דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / הכיבוש משתיק: מויס קין עונה לגזענים על הדשא, ומחוצה לו

החלוץ הצעיר של יובנטוס ונבחרת איטליה רק בן 19, אבל לא מפסיק לשבור שיאים ולכבוש שערים | מול הגזענות הגואה באיטליה, בה כבר הספיק להיתקל, הוא לא שותק ועל הדרך הוא כובש גם את הלבבות

כוכב נבחרת איטליה הצעיר מויסה קן (צילום: Enrico Locci/Getty Images).
כוכב נבחרת איטליה הצעיר מויסה קן (צילום: Enrico Locci/Getty Images).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

הסנסציה החדשה של יובנטוס ונבחרת איטליה, מויס קין בן ה-19, הוא בן להורים שהיגרו לאיטליה מחוף השנהב לפני כמעט 30 שנה. קין הוא חלק מגל של ספורטאים בעל שורשים אפריקאים המצליחים לפרוץ לקדמת הספורט האיטלקי ולהטיל בספק את תפיסת העולם הגזענית מכתיבה את הטון בפוליטיקה המקומית בשנים האחרונות.

עלייתו המטאורית בשבועות האחרונים, הפכה אותו באופן מידי לפנים החדשות של חזית המאבק החברתי בסוגיית היחס לבני המהגרים באיטליה. קין יצטרך בשנים הקרובות לעבוד קשה, על המגרש ומחוצה לו, בשביל לכבוש את הלבבות של אזרחי איטליה ולהיות הקול הקורא כנגד גזענות, שהרימה את ראשה במדינה.

החלוץ הצעיר כבש ביום שבת את שער הניצחון על מילאן. זה היה שערו השביעי בשבעת המשחקים האחרונים ששיחק במדי יובנטוס ונבחרת איטליה. קין ממשיך לנצוץ בהתקפת הגברת הזקנה, אחרי שהיה בעין הסערה במחזור הקודם, במהלכו ספג קריאות גזעניות מקהל האוהדים של קליארי. בתגובה הוא בחר לחגוג באופן ביקורתי כנגד אותו קהל גזעני לאחר שכבש את השער השני במשחק .

באיטליה חיים כיום חמישה מיליון מהגרים ובני מהגרים, 50% מהם מאפריקה ואסיה, שאר ממדינות מזרח אירופה.  המהגרים וילדיהם שנולדו באיטליה, הם רק 8.5% מאוכלוסיית המדינה. רובם הגיעו ממדינות עניות וחיפשו ליצור לעצמם ולילדיהם חיים טובים יותר. המהגרים ליבשת מהווים כוח עבודה זמין, חלש וזול שברובו דוחף את הכלכלה קדימה. בעקבות משבר ההגירה שתפס שהפך לתופעה גדולה יותר בשנים האחרונות, איטליה הפכה גזענית ואלימה יותר כלפי מהגרים ובני מהגרים.

האלימות והגזענות באיטליה התחזקו בתחילת 2018, בעקבות עליית הימין הקיצוני בבחירות האחרונות לפרלמנט וראשות הממשלה . עלייתם לשלטון הגיע בעקבות הגעתם של כ-600 אלף מהגרים, בעיקרה ממדינות אפריקה, בארבע השנים האחרונות. מפלגת הליגה הצפונית בראשותו של שר הפנים מתאו סלביני מנצל את המצב הכלכלי הרע,את חוסר האונים וכעס של חלקים בציבור האיטלקי כדי להרוויח הון פוליטי על גבם של האוכלוסייה החלשה ביותר באיטליה. בחודשים האחרונים הציבור האיטלקי מתחיל לתסוס ולפנות לאלימות בחסות הגזענות.

מתאו סלביני, ראש מפלגת 'הליגה הצפונית' באיטליה. (צילום: Niccolò Caranti \ מתוך wikimedia)
מתאו סלביני, ראש מפלגת 'הליגה הצפונית' באיטליה. (צילום: Niccolò Caranti \ מתוך wikimedia)

בחודש אוגוסט הותקפה זורקת הדיסקוס האיטלקיה דייזי אוסקיו רק בגלל צבע עורה. בעת יציאה ממסעדה בטורינו, הותקפה אוסקיו ע ידי חבורת צעירים שזרקו עליה ביצים מרכב חולף. אחת הביצים פגעה בעינה והספורטאית נלקחה לבית החולים בטורינו, בו אובחנה עם פגיעה בקרנית העין.

הסיבה לתקיפה הייתה צבע עורה השחום של אוסקיו, האנשים שפגעו בה לא ידעו מי היא וההחלטה לתקוף אותה הייתה על סמך מראה חיצוני בלבד. אוסקיו אמרה לכתבים כי "הם עשו את זה בכוונה, הם לרצו לפגוע בי כאישה צעירה שחומת עור, הייתי קורבן של של גזענות. כאשר אתה עובר ממילים למעשים אז עוד מחסום נפרץ".

הפגיעה בספורטאית מצטיינת העלה את הנושא לדיון ציבורי. אך אותה החברה שגנה בתוקף את הגזענות,  גם לא מנסה למנוע את האלימות וממשיכה לתת לגיטימציה לשנאת אזרחיה שחומי העור של איטליה.

אוסקיו הגיעה לאליפות אירופה בברלין וסיימה במקום החמישי באירופה. במהלך אליפות אירופה בברלין התחרו 91 ספורטאים במדי נבחרת איטליה, מתוכם 23 ספורטאים מהגרים או בני מהגרים מאפריקה או מרכז אמריקה. אותם ספורטאים היו אחראים על חמש מתוך ששת המדליות של איטליה באליפות אירופה.

זורק הדיסקוס האיטלקייה דייזי אוסקיו (Photo by Matteo Ciambelli/NurPhoto via Getty Images IL)
זורק הדיסקוס האיטלקייה דייזי אוסקיו (Photo by Matteo Ciambelli/NurPhoto via Getty Images IL)

ב-1990 היגרו הוריו של קין מחוף השנהב לעיירה קטנה ליד טורינו  בשם וורצ'לי. שלוש שנים מאוחר יותר נולד בנם הבכור ג'ובאני,  אבל אחרי הלידה נאמר לאמו איזבל שהיא לא תוכל ללדת שוב. עם זאת, בניגוד לדעת הרופאים, שש שנים מאוחר יותר היא נכנסה להריון בפעם השנייה.

בראיון לעיתון האיטלקי "טוטו ספורט" איזבל סיפרה על הרגעים הקשים ועל הנס ששינה את חייה. "כאשר הרופאים הודיעו לי שאני לא יכולה ללדת עוד ילדים בכיתי והתפללתי לאלוהים, גם בני ג'ובאני ביקש ממני אח קטן .יום אחד חלמתי על הנביא משה שבא לעזור לי וארבע חודשים אחרי החלום נכנסתי להריון. הולדתו של מויס היתה מבחינתי נס, לכן נתתי לו את השם הזה".

כשהיה בן ארבע, עברה המשפחה לעיר אסטרי. אביו לא מצא עבודה ונשאר לשמור על שני הבנים ואילו אמו מצאה עבודה כמטפלת בבית אבות מקומי. הכסף מהעבודה היה מעט מדי ובלי הרבה ברירה איזבל הייתה מבקשת אוכל מהנזירות שעבדו איתה ועזרו לה לשרוד את השנים הקשות. איזבל ידעה שהיא חייבת להעמיד כלכלית את המשפחה. היא בחרה להתחיל ללמוד בקורס אחיות במקביל לעבודה ולגידול שני ילדיה. לאחר סיום הקורס היא מצאה עבודה טובה יותר בתור אחות כללית בקהילת גמילה מקומית.

הכישרון של קין הקטן עשה רושם על הסקאוטים ממחלקת הנוער של טורניו, שהחליטו להחתימו בגיל שבע. אחרי שלוש עונות מוצלחות במדי הקבוצה, היריבה העירונית העשירה יותר, יובנטוס, שמה את ידה על היהלום הצעיר והצליחה לשכנע אותו לעבור את הכביש לקבוצה הטובה ביותר באיטליה.

https://twitter.com/PremLeaguePanel/status/1114608397549174784

קין הצעיר התרגש והתקשר בבוקר למחרת לאמו. "היה לנו קצת כסף, הוא התקשר אליי בחמש וחצי בלילה, בדיוק קמתי להתכונן ללכת לעבודה. אני נבהלתי, חשבתי שמשהו קרה לו. במקום זה הוא אומר לי 'אמא, יש לי הפתעה בשבילך'. עניתי 'אל תגיד לי שלא חתמת עם יובנטוס'."והוא אמר 'לא, חתמתי ואת לא צריך לעבוד יותר, את יכולה לבוא לגור איתי בטורינו'", נזכרה.

בנובמבר 2016 ערך קין את הופעת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת כשעלה כמחליף בדקה ה-84' בניצחון 0–3 על פסקארה. ההופעה הזאת גם סיפקה לו את תואר יליד שנות האלפיים הראשון שהופיע במשחק בסרייה א'. שלושה ימים מאוחר יותר הפך קין ליליד שנות האלפיים הראשון בליגת האלופות, כשעלה כמחליף בדקה ה-84 בניצחון 1–3 על סביליה.

קין ממשיך להרשים גם במדי נבחרת איטליה. ב-20 בנובמבר הוא זכה לזימון ראשון, וב-23 במרץ עלה בהרכב הנבחרת פינלנד והפך לחלוץ הצעיר ביותר שפתח בהרכב נבחרת איטליה מאז אדוארדו מריאני ב-1912. במהלך המשחק הוא כבש את שער הבכורה שלו והפך לשחקן הצעיר ביותר שהבקיע לזכות איטליה מאז 1958. בסיום המשחק החמיא לקין מאמן הנבחרת רוברטו מנצ'יני "לקין יש פוטנציאל איכותי, והכול תלוי בו".

כצפוי, מויס קין נמצא בקשר מצוין עם החלוץ האיטלקי בעל השורשים האפריקאים מריו בלוטלי, הילד הרע של הכדורגל האיטלקי, שהיה בעצמו כישרון אדיר בצעירותו והתרסק עם השנים בגלל בעיות משמעת וחוסר חיים ספורטיביים. בלוטלי משמש כאח גדול לקין, בתקווה לתת לו קצת מניסיונו כך שיצליח איפה שהוא עצמו נכשל. "מריו הוא האליל שלי, לא רק איך הוא משחק. הוא בחור נהדר ונותן לי עצות. הוא לא רוצה שאעבור את מה שהוא עבר ", סיפר קין לתחנת הרדיו" RMC Sport ".

קין הוא, כאמור, רק בן 19, אך כבר בגילו הצעיר הוא יצטרך לעמוד מול הגזענות המתחזקת ברחבי איטליה. גזענות ששר הפנים מתאו סלביני דואג לחזק בעזרתה את כוחו הפוליטי, גם דרך יצירת אווירה אלימה ומתלהמת כנגד ספורטאים איטלקיים בעלי שורשים אפריקאים ודאג לבקש מהם להצהיר על נאמנותם למדינה.  "אני יליד איטליה" ענה קין לגזענות, "ההורים שלי נמצאים כאן כבר 30 שנה ואני מצטער שאני צריך לדבר על זה, אבל אם אנחנו גרים באותה מדינה אז צריך להתייחס לכולם בצורה שווה, אם אני גר פה, אני צריך להתייחס אלי כמו לכל איטלקי".

לספורטאים הבכירים של איטליה יש את היכולת לצאת ממשבצת הספורטאי ולנצל את מעמדם הציבורי בחברה כדי ליצור קונטרה אמיתית לגזענות הפוליטית כנגד האוכלוסייה החלשה באיטליה. בשביל זה קין יצטרך להמשיך לכבוש שערים על כר הדשא ויותר חשוב מכך,להמשיך לכבוש את לבבות האוהדים הצעירים מחוץ למגרשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!