דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פסולת אלקטרונית

לפני שזורקים / היצרנים "מכריחים" אותנו לקנות חדש והררי הפסולת הולכים וגדלים

קנסות ענק שהוטלו באיטליה על אפל וסמסונג בגין האטה מכוונת של מכשירים שחייבה לקוחות להחליף אותם, שפכו אור על בעיה רחבה יותר: דפוסי הייצור הנוכחיים יוצרים בעיה סביבתית קשה | אז מתי לקנות חדש ומה עדיף לתקן?

ערימת זבל של מוצרי אלקטרוניקה (צילום: Shutterstock)
ערימת זבל של מוצרי אלקטרוניקה (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שיעור עצום של פסולת אלקטרונית הולך ומרעיל אזורים נרחבים בעולם, בעוד יצרני האלקטרוניקה עושים הכל כדי שנרכוש כמה שיותר מכשירים חדשים כמה שיותר מהר. קנסות שהוטלו לאחרונה על אפל וסמסונג בגין האטה מכוונת של מכשירים הם חלק קטן מחזית רחבה של מאבק גדול הרבה יותר בדפוסי הייצור שמרוקנים את הכיס ויוצרים הררי אשפה. וגם: תשובה מורכבת לשאלה מתי לקנות חדש ומתי עדיף לתקן?

לקנות חדש, גם כשהמכשיר תקין

פסיקה חדשה באיטליה, הטילה על אפל וסמסונג קנסות של 10 מליון ו-5 מיליון אירו (בהתאמה), בגין האטה מכוונת של מכשירים. אפל הודתה כבר בשנה שעברה, שמכשירי האייפון 6 כללו עדכון תוכנה שהאט את המכשיר, ואף יצאו במבצע החלפת סוללות בזול, שאמור להחזיר את המכשיר למצב תקין. מאז אפל העלתה את מחיר התיקון, אך פתחה אפשרות למשתמשים לבטל את תכונת ההאטה. סמסונג עדיין מכחישה את ההאשמה שעדכון גרסא למכשירי הנוט 4 לאנדרואיד בגרסה 6 גרם להאטה דרמטית של המכשיר. בדצמבר הוגשה בקשה להכרה בתביעה ייצוגית כנגד אפל גם בישראל באותו העילה, שלא הוכרעה עד כה.

חקירה בנושא נפתחה גם בצרפת, שחוקיה מאפשרים להטיל קנסות כבדים הרבה יותר, בגובה מקסימלי של 5% מהמחזור השנתי ואף הרשעה פלילית הכוללת כלא. בארה"ב אוחדו 60 תביעות נגד אפל לתביעה אחת המתנהלת בקליפורניה.

מאחורי תביעות אלו עומדת הטענה שהתאגידים משבשים את פעולת המכשירים הישנים באופן סמוי, כדי להעלות את רווחיהם ממכירת מכשירים חדשים.

גם תאגידי התוכנה בסיפור

חברת מיקרוסופט אמנם מוכרת מכשירים, אך רוב רווחיה מגיעים ממכירת תוכנות – ובעיקר Windows ו-Office. ביוני השנה נשלח היזם והממציא אריק לונדגרן לכלא, בעקבות תביעה של מיקרוסופט נגדו בגין "זיוף תוכנה".

לונדגרן, נכנס לעסקי מחזור האלקטרוניקה לאחר שראה במו עיניו כיצד האשפה האלקטרונית מזהמת מקורות מים בעולם השלישי עם מתכות כבדות והחליט להתפרנס ממחזור אלקטרוני. הוא קבע שיא עולמי לאורך הנסיעה ברכבים חשמליים, לאחר שבנה רכב חשמלי ש90% ממנו הורכבו מחלקי חילוף, והחל להתעשר ממכירת מחשבים מחודשים במחירים זולים. החברה שהקים רכשה מלאי גדול של עשרות אלפי מחשבים משומשים מתאגידים גדולים.

במקביל, בשנת 2012 הוא הזמין מסין אלפי דיסקים ובהם עותק של Windows שנועדו לשחזור המערכת במטרה למכור אותם בזול לטכנאים אחרים. כוונתו הייתה שטכנאים יוכלו לצרף אותם למחשבים מחודשים ויקלו על תיקונים נוספים בעתיד. מיקרוסופט טענה שהוא זייף תוכנה, והובילה להאשמה פלילית של לונדגרן בעשרות סעיפים שהצטברו לעונש מקסימלי של 45 שנות מאסר.

אחרי קרוב למיליון דולר בהוצאות משפטיות, לונדגרן הסכים לעסקת טיעון בה יודה באשמה בודדה והופתע כשערעורו על הפסיקה נדחה והוא נשלח לכלא לשנה וחצי. לטענתו, השופטים לא מבינים בטכנולוגיה וקל להם לקבל את הטענות של מיקרוסופט, שלא מבחינות בין רישיון שימוש (ממנו מרוויחה החברה), לבין עותקים של התוכנה עצמה (שכל אחד יכול להוריד בחינם מהאינטרנט). לונדגרן ריצה כבר 4 חודשים מעונשו.

התוצאות מגיעות קודם כל לעולם השלישי

ספמארטפונים הם עסק מזהם. לפי נתוני גרינפיס, מאז 2007 נוצרו מעל שבעה מיליארד סמארטפונים. מחקר צרפתי מעריך שמכשיר, השוקל בדרך כלל פחות מ-200 גרם, מצריך כ-70 קילוגרמים של חומרים לשם ייצורו. פסולת אלקטרונית מהווה כבר כ-70% מהפסולת הרעילה המוטמנת בארה"ב, והמגמה הזו עלולה עוד להחריף להחריף.

קצב התחלופה של מכשירים אלקטרוניים הולך ומאיץ, ערימות של אשפה אלקטרונית מהעולם המפותח נשלחת למיון והטמנה בעולם השלישי, למשל בהודו, או בקניה.

רק 20% מהאשפה האלקטרונית בעולם מגיעה לתיקון או מחזור, ורובה פשוט עובר להטמנה. תופעה דומה קיימת גם בישראל, שבה "תרבות הזריקה" קושרת קשרים מפתיעים ולא מוכרים בין הישראלים לפלסטינים, כפי שהוצגה בסרט התיעודי "שאריות".

https://vimeo.com/209381633

ההבדל בין הררי הזבל האלקטרוני בהודו ובקניה לזרימת האשפה האלקטרונית לשטחים, נמצא בקרבה הפיזית בתוספת הפער חסר התקדים בין כלכלת ישראל לכלכלה הפלסטינית. התוצאה היא שבירה של אופן הייצור והצריכה המקובל – בשטחים הרבה יותר משתלם לתקן את המכשירים המשומשים מישראל, כשישראלים מתרגלים פשוט לרכוש מכשירים חדשים.

שלא במתכוון, הפער הזה מאפשר התנהגות סביבתית פחות מזיקה, אך גם בשטחים לא מתקנים הכל והררי אשפה אלקטרונית בכל זאת נשלחים משם למתקני הפרדה בישראל ובחו"ל או מוטמנים באדמה ומרעילים אותה.

החור שב-SOC

אחת ההמצאות שתורמות בעת ובעונה אחת להוזלת מוצרי האלקטרוניקה, אך גם לתוחלת החיים הקצרה שלהם נקראת SoC: System on a chip. כמעט כל מכשירי הסלולר בעולם מיוצרים בשיטה זו, בה רוב הרכיבים מולחמים לאותו הלוח ומורכבים באותו פס ייצור.

החיסכון ליצרנים הוא כפול – גם הוזלת תהליך הייצור, אך גם הגברת המכירות. כשאי אפשר להחליף רכיבים בקלות, אין טעם לתקן, או שההליך מסובך ולא משתלם בעליל וכך קל יותר למכור מוצרים חדשים. גם הבחירה לוותר על סוללות נשלפות או על כרטיסי הרחבה שמקלים על הגדלת נפח האחסון במכשיר, הן בחירות עיצוב שמקטינות את אורך החיים של הסמארטפונים.

כל השיטות לייצר מכשירים כך שלא יתקנו אותם לעולם

המובילה העולמית בתחום היא חברת אפל, שהופכת את מכשיריה ליותר ויותר קשים לתיקון במגוון גדול מאוד של שיטות.

  • לא לספק חלפים – אפל לא מספקת חלפים מקוריים לאיש מלבד למעבדות של עצמה. רק הטכנאים שלה זכאים לקרוא במפרטים הטכניים של המכשיר, אך באופן אבסורדי, כמעט בכל המקרים נאסר על הטכנאים להשתמש בהם והם מחויבים להחליף את כל המכשיר או את רובו גם בתקלות קטנטנות. גם בישראל מתנהלות תביעות כנגד אפל ומפיצתה הישראלית iDigital, בגין היעדר האפשרות לספק חלפים למוצרי אלקטרוניקה, אשר מנוגדת לכאורה לחוק הישראלי. במקרים קיצוניים, אפל שיווקה מוצרים לפני שהיו ברשותה חלפים גם במעבדות שלה עצמה.
  • להלחים דברים במקום לחבר אותם – לבד ממכוניות, מחשבים הם כמעט המכשירים היחידים שבנויים באופן כזה שאנו אמורים לפתוח אותם – אם כדי לנקות אותם ואם כדי לשדרג אותם או להחליף חלקים. פעולה זו קלה לביצוע במחשב נייח, אך מסובכת במחשב נייד. בשנים האחרונות אפל מובילה את השוק במגמה של ייצור חלקים שמתאימים רק למחשבי מק, בעלי סטנדרטים מיוחדים, או מולחמים ללוח ללא חיבורים מקובלים. התוצאה – כשהתקלקל רכיב אחד, כמו הזיכרון או הדיסק הקשיח – כל המחשב הפך לבלתי ניתן לתיקון.
  • לנפח את עלות התיקונים – תחקיר של CBC חושף כיצד המעבדות של אפל בארה"ב אבחנו מחשב מקולקל בצורה מחמירה ממצבו האמיתי ודרשו 1,200 דולר תמורת התיקון. פנייה ללואיס רוסמן בעל מעבדה פרטית, הביאה לאבחון אמיתי – "שן" מכופפת בקצה כבל המסך שתוקנה תוך דקות. רוסמן אמר שלא היה גובה כסף כלל תמורת יישור ה"שן" כתיקון זמני, אך היה גובה בין 75 ל-150 דולר על החלפת הכבל כולו. יתרון נוסף במעבדה הפרטית הוא היכולת לשחזר את המידע מהמכשיר ללא עלות, בניגוד לתיקון אצל אפל עצמה, שבדרך כלל גורם למחיקת כלל המידע האישי מהמכשיר.
  • להילחם במעבדות הקטנות – אפל נאבקת במתקנים עצמאיים בהמון דרכים: ייצור המכשירים כך שהחלפת חלקים בהם לא על ידי אפל, תרגום לפגיעה בשימושיות של המכשיר או אף להשבתתו. אפל טוענת שנהליה תורמים לאבטחת המידע במכשירים, אך במקביל היא מפעילה את המכס האמריקאי בכדי להחרים משלוחי מסכים ובטריות למוצריה בטענה שהם זיוף, ולא מוצרים מחודשים. אם בכל זאת הציוד לא מוחרם, עדכוני תוכנה עלולים לגרום לו להפסיק לפעול לאחר התיקון. אם זה לא מספיק, אפל מאיימת משפטית על מעבדות פרטיות שרוכשות חלפים מחודשים.

יש יצרנים אחרים שהולכים בעקבות של אפל ומחקים לא רק את הסגנון החיצוני של מכשיריה, אלא גם תכונות הייצור הבעייתיות. בניגוד לאפל, מוטורולה יצאה לאחרונה ביוזמה משותפת עם אתר iFixit, שמעודד תיקון עצמי של מכשירים, והשיקה ערכות זולות המאפשרים פתיחה יחסית של סמארטפונים מתוצרת מוטורולה (הערכות מתאימות לדגמים מG4 Plus ולחדשים יותר). קיט לסוללה עולה כ-40 דולר והחלפת מסך בין 100 ל-200 דולר, תלוי בדגם. באתר עצמו מספקים מדריכים פשוטים להבנה לגבי תיקון עצמאי והם עוזרים גם לטכנאים ללמוד תיקוני מכשירים מסוגים שונים. לסמסונג יש אתר המספק חלפים למגוון עצום של מוצרי אלקטרוניקה מתוצרתה.

לזכותה של אפל ייאמר שמכשיריה, לפחות הישנים ביניהם, יכולים לתרום דווקא למגמה הפוכה. טלפונים ומחשבים של אפל מקבלים עדכונים במשך יותר זמן מאשר רוב חברות האלקטרוניקה. השימוש במערכת הפעלה ייחודית IOS  או Mac OS, ש"תפורה לחומרה של המחשב" יוצרת פחות תקלות תוכנה וביצועים גבוהים יותר באייפונים לעומת טלפונים מסוג אנדרואיד עם חומרה מקבילה. למכשיריה יש ערך גבוה יותר כמכשירי יד שנייה ושלישית לעומת מחשבים וטלפונים של מרבית היצרנים, שמושלכים לפח יותר בקלות.

פלצ'ר פרבין, ממנהלי תחזוקת המחשבים ב-IBM הרצה ב-2015 על מדיניות החופש של עובדי IBM  בבחירת מחשב אישי מטעם החברה. הכניסה של מחשבי מק מתוצרת אפל לשימוש ב-IBM הפחיתה באופן דרמטי את הביקוש לתמיכה טכנית, וחסכה כספים רבים לתאגיד, למרות עלות רכישה ראשונית גבוהה יותר. חלק מהחיסכון נבע מיכולת גדולה יותר של IBM למכור את המחשבים הללו כמחשבים משומשים אחרי שנות השימוש הראשונות.

איך ניתן להיאבק ?

אנשים שמתנגדים לפרקטיקה התאגידית של מוצרים נוצצים שמתקלקלים מהר החלו להתארגן במספר צירי פעולה משמעותיים. ב-18 מדינות בארה"ב דנות בהצעות חוק בעד "הזכות לתקן", שקובעות תקנות שונות ליצרנים ובהן, למשל, החובה לפרסם מסמכים עם מפרט טכני של המכשירים המאפשרים לתקן אותם יותר בקלות, אספקת חלפים מקוריים למשך תקופת זמן קבועה מצאת המכשיר לשוק, ועיגון הזכות של עסקים קטנים להתפרנס מתיקון מכשירים שהם לא ייצרו אותם.

יוזמות דומות מקודמות גם על ידי מוסדות האיחוד האירופי – לשם ייצור מכשירים עמידים, איכותיים וברי תיקון, בעזרת שיטת דירוג שתעניק ניקוד לכל מכשיר לפי עמידתו בקריטריונים הללו.

אפל נאבקת באמצעות לוביסטים בניסיונות החקיקה בארה"ב ובאירופה, ובינתיים רק שבדיה, הולנד, בלגיה ופורטוגל תומכות במדיניות ייצור אקולוגית בין מדינות אירופה. איטליה, בריטניה וגרמניה חוסמות יוזמות חקיקה לגבי הטלת חובות אקולוגיות על יצרנים.

מכרה הזהב הגדול ביותר?

כמות הזהב הנמצאת בפסולת אלקטרונית מקבילה לעשירית מהכמות המופקת בשנה, מה שהופך את הפסולת למכרה הוירטואלי הגדול ביותר בהיסטוריה. הבעיה היא שאין טכניקות פשוטות, יעילות ובלתי רעילות להפוך את המוצרים האלקטרונים בחזרה לחומרי גלם, ולכן יש עדיפות גדולה לשימוש ממושך ככל האפשר במוצרים הקיימים, לפני שמשליכים אותם לפח.

לעומת זאת, הידע לגבי תיקון מכשירים והאפשרויות להשגת חלפים ניתן בחינם במיליוני סרטונים שמפיצים טכנאים מקצועיים וחובבים ברשת. מאגר הידע הזה והיכולת להפיץ אותו חיוניים לא פחות מהגנות במסגרת החוק.

ובישראל?

מאבק על "הזכות לתקן" לא מתקיים בישראל, בעיקר מפני שזכות זו מעוגנת בחוק באופן לא רע. למעט תביעות ייצוגיות נגד אפל, המקבילות לתביעות במקומות אחרים, אין פעילות משמעותית בתחום.

בהיבט הקהילתי והחברתי, למרות שיש בישראל תרבות מתפתחת של שיתוף קהילתי, נדיר למצוא מסגרת המיועדת למפגשים קהילתיים לתיקון מכשירים ישנים, הדרכה והעברת ידע ופינוי משותף של פסולת אלקטרונית למתקני הפרדה.

 

לחסוך כסף ולהישאר סביבתי: מתי להחליף, איך לטפל ומתי לקנות מכשיר חדש?

לסיום, כמה כללי אצבע למכשירים אלקטרוניים משומשים

"מכשירים לבנים" (מדיחים, מקררים ומזגנים): עמידים, קלים לתיקון אך בזבזניים

כדאי מאוד להחליף מכשירים בעלי דירוג אנרגטי נמוך. מכשירים חדשים עם דירוג גבוה (A), יחסכו לאורך זמן כסף רב בחשבון החשמל ויזיקו פחות לסביבה. מכשירים בדירוג גבוה עדיף לתקן ככל שהם מתפקדים כראוי.

מחשבים נייחים: עמידים, קלים לתיקון וגם משתדרגים

 בין השנים 2017-2012 קצב ההתקדמות בביצועי המחשבים הואט, ולכן גם מחשב בן שש יכול לעבוד בצורה מהירה מאוד בעזרת שדרוג. הרכיב הכי נשחק וכדאי להחלפה במחשב הוא הדיסק הקשיח. בטווח שבין 200 ל-800 שקלים ניתן לרכוש דיסק מהיר בטכנולוגיית SSD בנפחים שונים, ולהתקין מחדש את מערכת ההפעלה עליו וליהנות ממחשב במהירות טובה, אולי אף מהירה יותר מאשר אותו מחשב כשהיה חדש.

יש להקפיד לנקות מחשב נייח מבפנים לפחות פעם בשנה למניעת הצטברות אבק, שמאטה את המחשב, גורמת להתחממות שלו ואף עלולה לגרום לשריפה במקרים נדירים.

אמנם, גם מחשבים בני עשר שנים ויותר יכולים לעבוד באופן תקין, אך אפילו רק גלישה באינטרנט וצפייה בסרטונים הן משימות שעלולות "לחנוק" אותם ולהפוך את השימוש בהם למייגע עד בלתי נסבל.

מחשבים ניידים: לא עמידים, מסובכים לתיקון, קשים לשדרוג

חלק גדול מהמחשבים הניידים מתחיל "לזייף" אחרי שלוש שנים, ואפילו פחות. אופן הייצור שלהם מקשה על תיקונים ושדרוגים. העיצוב הקומפקטי מקשה על פינוי חום רב שנאגר בהם ומקצר את חייהם.

בשנתיים האחרונות יוצאים לשוק יותר מחשבים בעלי צריכת חשמל נמוכה, שאולי יתגלו כבעלי עמידות גבוהה יותר. בכל מקרה, חשוב לא להניח מחשבים ניידים על סדין או שמיכה שמקשים על האוורור שלו ומקצרים את חייו.

רכישת תוכנות בגרסאות להתקנה עצמית מקנה רישיון שימוש שמאפשר להעביר את התוכנה בין מחשבים וחוסך רכישה מחדש.

טלפונים סלולריים: לא עמידים, קשים לתיקון, לא ניתן לשדרג

 אין כמעט מה לעשות עם סמארטפונים וטאבלטים שהתקלקלו. אם ברצונכם לחסוך בכסף, כדאי לקנות מכשיר זול יחסית, בידיעה שיוחלף תוך שנתיים או פחות, אך עדיף לרכוש מכשיר איכותי ולשמור עליו היטב בעזרת מגנים למסך ולגוף מפני נפילות וחדירת נוזלים.

Fairphone, הוא מותג שלא זכה להצלחה מרובה, אך מקפיד על שרשרת ייצור הוגנת לעובדים, וחתימה סביבתית נמוכה, אך מעט מיושן. שום ניסיון פיתוח  של סמארטפון מודולרי, קל לתיקון ושדרוג, עדיין לא הגיע להצלחה מסחרית גדולה.

לכן, כדי להאריך את חיי המכשיר: פרט למגנים, מומלץ למנוע מהסוללה להתרוקן לגמרי יותר מפעם בכמה חודשים, להתקין את התושבת ברכב כך שהמכשיר לא יתחמם יותר מדי בשמש הישראלית או לפחות יזכה למיזוג מכובד, לכבות את המכשיר לחלוטין מדי פעם לכמה שעות. סמארטפונים מאטים באופן משמעותי כאשר אוזל בהם שטח האחסון, ולכן מומלץ למחוק מהמכשיר אפליקציות, סרטונים ותמונות אשר אינם רלוונטיים יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!