דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התאגדות עובדים

ענף הבניין / "אף אחד לא שואל אם אני טוב בבטיחות, לא על זה שוכרים אותי"

כך אמר לדבר ראשון יו"ר ועד הפעולה של מנהלי העבודה בענף הבניין, אמנון שינדלר | מנהלי העבודה, שבין היתר נושאים באחריות בלעדית על הבטיחות באתרי הבנייה, נמצאים במהלך התאגדות להסתדרות | יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ: "הענף הזה צריך להתחיל להיות מסודר"

אתר בנייה בבני ברק (צילום: Yaakov Naumi / פלאש90).
אתר בנייה בבני ברק (צילום: Yaakov Naumi / פלאש90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

זה למעלה משנתיים שיצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, מנסה לסייע למנהלי העבודה בענף הבניין להקים ועד ארצי. הבעיה היא, שכמו המנופאים – גם מנהלי העבודה מפוזרים בין אלפי אתרים שונים ברחבי הארץ, כך שתהליך בניית האיגוד הוא קשה ומורכב. ודאי אם לוקחים בחשבון את העובדה שפועלים בארץ 13 אלף אתרי בנייה. "פניתי למשרד העבודה והרווחה" סיפר מויאל לדבר ראשון, "למנכ"ל המשרד, לממונה על תחום הבטיחות והבריאות ורדה אדוארדס, וביקשתי מהם, בכל לשון של בקשה, שיעבירו לי את רשימת שמות מנהלי העבודה. הסברתי שאנחנו רוצים שידעו מה הזכויות שלהם, ולטפל דרכם בבעיית הבטיחות בענף. האם חזרו אלי? ממש לא. האם זה מעניין אותם? ממש לא".

מנסה להשיג את השמות, יצחק מויאל (מימין) בהפגנה של איגוד המנופאים (צילום: דבר ראשון).
מנסה להשיג את השמות, יצחק מויאל (מימין) בהפגנה של איגוד המנופאים (צילום: דבר ראשון).

את הסיבה לכך שהמשרד לא מעוניין להעביר את הרשימות ניתן אולי למצוא בדיון שערכה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בסוף אוקטובר האחרון. אז שאל יו"ר ועד הפעולה של מנהלי העבודה את אדוארדס כמה מנהלי עבודה רשומים במינהל הבטיחות? "בסך הכל במערכת שלנו רשומים כ-12,000, מתוכם אנחנו יודעים שיש כ-8,000 פעילים" השיבה אדוארדס.

לדברי מויאל, התשובה הזאת חושפת אמת מדאיגה. "זאת אומרת שיש 5,000 אתרים שעובדים, והמדינה יודעת שהם עובדים ללא היתר", הסביר, "זו הסיבה שלא נותנים את המספר, וזה נפלט לה. היום, על פי חוק, אסור לפתוח אתר בלא מנהל עבודה, אז רושמים אותו והוא רק רשום – הוא נמצא באתר אחר. המדינה מסתירה, מכסה את העיינים. היא יודעת שיש אתרים בלי מנהלי עבודה, ואז מתפלאים למה יש אסונות – כי אין מי שאחראי בשטח".

באותו הדיון, חזר וביקש יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), ממשרד העבודה והרווחה לספק להסתדרות ולוועד הפעולה את הרשימות עם העתק אליו. עד היום הרשימות טרם הוגשו. במשרד  הכחישו כי קיבלו כל פניה כתובה בנושא, זאת על אף שהעתקי המכתבים מצויים בידי דבר ראשון, כשהראשון בהם מתוארך כבר לספטמבר 2014, אז היה הנושא באחריות משרד הכלכלה, והאחרונה נשלחה יום לאחר הדיון בוועדה.

בתגובה לשאלת דבר ראשון למשרד העבודה והרווחה אם ייתכן שחלק מ-13 אלף אתרי הבנייה בישראל, אינם דורשים מינוי מנהל עבודה, כפי שטענה אדוארדס בוועדה, נמסר מהמשרד כי אתרים שכאלה אינם מחויבים בדיווח ולכן אינם חלק ממניין אתרי הבניה המוכרים למשרד.

לשאלה על מספר המקרים בהם ממונה מנהל עבודה אחד ליותר מאתר בנייה אחד, נמסר בתגובה כי המשרד לא יוכל לספק נתונים מדויקים בנושא, בלוח הזמנים לפרסום הכתבה, אולם הם "לא נוטים לאשר בקשות כאלה משום הסיכונים הנשקפים לעובדים בעת הקמת מבנים".

קורסים תחת הנטל

מנהל העבודה הוא, למעשה, "הבוס" של אתר הבנייה. הוא אחראי על חלוקת התפקידים, מתן הוראות, סדר ביצוע הפעולות ולוחות הזמנים. לא מדובר בתפקיד בכיר בעולם הבניין , אלא במה שנהוג לכנות "דרג ביניים"', אך מנהל העבודה הוא הנציג של שדרת הניהול בשטח.

מנהל העבודה הוא גם זה שחתום, לבדו, על הבטיחות באתר. מנהל הפרויקט לא אחראי לכך, וגם לא היזם. אפילו בפרויקטים של עשרות קומות, שמעסיקים בעת ובעונה אחת מאות עובדים, על ידי מספר קבלני משנה – ברגע שקורה משהו כל האצבעות יופנו אל אדם אחד בלבד – מנהל העבודה.

"כשאנחנו הולכים לראיון עבודה, מה שמעניין את הקבלן, זה מה אנחנו שווים מבחינת הביצוע וההתקדמות בעבודה" סיפר לדבר ראשון יו"ר ועד הפעולה של מנהלי העבודה, אמנון שינדלר, "אף אחד לא שואל אותי אם אני טוב בבטיחות, ולא על זה שוכרים אותי. שואלים: 'מה הספקת? מה ביצעת? כמה מטרים עשית? בכמה זמן אתה בונה לי את הפרוייקט?' זה מה שמעניין אותם".  לטענת שינדלר, "אם אני אבוא למעסיק ואגיד לו 'תשמע, היום אני רוצה להתעסק רק בבטיחות' הוא יגיד לי ללכת הביתה. ואוי ואבוי אם אני אתעכב גם בלוחות הזמנים, כי אז הוא מפסיד כסף".

אמנון שינדלר יו"ר ועד הפעולה של מנהלי העבודה (באדיבות המצולם).
אמנון שינדלר יו"ר ועד הפעולה של מנהלי העבודה (באדיבות המצולם).

"אבא שלי גם היה קבלן ביצוע, ואני כבר 34 שנה בענף ומכיר אותו מאז שהייתי ילד קטן" אמר שינדלר, "אופי העבודה השתנה". לדבריו, תקנות הבטיחות עצמן מיושנות, ומתאימות לתקופה בה הייתה בנייה נמוכה יותר ופשוטה יותר – שיכונים, בניינים של שלושה-ארבעה קומות, בלי מערכות חשמל, חימום ובידוד מתוחכמות. "גם לא היו קבלני משנה כמו שיש היום" הוסיף, "היו עובדים פועלים, עבודה ישראלית, ולכל אחד הייתה תעודת מקצוע. אנשים היו ממושמעים, החינוך של העובדים היה אחרת. מנהל העבודה היה משתלט על הפועלים, היו ראשי קבוצות".

"היום בונים מגדלים, דרישות פרטניות של דיירים, חשמל חכם. למנהל עבודה יכולים היום להיות 300 עובדים במגדל. הוא לא יכול להדריך ולהשתלט על כולם" טען, "כל יום באים עובדים אחרים של קבלני המשנה. הוא יכול לעבוד בקומה 30 ומישהו למטה הוציא איזה מעקה – ומנהל העבודה אשם. המנופאי מפיל איזה אלמנט – מנהל העבודה אשם. יש לי אנשים כאלה, מנהלי עבודה שעוברים חקירות עד היום".

"אנחנו באים ואומרים כבר המון זמן, מנהלי העבודה קורסים. אתם רוצים 100% בטיחות ואנחנו צריכים עזרה" ארמר שינדלר והוסיף שהרגולציה המוטלת עליהם רק הולכת ומתרחבת, בעוד הם לא מצליחים לעמוד בדרישות הקיימות.

מויאל הצטרף לדברים אלו ואמר כי "במקום לטפל בבעיית מנהלי העבודה מטילים עליהם גזירות חדשות. מי ירצה להיות מנהל עבודה בתנאים האלה? הענף הזה צריך להתחיל להיות מסודר, איך נותנים למנהל עבודה להיות אחראי על אתר של 300 איש? צריכים לעשות חלוקה מי אחראי על מה. מה התפקיד והאחריות של מנהל הפרויקט? של המהנדס? של מנהל האתר? צריך לעשות חלוקה".

שינדלר דורש מינוי עובדים שיעבדו תחת מנהלי העבודה, שיהיו ממונים על נושא הבטיחות. הצעה דומה העלה ח"כ אלאלוף, יחד עם שני שותפיו לחקיקה בנושאי הבטיחות בבניין – ח"כ איל בן ראובן (המחנה המחנה הציוני) וח"כ עבד אל-חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת). על פי הצעת החוק, בכל אתר בניה שעולה על 3,000 מטר רבוע או 30 יחידות דיור, ימונה ממונה בטיחות שלא יעסוק בכל היבט אחר של העבודה, ובכלל זה לא ישמש מנהל העבודה. עוד קובעת ההצעה כי על הקבלן המבצע יהיה למסור למפקח האזורי במשרד העבודה והרווחה הן את פרטי מנהל העבודה באתר והן את פרטי ממונה הבטיחות, ומטילה על ממונה הבטיחות את האחריות לעצור את העבודה במקרה סכנה ואחריות אישית בגין תאונות עבודה שייגרמו באתר עליו הוא ממונה בשל ליקויי בטיחות.

לתקן את הענף

מויאל וחברי ועד הפעולה, שמונו לפני כחודשיים וחצי, מקווים לחולל באמצעות ההתארגנות שינוי משמעותי בכל ענף הבניין, הענף המסוכן ביותר בשוק העבודה הגובה למעלה מ-30 הרוגים מדי שנה. כיום מונה ההתאגדות כבר כ-700 מנהלי עבודה. שינדלר הבהיר כי הם מקפידים לוודא שכל חבר שמצטרף להתארגנות אכן רשום כחוק במשרד העבודה והרווחה.

"זה שמנהל העבודה אחראי גם על הבטיחות פשוט לא יכול לעבוד" אמר מויאל, "כי לפעמים מנהל העבודה עצמו הוא הפורע, שאומר לעובד 'לא מעניין אותי מזג האוויר, תעלה למנוף'. זה אותו מנהל עבודה, ולכן ארגנתי אותו. כדי להגיד לו 'דיר באלק, אתה צריך לעזור לנו לטפל בבעיה ולא לעשות אותה'. אני מארגן אותם כדי להגיד להם שעכשיו עושים בזה סדר". לדבריו, הגב שההסתדרות יכולה לספק להם תסייע להם לעמוד בפני הלחצים המובילים אותם לבצע הפרות שכאלו.

"אנחנו רוצים לקדם את נושא הבטיחות, כשכל יום קורות תאונות עבודה" סיכם שינדלר, "ההסכם הקיבוצי שיש לנו לא משקף את המשכורות. זה הסכם ישן. אבל זה בשלב שני, קודם כל צריך לפתור את בעיית הבטיחות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!