דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

עובדות בספורט / קיפוח תקציבי: שחקניות קבוצת הנשים הפועל ב"ש בכדורגל נאבקות בעירייה

למרות הסכם שנחתם ב-2008, קבוצת הגברים הפועל ב"ש זכתה לקבל מהעירייה בשנת 2018 פי 33 מקבוצת הנשים | ירידת הליגה של הקבוצה צפויה להקשות על המשך המאבק

שחקניות הפועל באר שבע בכדורגל (ללא קרדיט)
שחקניות הפועל באר שבע בכדורגל (ללא קרדיט)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מאבקן של ספורטאיות ברחבי העולם כנגד אפליה תקציבית מגדרית, אינו רק ניסיון ליצור שוויון טכני בין גברים לנשים, אלא גם על משהו פשוט יותר: אפשרותן של נשים להתייחס לספורט כמקצוע לחיים. לצערנו, ברוב ענפי הספורט ישראל היום, חלום זה רחוק מאד מהמציאות.

ביום ראשון הסתיימה ליגת הנשים בכדורגל, ומעבר לאלופה החדשה אס"א ת"א, הסיפור הכי חשוב בכדורגל הנשים השנה, הוא סיפורה הטראגי של הפועל ב"ש, שהוא גם סיפורו של כדורגל הנשים בארץ. הקבוצה שעלתה לליגת העל עם ציפיות גבוהות והבטחות מענקים ותקציבים ע"י נציגים של עיריית ב"ש, גילתה בפועל שאין שום כיסוי להבטחות ואפילו לחוזה שנחתם מול בג"צ. הנהלת מועדון הנשים יצאה למאבק כנגד קיפוח תקציבי, אך לצערה חוסר הוודאות השפיעה על הקבוצה שירדה לליגה הלאומית בסיום העונה.  

שחקניות הקבוצה החליטו לצאת למאבק משפטי כנגד עיריית ב"ש בהאשמה בחלוקה בלתי צודקת ולא שוויונית של תקציבי הספורט בעיר. קבוצת הגברים הפועל ב"ש זכתה לקבל בשנת 2018 -3.7 מיליון ש"ח, פי 33 מקבוצת הנשים הפועל ב"ש (עמותות נפרדות) שזכו לפי כתב התביעה רק ל-110 אלף ש"ח.

עיריית ב"ש וקבוצת הפועל ב"ש נשים חתמו במאי 2008 על הסכם פשרה, שאמור היה לקבוע את גודל המענקים הכספים שמעניקה העירייה לקבוצה אשר שיחקה באותה העונה בליגת העל. 11 שנים עברו מאז, ובקבוצה טוענים שעיריית ב"ש הנוכחית מתעלמת מההסכם שנחתם קצת יותר מעשור והכללים שנקבעו בו כפשרה.

לפי ההסכם שנחתם בעקבות הגשת בג"צ ע"י קבוצת הנשים הפועל ב"ש הוחלט ש"היה ויחול שינוי בליגת הנשים ויגדל מספרן של הליגות ל-3, תגדל הקצבה כך משנת 2010 ואילך יושווה סך התמיכה שעומד לטובת העותרת מתוך כספי התמיכה לקבוצה בליגה הלאומית לגברים." הפועל ב"ש נשים קיבלה בשנת 2008 -200 אלף ש"ח, 2009 -300 אלף ש"ח ובשנת 2010 – 300 אלף ש"ח. מ-2011 ואילך התקציב שהועבר לקבוצה היה לפי ניקוד פנימי שקיימה העירייה לחלוקת התקציבי הספורט.

בעקבות ההסכם שנחתם בשנת 2008, העירייה הייתה אמורה להעביר בתקציב 2019 תקציב שווה ערך לתמיכה תקציבית של קבוצת גברים בליגה הלאומית. בגלל שהפועל ב"ש משחקת בליגה בליגת העל לנשים וקיימות 3 ליגות נשים בישראל. לעומת זאת הפועל ב"ש נשים קבלה תקציב שווה ערך לקבוצות הגברים שמשחקות בליגה ב' וליגה ג' בעיר ב"ש.   

במהלך המשפט שנערך בבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע ב-12 למרץ תבעה קבוצת הפועל ב"ש נשים בין השאר את עיריית ב"ש בטענה לאי שוויון מגדרי בחלוקת התקציבים ובשימוש במתקנים.

המצב המזעזע באצטדיון וסרמיל בו אירחה הפועל באר שבע את אס"א תל אביב (ללא קרדיט)
המצב המזעזע באצטדיון וסרמיל בו אירחה הפועל באר שבע את אס"א תל אביב (ללא קרדיט)

עו"ד דליה בושינסקי המייצגת את מועדון הנשים הפועל ב"ש טענה במהלך הדיון לאפליה מגדרית של עיריית ב"ש כנגד קבוצת הכדורגל נשים שמשחקת בליגה הבכירה בארץ: "השורה התחתונה מדברת על 110,000 ש"ח שמקבלת קבוצת הנשים בכדורגל לעומת 3.7 מיליון ש"ח שמקבלת אותה קבוצה, באותה ליגה, רק שמשחקים בה גברים, באותה עיר שהיא עיר מס' 5 במדינה שלנו, לעומת 798,000 ש"ח שמקבלים גברים בכדורסל. דובר על התקציבים ואני מבקשת לחדד שלא מדובר רק בתמיכה ובכסף, אשמח להראות תמונות של מתקנים. היינו צריכים לדבר קודם כל על מתקן, אני חושבת שמתקן האימונים וחדרי ההלבשה שבו משחקות הבנות האלה לא ראוי, יש לי דמעות בעיניים. לעומת האלטרנטיבות שיש לעיר להציע. יש מתקנים אחרים לגברים".

עו"ד מוריה מלול שייצגה את עיריית ב"ש טענה להגנת העירייה שההבדלים בתקציבי הגברים והנשים לא נובעת מתוך מתוך אפליה מגדרית, אלא מתוך סדר עדיפות של תיכנון התקציב  "אני לא מזלזלת בשוויון הנשים בספורט, איך איני חושבת זאת הבמה. מדובר בעירייה, יחסית קטנה, של עיירה אחת, מתוך 265 רשויות", עוד טענה עו"ד מלול "יש תבחינים ואין עניין של נשים או גברים עיריית באר שבע לא אומרת שנשים לא מעניינות אותה. יש למגרש עלויות שימוש. אם לא יוכלו לעמוד בזה, הם לא יוכלו להשתמש בהם. התקציב הוא עניין של תבחין. הקבוצה כאן קופצת מעל הפופיק שלה. הרעיון הוא לומר שברור שדבר גורר דבר, אבל צריך להבין מאיפה זה מתחיל – אם קבוצה לא יכולה לממן עלויות שימוש, אז היא לא יכולה".

מאיר אלפסי, מנהל אגף הספורט בעיריית ב"ש ומנהל אצטדיון "טוטו טרנר", אמר במהלך הדיון:  "לדברי בית המשפט יש שתי קבוצות הכי טובות בעיר. אחת לנשים ואחת לגברים. אני אגיד משהו לא סימפטי, מדובר על ליגת נשים וכדורגל בישראל עם 8 ליגות (מדובר בטעות – בכדורגל גברים יש 5 ליגות – ל.ב) מול ליגה של נשים שיש בה 3 ליגות".

עוד הוסיף אלפסי שאין לעירייה סיבה לתת לשחקניות הנשים לשחק ב"טוטו טרנר" כי כדורגל הנשים אינו טבוע בתרבות החברתית כמו כדורגל הגברים: "משחק הכדורגל אצל הגברים הוא מהגן עד גיל 60 ומי שהולכת לכדורגל, היא כנראה ה'קרם דה לה קרם'".  עו"ד מלול מיהרה לתקן את האמירה הבעייתית של אלפסי וטענה שזהו רק עניין תקציבי "אנו לא טוענים שיש בעיה להכניס את העותרות ל'טוטו טרנר', העניין הוא רק עלות השימוש".

אוהדי קבוצת הגברים הפועל באר שבע באצטדיון "טוטו טרנר". (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)
אוהדי קבוצת הגברים הפועל באר שבע באצטדיון "טוטו טרנר". (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90)

בזמן שקבוצת הכדורגל נמצאת במאבק משפטי ממושך ובמחסור תקציבי משמעותי, ניסתה ב"ש לשרוד את העונה בליגת העל. לצערה הרב, במחזור האחרון ספגה ב"ש הפסד 2:0 להפועל רעננה ונשרה למקום האחרון בליגה. כעת העירייה תוכל לטעון שאין לה צורך להגדיל את התקציב של הקבוצה, לאור הירידה לליגה השנייה ואילו ב"ש תצטרך להישאר חזקה ולזכור שהמאבק שהנהלת הקבוצה מנהלת, הוא שלב חשוב נוסף במאבק העולמי והישראלי למען הבטחת עתיד טוב יותר לנערות וילדות שיחליטו יום אחד להשקיע את חייהם בעיסוק בספורט ולהצליח להתפרנס מכך בכבוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!