דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איגוד

התאגדות עולמית / האם התאגדות עובדי מכון דיאליזה בארה"ב מסמנת כיוון חיובי במגמה הגלובאלית?

העובדים במדינת אלבמה שמועסקים בחברה הגרמנית 'פריזניוס', התאגדו וחתמו על הסכם קיבוצי | סיפור ההצלחה המקומי התאפשר בזכות האיגוד המקצועי הבינלאומי אליו שייכים העובדים

טכנאי דיאליזה חברי האיגוד המקצועי האמריקאי של הקמעונאות, סיטונאות וחנויות כלבו (RWDSU) (צילום: UNI Global Union)
טכנאי דיאליזה חברי האיגוד המקצועי האמריקאי של הקמעונאות, סיטונאות וחנויות כלבו (RWDSU) (צילום: UNI Global Union)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת עובדים המועסקים בחברה בינלאומית גרמנית שמספקת שירותי דיאליזה התאגדה במדינת אלבמה שבארה"ב, וחתמו על הסכם קיבוצי. מעבר לעובדה שכל התאגדות אנושית היא הישג, המקרה הזה הוא מיקרוקוסמוס לאתגרי האיגודים המקצועיים בעולם – זירות מקומיות למאבקים מול חברות בינלאומיות.

האיגוד המקצועי של עובדי הקמעונאות, הסיטונאות וחנויות הכלבו (RWDSU) בארה"ב, הודיע השבוע כי עובדי מכון הדיאליזה של הכליות, בבעלות החברה הגרמנית 'פריזניוס' בעיר מוביל, אלבמה, הצביעו פה אחד על אישור ההסכם הקיבוצי הראשון שלהם. ההסכם יגן על הטכנאים המספקים טיפול קריטי לחולים בעיר מוביל, השלישית בגודלה במדינת אלבמה.

טכנאית דיאליזה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

ההסכם קובע תקדים של התאמת הזמן למשאבים, כלומר איך נקבעות המשמרות ואיך מעוצב לו"ז העבודה, אשר יביא יציבות גם לעובדים וגם לחיי המטופלים. על פי UNI, האיגוד הבינלאומי של נותני השירותים, המסנף אליו את האיגוד האמריקאי, התקדים צריך לקבוע תקן בתעשייה כולה, ולא רק המעסיק העולמי. האיגוד RWDSU נמצא כעת במשא ומתן על הסכם קיבוצי במתקן אחר של חברת פריזניוס באלבמה, והוא מצפה שהתקדים יבטיח את אותן הזכויות בחוזה החדש.

ההסכם מהווה חלק בשורה של ניצחונות הקשורים בהתאגדויות ובחוזים חדשים שנחתמו בדרום ארה"ב על-ידי האיגוד המקצועי. ההצלחה הזו כפולה משום שהיא נרשמת במדינות בהן עבר חוק "הזכות לעבוד". החוק מחליש את כוחה של העבודה המאורגנת, בכך שהוא מאפשר לעובדים להנות מפירות ההשגים של העבודה המאורגנת אך לא להיות חבר איגוד בפועל ולשלם דמי חבר. האיגוד שואף להביא לביטוי את קולם של העובדים במקומות בהם הייתה גישת אנטי איגוד מובהקת.

הפגנת תמיכה באיגודים המקצועיים מחוץ לבית המשפט העליון של ארה"ב, 25 ביוני 2018
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

"זהו צעד ראשון גדול עבור פריזניוס ועובדיה בארצות הברית. המהלך ישפר את איכות מקומות העבודה ואת איכות הטיפול במכונים האלה, וזאת הוכחה שפריזניוס יכולים להשתפר", אמר סמנכ"ל האיגוד המקצועי העולמי UNI אלקה בוסיגר. "עם זאת, עדיין יש דרך ארוכה ללכת על הדרך להבטיח כי זכויות העובדים מכובדות בכל רחבי העולם. אנו קוראים לחברה לאפשר לעובדים להתארגן בחופשיות – ללא פחד והפחדה – בכל המתקנים שלה בארה"ב וברחבי העולם. אנו קוראים לחברה לנצל את ההזדמנות לנצל את הרגע הזה ולעסוק ב- UNI ו- PSI ולנהל מו"מ על הסכם מסגרת עולמי ".

אתגר התאגדות העובדים בחברות ותאגידים בינלאומיים פוגש את כלל האיגודים המקצועיים בעולם

הכוח של תאגידי הענק כמעט בלתי מוגבל, בטח מול עובדים בעסקים קטנים ומקומיים. ארגון עובדים מלמטה דרך התאגדות, הוא בניית כוח קטן שיכול להיפך לגדול בבוא היום. אבל עד הכוח הקטן נלחם מול חברות בינלאומיות שכוחן רב.

בעידן שכזה, תפקיד 8 האיגודים המקצועיים הבינלאומיים המוניים הוא לתת בית לאיגודים המקצועיים, ולהעצים את כוחם על ידי חיבור לאיגודים אחרים בעולם. להפוך את המקומי לגלובאלי בחזרה.

הקריאה של UNI ו-PSI היא מסר למקומות העבודה האחרים בחברה שיש להם בית. כך התאגדות קטנה במקום אחד בארה"ב יכולה לסמל שינוי כיוון בהתאגדויות ברחבי העולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!