנה, אמר בכנס כי "החקיקה שלנו מיושנת, בת 30-20 שנה. ב-30 השנים הללו פני הבנייה השתנו מקצה לקצה, וזה כבר לא בניינים של 4-3 קומות, לא אותן טכנולוגיות פשוטות, וכבר לא קבלן יחיד שמבצע את הבנייה. אנשים נופלים מגובה כי הגובה פתאום צמח, וכרגולטור לא היינו מספיק ערניים וקשובים לקצב שבו התפתחה הבניה, והחקיקה חסרה. נכון להשלים אותה ויפה שעה אחת קודם".

ארז מימון, יו"ר מינהל הבטיחות לשעבר (charismapixel)
ארז מימון, יו"ר מינהל הבטיחות לשעבר (charismapixel)

אריק שמילוביץ', מפקח העבודה הראשי בפועל במשרד העבודה כיום, אמר כי על הרגולטור לשקול היכן נחוצה רגולציה והיכן עדיפה דווקא הכשרה והדרכה. כדוגמה, נתן את החוק האוסר על בני נוער להיכנס לאתרי בנייה: "האם באמת היה מקום לחוקק אותו או אולי לעשות הסברה בקרב קהל יעד כזה או אחר? להגביר את המודעות? האם כל דבר חייב להיות רגולציה? אחרי שהחוק נחקק עדיין מצאנו בני נוער באתרי בניה. ומי שלח אותם לשם? המעסיקים לרוב היו האבא או הדוד. זה עניין של מודעות, אקלים, תרבות מסוימת".

עם זאת, הודה שמילוביץ' כי החקיקה הקיימת מטילה אחריות עודפת על מנהלי העבודה ומקשה עליהם לבצע את תפקידפ. "פה נכנסת הפעילות שלנו ושל ההסתדרות לבוא ולהגיד שהמשימה הזו היא בלתי אפשרית" אמר, "בואו נראה איך אפשר להכניס עוד שחקנים. יש את מנהל הפרויקט ועכשיו נכנס גם עוזר הבטיחות. בקרוב נחייב גם שכל אדם שיכנס לאתר בניה יחויב לעבור הכשרה בסיסית בבטיחות".

כנס מנהלי העבודה בהסתדרות (ניצן צבי כהן)
כנס מנהלי העבודה בהסתדרות (ניצן צבי כהן)

בכנס הציב הארגון מספר יעדים נוספים לתקופה הקרובה: הטלת חובה להכשרה בת שלושה ימים לכל העובדים בענף הבניין, בדומה לזו הניתנת לעובדים הזרים בישראל, נושא שעלה גם בהסכם הבטיחות שחתמה ההסתדרות מול משרד העבודה והרווחה; יצירת ביטוח רשלנות מקצועית, שיכסה את המנהלים מפני תביעות אזרחיות, ויאפשר להם ייצוג משפטי בעת הצורך מהיום הראשון לאירוע ועד לתום ההליך; יצירת רישיונות מגנטיים ומזוהים למנהלי העבודה למניעת זיופים; שמירה על רמת ההכשרה במקצוע, ופתיחת קורסי ממוני בטיחות בפני מנהלי עבודה ותיקים; אכיפה של חוקי שעות עבודה ומנוחה ותשלום שעות העבודה נוספות ושיפור שכר היסוד של מנהלי העבודה במסגרת ההסכם הקיבוצי הענפי הבא.

ההתארגנות הארצית של מנהלי העבודה תחת הסתדרות עובדי הבניין והעץ בראשות יצחק מויאל, החלה כבר לפני כשלוש שנים, ונתקלה לאורך השנים בשורה של קשיים, בראשם הסירוב העקבי של משרד העבודה להעביר לידי נציגות העובדים הארצית את רשימת מנהלי העבודה הפעילים הרשומים אצלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!