דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הזכות לתקן

זיכרון גורלי / אפשר לתקן: הד"ר לביולוגיה שהצליחה להביך את ענקית הטכנולוגיה אפל

האייפון שלכם נהרס ללא גיבוי ואתם רוצים להציל את הזיכרונות שלו? לאפל יש תשובה ברורה עבורכם: אין אפשרות | אלא שד"ר לביולוגיה שהחליטה לנסות, גילתה שהתיקון אפשרי בהחלט | פוסטים שכתבה בנושא הוסרו מאתר אפל

אייפון שבור (צילום אילוסטרציה: Martchan / Shutterstock.com)
אייפון שבור (צילום אילוסטרציה: Martchan / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

האייפון נהרס ולא גיביתם ? אפל תטען שכל המידע האישי אבוד, אבל יש טכנאים שיודעים איך להציל את המידע ויעשו זאת בשמחה. ג'סה ג'ונס מתקנת מוצרי אפל לפרנסתה, וכותבת שניתן להציל מידע, אך הפוסטים שלה נמחקים בעקביות מהפורום של אפל ולאחרונה החשבון שלה נחסם.

ג'וזאפין ודייב בילארד הקנדים, צילמו אלפי תמונות בחופשתם הארוכה ברחבי העולם. רק חלק קטן מהן הועלו לענן, ורובן היו מאוחסנות אך ורק במכשיר האייפון. כשנפלו מסירה במהלך שיט קנו, הטלפון נהרס ואתו כל התמונות. "באפל היו מאוד מעוניינים למכור לנו אייפון חדש באופן מיידי, אבל לא היה להם ממש אכפת מהמידע שהיה באייפון שנהרס", אומר דייב, ל-CBC NEWS

לא מדובר במקרה בודד, אלא בשיטה. המדיניות של אפל היא שלא ניתן להציל מידע אישי ממכשיר שנשלח לתיקון או ממכשיר הרוס, אם לא היה לו גיבוי.

ג'סה ג'ונס לא רק חושבת אחרת, אלא גם מתקנת מכשירי אפל לפרנסתה, ומתעדת את ההליך בערוץ היוטיוב שלה ובאתר IPADREHAB. אחד השירותים המעניינים שהיא מציעה היא הכשרה לטכנאים, כדי להפיץ את הידע ולחזק את המאבק הציבורי שנקרא 'הזכות לתקן'.

כד"ר לביולוגיה מולקולרית, העניין שלה בתיקון מכשירי אפל החל אחרי שילדיה הפילו את המכשיר לאסלה. הסדנא שפתחה מקבלת מכשירי אפל, שבחלקם הגדול נשלחים בדואר ממרחקים גדולים, והיא לומדת כיצד לחלץ מהם מידע, כיצד לתקן אותם ברמת הרכיב הבודד – שירותים שאפל בכלל לא מציעה ואף טוענת שאינם אפשריים לביצוע. ג'ונס הייתה פעילה גם בפורום המשתמשים של אפל, ובו הייתה כותבת על כך שניתן להציל מידע ממכשיר הרוס, הודעות שמפעילי הפורום היו מוחקים. לאחרונה חשבונה נחסם והיא מנועה מלהפיץ את המידע הזה.

אז מה מרוויחה אפל מהסירוב לשחזר מידע ?

מכיוון שאפל לא הסכימו להגיב לתחקיר של CBC NEWS, קשה לדעת מדוע היא מסרבת לעסוק בשחזור מידע, אבל ניתן לעשות ניחוש מושכל. ראשית, זה מקדם את המדיניות של למכור כמה שיותר מכשירים חדשים. שנית, לו טכנאי אפל היו עוסקים בשחזור מידע אישי, הייתה מתגלגלת על חברת אפל אחריות נוספת: היא הייתה צריכה לפקח על הטכנאים כנגד חדירה לפרטיות של המשתמשים, ולמנוע  אפשרות שמידע אישי שיופץ ברחבי הרשת. בכדי לצמצם את הסיכוי ל"כאב הראש" הזה, אפל מצהירה כי אי אפשר בכלל לשחזר מידע אישי ממכשיר מקולקל, ומצמצמת את החשיפה שלה.

שחזור מידע הוא הליך מורכב יותר מתיקון פשוט, והוא איננו זול, גם אצל ג'ונס, אך מי שזקוק למידע הזה יכול לפחות למצוא דרך כלשהי להשיג אליו, מה שאיננו אפשרי באופן רשמי. טכנאים יודעים בדרך לשחזר מידע עקב מחיקה בטעות, אך שחזור ממכשיר שכלל לא נדלק הוא עבודה שמצריכה ידע מדויק לגבי הדגם הספציפי.

"אפל לא מפרסמת שום מדריך טכני", אומרת ג'ונס, וכאשר יוצא דגם חדש של אייפון, היא נאלצת לנתח בעצמה את ההנדסה הפנימית שלו. את החלפים היא יכולה להשיג כמעט אך ורק ממכשירים הרוסים לחלוטין שחלקם נתרמים ע"י הלקוחות. ההמלצה היחידה של אפל היא לגבות מראש את המידע האישי בענן – המלצה שיכולה לחסוך הרבה עגמת נפש וגם תשלום נכבד בעתיד, בעבור שחזור. במקביל, מקפידה החברה בכל שנה לייצר סט חדש של מוצרים, אשר נעשים קשים יותר לתיקון על ידי טכנאים עצמאיים, ומאלצים את הלקוחות לתקן אותם ביוקר רב אצל אפל עצמה, או לרכוש מכשירים חדשים, ולהגדיל את התעצמות האשפה האלקטרונית. מכיוון שהחוק הישראלי מחייב אספקת חלפים לתיקון, הוגשו גם בישראל תביעות ייצוגיות בנושא, כולל בפרשת ההאטה המכוונת של האייפונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!