דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נאבקים בהפקרות / 'הקבוצה למאבק בתאונות בניין' מסמנת יעד חדש: בטיחות עובדי התעשייה

הקבוצה שייסדה ד"ר הדס תגרי הצליחה להעלות לסדר היום את ההפקרות באתרי הבנייה, אך לדבריה "היפגעות עובדים בענפים אחרים נדחקת לקרן זווית" | נתוני הקבוצה מצביעים על עלייה דרמטית במספר ההרוגים בתעשייה בשנתיים האחרונות

זירת תאונת עבודה במפעל ברחוב התעשיה בקרית אתא בה נהרג פועל, 20 באוקטובר 2018  (קרדיט: איחוד הצלה)
זירת תאונת עבודה במפעל ברחוב התעשיה בקרית אתא בה נהרג פועל, 20 באוקטובר 2018 (קרדיט: איחוד הצלה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

'הקבוצה למאבק בתאונות בניין', שייסדה הפעילה החברתית עו"ד ד"ר הדס תגרי, הודיעה אתמול (שישי) כי פעילותה תורחב גם למאבק בתאונות בענף התעשייה. לדבריה, לאחר שלוש וחצי שנים של מאבק להגברת בטיחות העובדים באתרי הבנייה, הבינו חברי הקבוצה את הצורך להיאבק גם בתאונות בענפים אחרים, שלא זכו לתשומת לב ציבורית וממשלתית כאחד. נתונים שהציגה תגרי על מספר ההרוגים בתאונות עבודה ברבעון הראשון של 2019 בהשוואה לתקופה מקבילה בשנים קודמות מגלים עלייה דרמטית במספר ההרוגים בענפי התעשייה, המסחר והשירותים.

"ללא ספק, כבר מתחילת הדרך, הצלחנו לרתום את התקשורת לדווח על התאונות ולייצר מודעות ואכפתיות ציבורית לנפגעים באתרי הבנייה", כתבה תגרי בפוסט שפירסמה אתמול (שישי) בעמוד הקבוצה בפייסבוק, "אולם, ככל שהתקדמנו בתהליך השינוי, התחלתי לשים לב שלאורה של תשומת הלב והעניין הציבוריים להיפגעות העובדים באתרי הבנייה, היפגעותם של עובדים בענפי תעסוקה אחרים נדחקת לקרן זווית. כל הסיקור התקשורתי, מאמצי שינוי החקיקה והמדיניות, ומשאביו הדלים של הרגולטור – שלא גדלו – הופנו לתחום הבנייה על חשבון תחומים אחרים".

הדס תגרי מקבלת את אות יו"ר הכנסת. (צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי)
הדס תגרי מקבלת את אות יו"ר הכנסת. (צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי)

מנתוני הקבוצה עולה כי מתוך 19 עובדים שנהרגו בתאונות עבודה בחודשים ינואר-מרץ 2019, תשעה מההרוגים עבדו בענף הבניין. בתקופה המקבילה ב-2018 נהרגו 17 עובדים, מתוכם 11 בענף הבניין, וב-2017 נהרגו 16 עובדים, מתוכם עשרה בענף הבניין. המשמעות היא שבעוד מספר העובדים שנהרגו בענף הבניין בשלושת השנים היה דומה, בשאר הענפים נרשמה עלייה משמעותית במספר ההרוגים – מחמישה הרוגים ב-2017 לעשרה הרוגים ב-2019.

הרוגים בענפי הבניין והתעשייה (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)
הרוגים בענפי הבניין והתעשייה (נתונים: הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה)

על אף שתגרי מזהירה מפני הסקת מסקנות מוחלטות מהנתונים המספריים הקיימים בשלב זה, היא מציינת כי הם מתיישבים עם הדפוס המטריד העולה מכך שב-2018 חלה עליה של 35% במספר ההרוגים לעומת 2017.  2018 היתה גם השנה שבה הגיע מספר ההרוגים בתאונות עבודה לשיא של 70 בני אדם, לעומת 52, ו-58 בשנים קודם לכן. לדברי תגרי, הקפיצה הדרמטית במספר ההרוגים נבעה מעליה של 60% בתאונות הקטלניות בענפי התעשייה, המסחר והשירותים.

"נתונים אלה מלמדים על היעדר השיפור הנדרש בבטיחותם המעורערת לכתחילה של העובדים בענף הבנייה, על אף תשומת הלב הציבורית לנושא, ועל התדרדרות מתמשכת במצב בטיחותם של העובדים בענפי התעשייה, המסחר והשירותים", הוסיפה תגרי.

את הקמת 'הקבוצה למאבק בתאונות בניין' יזמה תגרי לפני כ-3 וחצי שנים, לאחר שבוע דמים בו נהרגו חמישה עובדי בניין. מאז היתה הקבוצה לגורם בולט במאבק הציבורי, התקשורתי והפרלמנטרי בתופעת תאונות הבניין, ודחפה בין היתר את החקיקה לאיסור כניסת בני נוער לאתרי הבניה שעברה בקיץ האחרון. בדצמבר, זכתה תגרי לפרס יו"ר הכנסת בגין פעילותה. כעת הודיעה כי היא מרחיבה כאמור את פעילות הקבוצה, שתיקרא מעתה 'הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה'.

לדבריה, כבר בשנת 2018 החלה הקבוצה לאסוף נתונים גם על תאונות עבודה בענפים נוספים, אך בשל מגבלות זמן ומשאבים בקבוצה המבוססת כיום על פעילות התנדבותית בלבד, לא פרסמו אותן או ביצעו עליהן עבודות של ניתוח שיטתי. כעת, נוכח הנתונים החמורים והמגמה המסמנת, התגבשה סופית ההחלטה להתחיל לעסוק באופן שיטתי בתאונות העבודה בכלל ענפי התעסוקה.

"בכך החל תהליך משותף של למידה של מאפייניהם של ענפי התעסוקה האחרים, אופני ההסדרה ובעיות הבטיחות המאפיינים אותם, ומיפוי ופיתוח הדרכים לקדם את המאבק לבטיחותם של העובדים בהם", סיפרה תגרי, "טווח הפעילות והעשייה התרחב. עזרתכם ועזרתכן חיונית לכך. ביחד נגבש את הדרכים והמשאבים כדי לעמוד ביעד של הגברת בטיחותם של כלל העובדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!